החלטה דרמטית בכנסת. מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ יואב קיש (ליכוד) וקבוצת ח"כים לפיה חזקת הגיל הרך תצומצם מגיל 6 לגיל שנתיים בלבד. החוק הקיים קובע כי אם במקרה של גירושין בין בני זוג לא הצליחו ההורים להגיע להסכמה לגבי משמורת משותפת על ילדיהם, ילדים עד גיל 6 יישארו בחזקת האם ואחר כך בית המשפט יקבע על פי טובת הילד לידי מי יימסר הילד.



ההצעה שהתקבלה עד היום, לאחר מאבקים ממושכים שהביאו לקרע בין תומכי ההצעה למתנגדיה, היא הצעת פשרה בין הדורשים לבטל כליל את חזקת הגיל הרך לבין המתנגדים וקובעת כי "חזקת הגיל הרך" תצומצם ותחול רק על ילדים עד גיל שנתיים בלבד.



בעד הצעת החוק הצביעו 49 חברי כנסת ו 31 חברי כנסת התנגדו. הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שתקבע את הוועדה שתכין את הצעת החוק לקריאה ראשונה. יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אמר כי מדובר בהצעת פשרה בלבד והנוסח הסופי של החוק יקבע בדיונים בוועדה.


 


את הנושא הובילה בשעתו השרה גילה גמליאל והוא קודם בכנסת הנוכחית על ידי יוזם הצעת החוק ח"כ יואב קיש שהסביר: "לכל ילד יש זכות טבעית לשני הורים, לכל הורה יש את הזכות הטבעית להיות הורה לילדיו. זה המסר העיקרי של התיקון. המאבק שלי התחיל לפני כארבע שנים, עוד לפני שהייתי חבר כנסת. נפגשתי עם חבר שהיה אב לילדה, ויום בהיר אחד נאסר עליו לראות את בתו. בכנסת הנוכחית לא ניתן לבטל את חזקת הגיל הרך ולכן בחרתי להוביל פשרה לצמצום חזקת הגיל הרך לגיל שנתיים. הצמצום יציל הרבה מאוד משפחות בישראל ויש בכך הישג גדול. בשלב מאוחר יותר נמשיך ונבטל לגמרי את חזקת הגיל הרך”.



"הצמצום יציל הרבה משפחות". ח"כ קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"הצמצום יציל הרבה משפחות". ח"כ קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, אמרה כי היא מצטערת כי היום לא מבטלים לגמרי את חזקת הגיל הרך. השרה הוסיפה ואמרה כי לא יעלה על הדעת שמדברים על שוויון רק כשזה נוח. צריך לדבר על שוויון כל הזמן. לכל ילד מגיע גם אבא וגם אמא. צריך לזכור שוועדת שניט שהוקמה על ידי שרת המשפטים דאז ציפי לבני, קבעה שיש לבטל את חזקת הגיל הרך. היום זהו רק צעד ראשון וביטול החזקה עוד יגיע לפתחה של כנסת ישראל. השרה סיימה ואמרה כי שוויון בהורות צריך להיות גם בזמן הנישואים וגם בזמן הגירושין.



ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה כי "ראוי לשמוע קולות נוספים משום שאנחנו הולכים לשנות סדרי עולם. קבוצת כוח מאוד אלימה התפקדה בליכוד והפעילה מנגנון של סחיטה של מי שלא מיישר קו. היא הדגישה כי עד שלא יהיה שינוי מהותי לא נוכל ביד גורפת לשנות את המציאות. ברגע שנשנה את חזקת הגיל הרך, הזכויות של אותן נשים ייפגעו. הן יהיו חסרות מעמד למשל מול הדיור הציבורי. בכל הוויכוח לא שמענו מילה על טובת הילד אלא רק על טובת הגבר".



ח"כ לוי אבקסיס סיימה ושאלה "האם הרמב"ם ידע פחות וכבר לא רלוונטי כשקבע את חזקת הגיל הרך עד גיל שש?".



גלאון: "ח"כ קיש חבר בקבוצה של אבות אלימים"


יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון הביעה התנגדות חריפה להצעת החוק ואמרה: "הורדת חזקת הגיל הרך לשנתיים היא הדרך הבטוחה לדריסת נשים בישראל, ומאבקן במעמד הגירושים לזכויות מתבקשות יהיה בלתי אפשרי. מתנהלת בפייסבוק קבוצה אלימה ("א' זה אבא"), שמתוכה יצאו כבר שני רוצחים, ושמעודדת אלימות כלפי נשים, שמעודדת גברים לפגוע בנשים שלהן לשעבר, וח"כ קיש חבר בה. במקום לפנות למשטרה, הוא מקדם להם חקיקה מיזוגנית עקומה בניגוד לטובת הילדים".



"הדרך הבטוחה לדריסת נשים". ח"כ גלאון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"הדרך הבטוחה לדריסת נשים". ח"כ גלאון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



גלאון מוסיפה: "רוב האבות רוצים וצריכים להיות מעורבים באופן שווה בגידול ילדיהם, אבל אסור לאפשר זאת בחקיקה חד צדדית. מדובר בגברים שטובת הילד בעיניהם זה כל מה שרע לאמא שלו, ולרגע לא ברצון לשוויון. אבות שבאמת רוצים שוויון, מתנהגים בהתאם מהרגע שהם נולדים ולא כשצריך להתחיל לשלם מזונות".



מחלוקת גם בין הארגונים שפעלו בנושא


יו"ר עמותת הורים שווים שנאבקה לביטול מוחלט של המשמורת האוטומטית לאמהות בסכסוכי גירושין, עוגן יוחננוב, אומר: "הנצחת האפליה המגדרית על ידי התיקון לחוק שעבר  בקריאה טרומית פוגע בעתיד ילדי ישראל ואינו מתכתב עם ערכי השוויון והמודרניזציה. בכוונתי לעשות כל שיעלה בידי בכדי ליצור הורות ואחריות שוויונית לאחר הגירושין, בטרם יעבור החוק בקריאה שנייה ושלישית".
יוחננוב הוסיף כי "לכל הורה קיימת הזכות לגדל את ילדיו בצורה שווה מיום היוולדו ולכן אני בוחר לעסוק במהות ולא בהגדרות. משמורת היא תווית בעוד זמני השהות הם המהות: אפעל למען זמני שהות שווים מיד עם תום חופשת הלידה וכן, למען קביעת מזונות ילדים על ידי מדדים קשיחים של הכנסות, מצב כלכלי קיים וזמני שהות".
ממטה הארגונים למען ילדים בחזקת הגיל הרך נמסר: "אנחנו מתנגדים להורדת חזקת הגיל הרך לשנתיים. ההצעה שעברה עשויה לגרום נזק רב למאות אלפי ילדי גירושין בישראל. פעוטות רכים יידונו לחלוקה שרירותית בין שני בתים, בגילאים צעירים מאד, גם כשהדבר לא מתאים כלל". 
במטה מוסיפים: "אנו מתכוונים לפעול בצורה נחרצת מול וועדת חוקה של הכנסת, על מנת לכל הפחות לייצר שורת כללים שיכריעו את סכסוכי המשמורת, על מנת לא להאריך את סכסוכי המשמורת ולגרום נזק לילדים. בעוד המחוקק השכיל לשמור על תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים הוא הפקיר פעוטות שמלאו להם שנתיים לסכסוכי גירושין קשים . את מחיר הוואקום שהותיר המחוקק ישלמו ילדים שיקלעו לסכסוכי משמורת בין הוריהם".