יום הולדת יש אומנם רק פעם בשנה, אבל מבחינת ילדי הגנים ובתי הספר שחוגגים בכיתה או בגן עם חבריהם, ימי ההולדת מתרחשים בתדירות של מספר פעמים בחודש. וכשאת המאורע המשמח חוגגים עם שולחנות עמוסים בממתקים, בחטיפים שעשירים בשומן רווי ובנתרן ובעוגות שיש בהן יותר שוקולד משאפשר לדמיין, יש סיבה לנסות לשפר את השמחה מבחינה תזונתית.



בסקר שנערך באוניברסיטת תל אביב ב־2014 נמצא כי 74% מההורים היו רוצים לחגוג ימי הולדת בריאים יותר בגן, אבל מרגישים שהורים אחרים לא שותפים לתחושותיהם. הדילמה ברורה: אנחנו רוצים להקנות לילדים הרגלי אכילה נכונים כבר מגיל צעיר ומנסים לשפר את התזונה שלהם, ומצד שני היינו רוצים לאפשר להם לחגוג בכיף ולשמוח, ואין ספק שממתקים הם חלק מהחוויה. הפתרון נמצא, כמו תמיד, באמצע.



הנה כמה טיפים שיסייעו לכם להפוך את חגיגת יום ההולדת לנכונה יותר מבחינה תזונתית: שיפודי פירות. הפירות של הקיץ כבר כאן, והם צבעוניים ועסיסיים. חתכו תותים, מלון, בננה, אבטיח, ענבים ואפרסקים לעובי של ארבעה ס"מ לפחות, והשחילו אותם על שיפוד. את השיפודים אפשר לנעוץ בתוך חצי מלון או להניח בתוך כוסות מעוצבות.



ירקות, ילדים, ירקות. גם סרבני הירקות הגדולים ביותר לא יוכלו לעמוד בפיתוי של צלחת ירקות מסודרת בצורת חיה. ב"פינטרסט" יש עשרות רעיונות נפלאים להגשה מעניינת של ירקות. לא תאמינו באיזו קלות מלפפונים, עגבניות שרי, פלפלים צהובים, גזר ושתי קעריות גבינה הופכים לינשוף חמוד במיוחד.



מה שותים? לא חייבים להניח על השולחן קנקנים של מיץ תעשייתי עשיר בתועפות של סוכר. ילדים יאהבו לימונדה תוצרת בית, מים שלהם הוספתם פירות שונים שיעניקו להם טעם מרענן ואפילו שייקים שאפשר להכין בבלנדר בבית.



כדורי שוקולד? תחשבו שוב. במקום כדורי השוקולד המסורתיים אפשר להפתיע את הילדים בכדורי תמרים, אבקת קקאו וקוקוס. אופציה נוספת היא חטיפים העשויים מפצפוצי אורז, טחינה ודבש. והכי כיף: קרטיבים שמכינים לבד בבית.



יש משהו לאכול? במקום לקנות בורקס ופיצות כדאי להכין קישים אישיים או מאפינס מלוחים (פיצה או תירס אהובים במיוחד על הילדים). אפשר להכין כריכים קטנים בצורות מעניינות או טוסטונים עם גבינה, חומוס, אבוקדו וממרחים נוספים. עוד אופציה מנצחת היא קלחי תירס מבושלים וחתוכים לפרוסות לא עבות שאפשר לנשנש.



והנרות על העוגה? אין סיבה לוותר על עוגת יום ההולדת המסורתית, אבל אפשר לשפר אותה במידת מה מבחינה תזונתית באמצעות מספר כללים בסיסיים שמופיעים בטור משמאל.



יש חטיפים על השולחן. לא חייבים להתנזר לגמרי מחטיפים שהילדים אוהבים. אפשר להגיש בייגלה מקמח מלא למשל או במבה. במבה של אסם היא חטיף אפוי המכיל 50% בוטנים ומועשר בוויטמינים ובברזל. רמת הנתרן בה נמוכה יחסית לחטיפים אחרים, רשימת המרכיבים שלה קצרה וכך גם שלבי הכנתה.


הפתעה בשקית. מי אמר שחייבים לחלק שקית הפתעות מלאה בממתקים בסוף כל יום הולדת? ילדים ייהנו אפילו יותר מצעצוע קטן שיחכה להם בשקית. ושיהיה מזל טוב.