במפלגת העבודה סוערות הרוחות על רקע כוונת הסיעה בכנסת לקיים מחר "יום בישוב" בגוש עציון ובמעלה אדומים. פעילים במשמרת הצעירה של המפלגה ובקבוצת "מהפך" דורשים לבטל את הסיור. על פי היוזמה, הנקראת "המחנה הציוני בשטח - יום בישוב" יבקרו מחר חברי סיעת המחנה הציוני במעלה אדומים, יסיירו בעיר ויקבלו הסברים מפי ראש העיר בני כשריאל. חברי הסיעה יפגשו עם הנהגת העיר במוזיאון קסטל לשיחה מדינית. בהמשך יבקרו בגוש עציון ויפגשו עם ראש המועצה האזורית שלמה נאמן, עם ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי, עם ראשי ישבת הר עציון באלון שבות ועם רבנים.



יו"ר צעירי המפלגה, יעל מרים סיני, יצאה בחריפות נגד הביקור המתוכנן. בפוסט חריף שפרסמה בדף הפייסבוק שלה כתבה כי "זה נכון שגוש עציון היא חלק מהצעת הגושים במתווה של הסכם מדיני, אבל זה ברור לגמרי שיש סביב האזור שאלה דרמטית בנוגע לגבולותיה האפשריים של מדינת ישראל ובכלל האפשרות הריאלית להקים פה שתי מדינות". 



לדבריה, "אי אפשר להיתמם ולהפריד בין השאלות, לא סתם הימין המתנחלי משתמש בנרטיב של גוש עציון בשביל להכשיר את הצעדים החד צדדיים של הקמת התנחלויות. אני לא יכולה שלא לשאול את עצמי – האם זהו היעד הראשון שמפלגת העבודה הייתה רוצה ללכת אליו בשלב הזה? האם נפתרו כל הבעיות בפריפריה? האם הממשלה הפסיקה להפלות באופן מתמשך את תושבי הצפון?”.



"האמת היא שלי עולים לפחות עשרים ישובים שכדאי וחשוב להגיע אליהם קודם", כתבה סיני. "הרי מטרת פרויקט 'יום בישוב' היא לקרב אוכלוסיות, להקים תשתית, לבנות אמון בין המפלגה לבין החברה הישראלית. האם דווקא גוש עציון הוא המקום הנכון לעשות זאת בשלב זה? זוהי לא רק שאלה אלקטורלית. זוהי קודם כל שאלה של סדר עדיפויות ולי זה מרגיש יותר כמו עוד דרך להתנצל על זה שאנחנו שמאלנים”, הוסיפה.



סיני גם ציינה בפוסט את נתוני ההצבעה הנמוכים עבור המחנה הציוני בישובי גוש עציון ואמרה: "יום בישוב הוא פרויקט חשוב, חיובי ונהדר, הוא פרויקט שמציע תיקון של עשרות שנים של ניתוק ואני לא כופרת בעצם קיומו אבל חשוב לי שהוא יגיע למקומות הנכונים ויש כל כך הרבה כאלה, הם מחכים לנו".


הפוסט של יעל סיני נגד הסיור בהתנחלויות. צילום מסך: פייסבוק
הפוסט של יעל סיני נגד הסיור בהתנחלויות. צילום מסך: פייסבוק



לביקורת הצטרף גם דובר המפלגה לשעבר, דניאל הרוש, העומד בראש קבוצת "מהפך", קבוצת לחץ שהוקמה כדי להחזיר את המפלגה לערכי השמאל הציוני. הרוש כתב בדף הפייסבוק שלו: "מצטער, אני לא משלם 75 שקלים בשנה למפלגת העבודה כדי לממן סיורים חסרי תוחלת לגוש עציון. הימין משתולל ומפרק ביסודיות את כל עמודי התווך עליהם עומדת המדינה הזאת, מוביל אותנו לאסון המדינה חד-לאומית, מסמן אויבים מבית ומסית נגדם באופן שיטתי, מעביר חוקים שכל תכליתם היא לתקוע אצבע בעין לאזרחי ישראל הערבים ולהרוס את המרקם העדין של החיים המשותפים כאן, צועק על הורים שכולים ומתעלל בעובדים בשידור ישיר”.

לדבריו, "בימים כאלה האנרגיות של מפלגת העבודה כולה, מהיו"ר ועד אחרון הפעילים, צריכות להיות מנותבות למאבק עיקש ויום יומי ביריבים הפוליטיים שלנו. כל אחת ואחד מאיתנו שאוהבים את המקום הזה ומאמינים שהוא יכול להתנהל אחרת צריכים לקום כל בוקר ולחשוב איך אנחנו מקדמים את המחנה שלנו עוד צעד אל עבר החלפת השלטון. זה הדבר היחיד שצריך לעניין אותנו. זה הדבר היחיד שצריך לעניין אופוזיציה. כל דבר שלא תורם לקידום המטרה הזאת הוא בזבוז זמן משווע במקרה הטוב, ויריקה בפרצוף של כל מי שעוד מאמין שאפשר לשנות את המסלול של הספינה הזאת במקרה הפחות טוב", הוסיף.


מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני שיזם את "יום בישוב" דחה את הביקורת ואמר כי "גושי ההתיישבות המרכזיים בעוטף ירושלים הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. זה עיקרון שמופיע במצע מאז ומתמיד של מפלגת העבודה וגם של המחנה הציוני. אי אפשר מצד אחד לבוא ולהגיד פעם אחר פעם שאנו בעד פתרון שתי המדינות תוך השארת גושי ההתיישבות המרכזיים במדינת ישראל ולאחר מכן להעלות קולות מפקפקים כאשר אנו מבקרים במקומות האלה”.

"יש בזה אחיזה במקל משתי הקצוות וזה לא תואם את העמדות של המפלגה לכן אנו הולכים לשם לא כדי להתחנף לימין אלא להגיד את האמת - שעבור תושבי מעלה אדומים גבעת זאב וגוש עציון מפלגת העבודה היא האופוזיציה הטבעית. אנו יודעים לייצר הסכמה לאומית ותמיכה בינלאומית לגושים, והימין, שמקדש בנייה בהתנחלויות מחוץ לגדר פוגע בגושים. מי מקדש בנייה במעלה לבונים פוגע בבנייה במעלה אדומים".

ח"כ איתן ברושי, מיוזמי הסיור, דחה אף הוא את הביקורת ואמר: "הסיור מתקיים בגושים שהוקמו על ידי המפלגה לדורותיה והם חלק מתפיסת הביטחון שלנו. גבעת זאב ירושלים וגוש עציון הם אזורים שאין עליהם מחלוקת. מי ש לא מזוהה עם התפיסה הזאת הוא לא חלק אורגני של מפלגת העבודה. העיתוי הוא אומנם לקראת ביקור טראמפ אבל זה מראה את ההבדל בינינו לבין הימין. אנו בעד התיישבות שתורמת לביטחון ונגד סיפוח. מי שלא מבין את החשיבות של הסיור חי בבועה. אנו בעד פשרה בלי לוותר על ביטחון. גוש עציון גבעת זאב ומעלה אדומים הם חלק מתפיסת הביטחון שלנו".