מי שתכננו את ביקורו הרשמי של הנשיא דונלד טראמפ לא חשבו על כך: התחנות הכלולות בתכנית הביקור, המנהיגים שיפגוש, הארגונים העולמיים שבכינוסיהם ישתתף והקהלים שבפניהם ישווק את הצהרותיו, יהוו תזכורת לתדמיתו הבלתי מחמיאה כהפכפך, כמי שאין לו מדיניות מגובשת וקבועה, שאינו מסוגל לעמוד בהבטחותיו וכמי שמוטב להישמר מפני הישענות על ידידותו.



היעד הראשון שדונלד טראמפ ביקש ליישם, ועדיין שואף לבצע כנשיא, הוא צו הגירה הכולל הגבלות גורפות על הגירה מארצות מוסלמיות, יעד שפגע, ביזה והשפיל את העולם המוסלמי.



את ביקורו הרשמי הראשון כנשיא התחיל טראמפ בריאד. הוא מתחנף למארחיו מנהיגי הממלכה המוסלמית, קורא-משדל את המוסלמים לסייע לארה"ב במלחמה בטרור. פתאום העולם המוסלמי נראה לטראמפ משענת לנשיאותו.



טראמפ עם המלך הסעודי. פתאום העולם המוסלמי נראה לו משענת לנשיאותו. צילום: רויטרס
טראמפ עם המלך הסעודי. פתאום העולם המוסלמי נראה לו משענת לנשיאותו. צילום: רויטרס



הצהרות הידידות לישראל והמחוות שהרעיף על ראש הממשלה נתניהו בביקורו בוושינגטון הפכו את טראמפ בעיני רבים בישראל כידיד הגדול שהיה למדינה אי פעם בבית הלבן. אבל את ביקורו ליד הכותל המערבי הפך הנשיא לאירוע ולמהלך הצהרתי שמשמעותו שהכותל המערבי איננו בריבונות ישראל. אף נשיא אמריקאי לפניו לא העז להזדהות בגלוי עם ערעור בוטה כזה נגד מעמדו של הכותל המערבי. הבטחתו להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים נדחתה ולפי דיווחים נגנזה למועד בלתי מוגדר.



האפיפיור ידוע כאחד ממבקריו של הנשיא טראמפ ותקף פעמים אחדות את הצהרות הנשיא טראמפ נגד הגירה מארצות מוסלמיות, אבל הנשיא ינשק את כף ידו של האפיפיור בביקור רשמי בוותיקן.



האפיפיור פרנציסקוס. הנשיא ינשק את כף ידו על אף הביקורת כנגדו. צילום: רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס. הנשיא ינשק את כף ידו על אף הביקורת כנגדו. צילום: רויטרס



בקמפיין הבחירות שלו ובתחילת נשיאותו, הנשיא טראמפ לא דילג על אף הזדמנות כדי ללעוג ולבוז לנאט"ו, להפגין זלזולו בארגון ולהזהיר כי הארצות החברות בנאט"ו חייבות להגדיל את חלקן הפיננסי במימון הארגון ויעדיו. בביקור רשמי בבריסל השבוע, הנשיא טראמפ יתחכך עם מנהיגי נאט"ו, יפגין תמיכתו בארגון ויבטיח המשך הסיוע האמריקאי לארגון.



הנשיא האמריקאי שנודע, התפרסם והתהדר בסיסמה "אמריקה תחילה" והקיף עצמו ביועצים הידועים כחסידי האידאולוגיה של בדלנות והתרחקות מארצות חוץ, ישתתף במושב של ראשי המדינות המתועשות בסיציליה. טראמפ יסביר ודאי את חשיבות שיתוף הפעולה בין ארה"ב לארצות המפותחות. הביקור יניב הרבה הצהרות מפויסות, צילומים מחויכים עם מנהיגים ובוודאי סיכום של הישגים והצלחות, אבל לא יוכל להאפיל ולהשכיח את אופיו, אופן התנהלותו ומעידותיו שגרמו לדיונים על הדחתו בקרב רפובליקנים בכירים.