"מוקדם לחגוג את ירידת מחירי הדיור. צריך להמתין לבדיקה של השנה ואז להחליט אם המחירים ירדו. אני לא מתרשם מדיווח חודשי או דו־חודשי", אמר אתמול ל"מעריב־השבוע" שמואל סלבין, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר.

לדבריו, "רכישות הדירות החדשות נעצרות מפני שהאוצר הצליח להבריח את המשקיעים. עקב כך, הקבלנים הקטנים והבינוניים, שעלולים לחשוש מהעדר ביקוש, יעצרו את הבנייה - ובשנה הבאה יתחדש המחסור בדירות".
סלבין, המשמש כיום יו"ר חברת הנדל"ן סלע קפיטל, התייחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול, ולפיהם מדד הדיור ירד בפברואר־מרץ ב־0.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. במונחים רבעוניים מדובר בירידה של 2.9%.
 

לדבריו, "הממשלה רוצה לשלוט בשוק הדיור ועושה את זה באמצעים אגרסיביים מדי. בגלל העדר משקיעים נתחיל לראות בחודשים הקרובים עלייה בשכר דירה למגורים, מגמה שכבר התחילה".
סלבין תקף את שקלול הפרויקטים של מחיר למשתכן בנתוני המדידה: "אסור להכניס את זה למדד. מדובר בשוק סגור ואין פה מחירי שוק אמיתיים. מי שקונה דירה נעול לחמש שנים. ככה לא מודדים מחירי דיור".
גם שמאית המקרקעין נחמה בוגין, יו"ר משותף של ועדת מדדי שוק בלשכת השמאים, תקפה בחריפות את השיטה: "הלמ"ס טועה ומטעה את הציבור. שילוב נתוני המכירות במסגרת מחיר למשתכן בתוך חישוב מצב השוק מייצר טעות אופטית. הדירות במחיר למשתכן מסובסדות ולא ניתן לשים אותן על הרצף של מחירי הדיור לאורך השנים".
לדבריה, "כולנו זוכרים איך בסוף 2016 פרסמה הלשכה שמחירי הדיור בירידה, אך יומיים לאחר מכן חזרה בה. היא שלפה את המכירות של מחיר למשתכן והפלא ופלא, הירידה פשוט נעלמה מהגרף. המדד האמין היחיד הוא מדד השמאי הממשלתי, הכולל נתונים על מחירן הריאלי של דירות 4 חדרים ב־16 ערים. אותו מדד נגנז לאחרונה על ידי שר האוצר". 
חיים מסילתי, היו"ר הנכנס של לשכת שמאי המקרקעין, אמר ל"מעריב־השבוע": "הקמנו צוות לבחינת נתוני שוק הדיור באופן מקצועי ואובייקטיבי. כשיציג את מסקנותיו, נביא אותן לידיעת הציבור".
אוהד דנוס, נשיא השמאים לשעבר, אמר כי "הלשכה מפרסמת כמה מדדים, שמכל אחד מהם משתקף נתון אחר. אני מסכים שקונים פחות דירות חדשות וכנראה קנו דירות זולות יותר בפריפריה". 
לדבריו, "כרגע, ניתן ללמוד שיש סוג של קיפאון והתקררות בביקוש. מוקדם לומר לאן זה מוביל. הכנסת מחיר למשתכן למדד אינה נכונה, ותמיד חשבתי שצריך לנטרל אותה לחלוטין".
"יש קיפאון ברמת המחירים"
לעומתם, שר האוצר משה כחלון אמר כי "נתוני הלמ"ס שפורסמו הם תוצאה של עבודה קשה. הנתונים האלה הם לא סוף פרק. אנחנו עובדים, כל הממשלה, כדי להילחם ביוקר המחיה, לפתור את משבר הדיור ולהצמיח את המשק".
כחלון הוסיף כי "קיבלנו משבר דיור גדול וקשה של 12 שנים. לקחתי על עצמי את המשימה הזאת והתחייבתי להביא תוצאות. כשהתחלנו עם מס דירה שלישית, שאלתי לכמה אנשים יש דירה שלישית ומעלה, אמרו לי 50 אלף. לפי מספר ההתקפות, רק ל־50 אלף איש בישראל אין דירה שלישית”.
לדבריו, "קבוצה קטנה וחזקה של אינטרסנטים, שמגייסת לוביסטים, עורכי דין וטוקבקיסטים, רומסת את הזוגות הצעירים".
יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי אמר אתמול כי החלה מגמה של ירידות במחירי הדיור. להערכתו, המחירים ימשיכו לרדת. "כרגע אנחנו רואים קיפאון ברמת המחירים", אמר. לדבריו, עד סוף 2018 יימצאו פתרונות דיור ל־100 אלף זוגות במסגרת מחיר למשתכן.
יש להדגיש שחלק מהדוברים הם בעלי עניין, ויש להם עניין בהמשך הפעילות בשוק הבנייה, אולי תוך עליות מחירים מתונות. גורמים בממשלה הביעו תמיהה על הביקורות, וציינו את שביעות רצונם ממה שמסתמן כתפנית בשוק הדיור.