ארגון הסביבה הבינלאומי גרינפיס, פרסם היום (שלישי) דוח בשם "משתיקים את חופש הביטוי", על רקע תביעת דיבה שהגישה נגדו חברת הענק הקנדית לכריתת יערות לתעשיית הנייר Resolute על סך 300 מיליון דולר קנדיים, שמתנהלת בשנה האחרונה ולקראת הכרעה מאיימת כעת למוטט את הארגון האקטיביסטי הבינלאומי הוותיק שלו סניפים בכל רחבי העולם.



הדוח מציג את ההשלכות ההרסניות של החברה על יערות צפון קנדה. מדובר ביער המכסה יותר משליש מהיער הבוריאלי בחציו הצפוני של כדור הארץ וחיוני לפיכך, לשמירת מאזן האקלים העולמי, השביר בלאו הכי בשל התחממות העולם. מדובר ב"ריאה הצפונית" של כדור הארץ שחשיבותה למאזן הפחמן הדו חמצני באטמוספירה שקולה כמעט ליערות האמאזונס בדרום אמריקה שגם הם סובלים כבר עשורים מבירוא, כריתה ושריפה. היער הצפוני קנדי, הוא מהיערות הראשונים שהתפתחו אחרי התקופה האחרונה של עידן הקרח.



דונלד טראמפ, צילום: AFP



תחקיר של "האפינגטון פוסט" שהתפרסם בתחילת השנה הצביע על כך שתאגיד הנייר הקנדי שכר את שירותיה של חברת עורכי דין הנחשבים מהמקורבים ביותר לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שבעצמו מוביל מדיניות של "הכחשת שינוי האקלים", כדי לתבוע את גרינפיס. בארגון גרינפיס מזהירים כי אם תביעות כאלה יצליחו הן עלולות להוות תקדים מסוכן שימנע ביקורת מצד ארגוני סביבה ויעודד חברות ענק נוספות להשתמש בטקטיקות דומות. "הקולות של תומכינו לא ייפסקו כעת כי חברת Resolute רוצה להחריב יערות שלמים", אומרת מנכ"לית גרינפיס הבינלאומי, באני מקדיארמיד.



יער בצפון קנדה, צילום: גרינפיס



הדוח חושף גם כי מו"לים גדולים, בהם Penguin Random House, HarperCollins, Simon & Schuster and Hachette רוכשים נייר מ-Resolute. לפי גרינפיס, החברה לא רק אחראית להרס אזורים רבים מהיער הבוריאלי בצפון קנדה אלא תוך כדי כך גם פוגעת בבתי הגידול של אייל הצפון המוגדר כמין בסכנת הכחדה וכורתת שטחים ללא הסכמה מצד השבטים האינדיאניים (Forest Nations) בקנדה. מחזור המכירות של החברה עמד בשנת 2014 על 4.5 מיליארד דולר ושכר המנכ"ל עמד על קרוב לארבעה מיליון דולר בשנה זו.