הצגת "אשה בורחת מבשורה", שכתב וביים חנן שניר על-פי ספרו של דויד גרוסמן, הייתה הזוכה הבולטת בטקס פרסי התיאטרון לשנת 2016, שנערך בצהרי שישי במרכז "ענב" בתל-אביב. ארבע הזכיות של הצגה זו אפשרו לשני התיאטראות שחברו להעלאתה להוליך במספר הזכיות - הבימה (10) והקאמרי (9). ארבעה פרסים הוענקו לתיאטרון בית ליסין ושלושה - לתיאטרון באר-שבע. תיאטראות חיפה והחאן נשארו מחוץ למעגל הזכיות. בתשואות רמות התכבדו נעם סמל, המנכ"ל הפורש של הקאמרי וגדי יגיל, שזכה בפרס מפעל חיים.



למעשה, המנצחת הגדולה הפעם הייתה שרת התרבות מירי רגב, שהגיעה לטקס היישר מפסטיבל הסרטים בקאן (שמלת ירושלים הלבנה נשארה במזוודה) והתקבלה במחיאות-כפיים מנומסות, שלא היה בהן הד לסערה, שהתלוותה להופעתה בטקס לפני שנתיים.



בדבריה צידדה השרה במציאות הוגנת ומאוזנת, כדבריה וקראה לגיוון תרבותי. "חסרים לי כאן תיאטראות גשר, יידישפיל ותיאטרון יפו, הערבי-עברי", אמרה והכריזה שהיא רואה בהחרמת מגזרים קו אדום. השרה רגב דיברה בזכות חלוקה צודקת של משאבי התרבות, כשה"פצצה" בדבריה הפעם הייתה בקריאתה להגביל לתקופה קצובה את כהונת מנהלי התיאטראות. "ניהול מוסדות תרבות זה לא חתונה קתולית ולא צריכים לצאת מתפקידי הניהול על ...אלונקה", אמרה והרעיפה מחמאות על סמל, שפרש לאחר 25 שנה.



הפעם לא נרשמו הפרעות לנאום השרה רגב, גם לא למונולוג הפתיחה השנון והחריף של מנחת הטקס, רבקה מיכאלי שהצליפה על ימין ועל שמאל בעזרת דברי הקישור המחודדים של אפרים סידון. זאת, אגב, לאחר ביצוע מבריק של מונולוג "כל העולם במה", שהשמיע שמואל וילוז'ני מתוך ההצגה השייקספירית "כטוב בעיניכם", שבה הוא מככב. כן נשא דברים ראש העיר תל-אביב-יפו, רון חולדאי, שאמר: "המשיכו לבקר אותנו ואנחנו נמשיך לממן אתכם למרות הביקורת שלכם. עשו את עבודתכם ללא פחד וללא מורא".



הקהל קיבל בחום רב את הזוכה בפרס מפעל חיים, שחקן הקאמרי גדי יגיל, המככב בימים אלה בצורה וירטואוזית בהצגת "האורחת", בבית ליסין. "מגיע לי פרס על שנשארתי בחיים במקצוע הזה, לאחר שניצלתי בו מכמה תאונות על הבמה", אמר והקדיש את מחצית הפרס לרעייתו, בלהה, בתו של שחקן העבר משה חורגל.



כמדי טקס הועלה מסך אחרון לזכרם של אנשי התיאטרון, שהלכו לעולמם בשנה האחרונה: השחקנים יהודה אפרוני ושלמה תרשיש, הבמאי מיכה לבינסון, המחזאי (של "הר לא זז") גלעד עברון; מנהל הקאמרי בעבר עודד פלדמן; מבקר התיאטרון אליקים ירון ושרה ליסובסקי, מראשי מינהל התרבות.



אגב, אנשי "אשה בורחת מבשורה" יחגגו בחודש הבא את זכיותיהם במסע הצגות בארצות הברית.



להלן רשימת הזוכים:



הצגת המחזה הישראלי המקורי: "אשה בורחת מבשורה" (הבימה/הקאמרי);


הצגת המחזה המתורגם: "הורים איומים" (באר-שבע);


המחזמר: "עלובי החיים" (הבימה);


הקומדיה: "לצאת מהארון" (בית ליסין);


במאי השנה: חנן שניר, "אשה בורחת מבשורה" (הבימה/הקאמרי);


מחזאי השנה: חנן שניר, "אשה בורחת מבשורה" (הבימה/הקאמרי);


מתרגם השנה: אלי ביז'אווי, "הורים איומים" (באר-שבע);


שחקנית בתפקיד ראשי: שחקנית "גשר", אפרת בן-צור, "אשה בורחת מבשורה" (הבימה/הקאמרי);


שחקן בתפקיד ראשי: אלוף הזכיות, איתי טיראן, "מפיסטו" (הקאמרי);


שחקנית במחזמר: מיה דגן, "מצחיקונת" (הקאמרי);


שחקן במחזמר: אמיר דדון, "עלובי החיים" (הבימה);


שחקנית משנה: אביגיל הררי, "הורים איומים" (באר-שבע);


שחקן משנה: אלי גורנשטיין, "מפיסטו" (הקאמרי);


השחקנית המבטיחה: ג'וי ריגר, "עמודי החברה" (הקאמרי);


השחקן המבטיח: בן יוסיפוביץ', "קוריולנוס" ו"לבד בברלין" (הבימה); שאדי מרעי, "הר לא זז" (בית ליסין);


עיצוב תפאורה: ערן עצמון, "עלובי החיים" (הבימה);


עיצוב תלבושות: מאור צבר, "הר לא זז" (בית ליסין);


עיצוב תאורה: זיו וולשין, "הר לא זז" (בית ליסין);


עיצוב וידאו: ניב מנור, "לבד בברלין" (הבימה);


מלחין השנה: דניאל סלומון, "סיפור פשוט" (הבימה);


כוריאוגרף השנה: אביחי חכם, "סיפור הפרברים" (הקאמרי).