מתכונים של עוגות לרוב מתחילים בכמות לא זניחה של חמאה, קמח וסוכר. כך שלעתים מיד לאחר קריאת המתכון נצא לתור אחר מתכון אחר. אולם אפשר לשפר במידת מה את המתכונים מבחינה תזונתית באמצעות מספר כללים בסיסיים:



• המרת שומן: השומן מעשיר את המאפה בלחות, מעניק פריכות, מדגיש טעמים ומקנה טעם. ההבדלים התזונתיים בין חמאה/מרגרינה לשמן קנולה, הם בכמות השומן הרווי והכולסטרול. חמאה ומרגרינה מכילות בעיקר שומן רווי לעומת שמן קנולה, המכיל בעיקר שומן בלתי רווי.



המרת שומן במאפים אפשרית, אך שונה בין מאפים: בעוגיות ובבצק פריך אפשר להמיר עד שליש מכמות החמאה או המרגרינה בשמן קנולה. בעוגות בחושות ובטורט החמאה והמרגרינה פחות משמעותיות למרקם העוגה, ולכן קל יותר להמיר את כל כמות החמאה או המרגרינה בשמן קנולה. כמו כן, אפשר להחליף כמחצית מכמות השומן במתכון ברסק תפוחים.



השומן תורם לרכות ולעסיסיות ולכן כאשר מחליפים חלק מהשומן ברסק תפוחים יש לזכור שתי נקודות חשובות: לא לערבב את הבלילה במשך זמן רב. ערבוב ממושך גורם לחיזוק רשת הגלוטן ולאיבוד המרקם הנימוח, במקרה של שימוש בקמח לבן. שימו לב גם למשך האפייה. ייתכן שהוא יתקצר.



• הפחתת סוכר: תפקידיו של הסוכר במאפה הוא ייצוב, העמקת הצבע, הענקת טעם ושמירה על הלחות והטריות. לעתים תמצאו מתכונים המכילים לא רק סוכר לבן, אלא סוכר קנים, מייפל, דבש, אגבה, סילאן ועוד. חשוב לזכור כי סוכרים אלו אומנם שונים מסוכר לבן, אך עדיין נחשבים לסוכרים פשוטים, ולכן יש להגביל את צריכתם.



הפחתת סוכר במתכונים צריכה להיעשות באופן זהיר יחסית, לאור תפקידיו הרבים. כהתחלה אפשר לנסות להפחית מהמתכון כ־2 כפות סוכר מכל כוס.



• המרת קמח:
ברוב מתכוני העוגות הבחושות, הלחמים והעוגיות, אפשר להחליף עד חצי מכמות הקמח הלבן בקמח חיטה מלא או בקמח כוסמין. ההמרה בקמח מלא מאפשרת שילוב של דגנים מלאים בתפריט.