המאבק על החופשות במערכת החינוך נמשך. הצעת חוק חדשה בנושא הסדרת ימי חופשות התלמידים מתסיסה את המורים וההורים. מדובר בהצעה של חברי הכנסת עודד פורר ויוליה מלינובסקי מישראל ביתנו שאמורה לעלות היום (ראשון) לוועדת השרים לחקיקה. לפי ההצעה, השניים מבקשים להסדיר את לוח שנת הלימודים ולצמצם את ימי חופשות התלמידים ובנוסף, הסמכות לשינוי לוח החופשות תצטרך להתקבל בוועדת החינוך של הכנסת.



"ימי החופשה בבתי הספר לא מעוגנים בחקיקה ראשית ועלינו המחוקקים מוטלת האחריות להתערב ולצמצם את ימי החופשה לתלמידים ולהתאימם למציאות הנוכחית במדינת ישראל. אנו מודעים לכך שהנושא מורכב מאוד והשותפים הטבעיים לשינויים בלוח החופשות ולקידום הנושא הם משרד החינוך, ההורים, המורים והתלמידים. אך ללא הצהרה ברורה של ועדת השרים כי חייבים לתקן את המצב הקיים בחקיקה, לא ניתן יהיה להניע את התהליכים", נכתב בהצעה.



ההצעה של הח"כים יוליה מלינובסקי ועודד פורר מעוררת סערה. צילום: דוברות ישראל ביתנו
ההצעה של הח"כים יוליה מלינובסקי ועודד פורר מעוררת סערה. צילום: דוברות ישראל ביתנו



עוד נכתב כי "כיום לחופשת הקיץ הארוכה לתלמידים מתווספים 15 ימי חופש בהם ההורים עובדים (שישה ימי חופשה בשבוע שלפני חופשת הפסח, ארבעה ימים של חנוכה, יום חופש נוסף בפורים, יום חופש בל"ג בעומר ושלושת ימי האסרו חג - בפסח, סוכות ושבועות). ימים אלו הם ימי עבודה במשק הישראלי וניתן בהחלט לשלבם כימי לימודים במערכת החינוך".



פורום ועדי ההורים היישוביים ובראשו היו"ר פז כהן, הודיע במכתב לוועדת השרים לענייני חקיקה כי הוא תומך בהצעה: "מטרת הצעת החוק הינה עיגון לוח החופשות במערכת החינוך בחקיקה ראשית. לאור ההשלכות הדרמטיות שתוארו לעיל, אנו מבקשים לקבל את תמיכתך בהצעת החוק המעבירה את הסמכות והאחריות לממשלת ישראל וכנסת ישראל כפי שהחלטות בסדר גודל מעין זה צריכות להתקבל".



"ארגון המורים מתנגד לכל פגיעה בחופשות המורים"


מנגד, ארגוני המורים כבר הודיעו כי הם אינם תומכים בהצעה. יו"ר ארגון המורים, רן ארז, כתב מכתב לעובדי ההוראה ובו הדגיש כי הארגון לא יסכים שהחוק יעבור: "בימים האחרונים מדברים הרבה על קיצור חופשות המורים בישראל. ארגון המורים מתנגד לכל פגיעה בחופשות המורים. עובדי ההוראה בישראל עובדים יותר מרוב עובדי ההוראה במדינות המפותחות. לצד זאת, שאר העובדים במשק בישראל, עובדים יותר מרוב העובדים במדינות המערב. הפתרון שיקל על ההורים, הוא לא פגיעה בעובדי ההוראה, אלא העלאת ימי החופשה לשאר העובדים בישראל".



"אלה שמציעים לפגוע בחופשות המורים, לא מכירים את המערכת הזאת לעומק ובוודאי שאינם מייצגים את המורים. אותם אלה שאינם מורים ומציעים לפגוע בחופשות המורים, לא ניסו בעצמם לבנות מערכי שיעור ולהתפנות לעיסוק בהוראה גם בימי החופש, במטרה להגיע מוכנים לכיתה. המורים משקיעים גם מעבר לשעות העבודה בבית הספר, מתוך אחריות לתלמידיהם", כתב ארז. "הפוליטיקאים - שמעולם לא חוו את משמעות העבודה בהוראה הצטרפו כעת לחגיגה, והחליטו להגיש הצעת חוק שתפגע בחופשות המורים. אני אומר כאן באופן הכי ברור: לא יקום ולא יהיה. לא ניתן שהחוק הזה יעבור".



"מתנגד לכל פגיעה בחופשות המורים". רן ארז. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"מתנגד לכל פגיעה בחופשות המורים". רן ארז. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



 "הסתדרות המורים תאבק בהצעת החוק הפוגענית"


בהסתדרות המורים אשר נמצאת בימים אלה בבחירות לתפקיד המזכ"לות, התייחסו גם להצעה ויפה בן דויד, המזכ"לית הנוכחית הודיעה כי "הסתדרות המורים בראשותי תאבק בהצעת החוק הפוגענית שבכוונתה לצמצם את ימי החופשה של עובדי ההוראה. לא יעלה על הדעת לפגוע בהסכמים קיבוציים באמצעות חקיקה. מצער שארגוני ההורים ויוזמי החוק שוב מנסים לפגוע בציבור עובדי ההוראה אמצעות חקיקה וזאת במקום לפנות לפתרונות ישימים כגון הרחבת 'בית ספר של הקיץ' לימי חופשה נוספים וכן להגדיל את ימי החופשה של ההורים".



בן דויד אף איימה בהשבתת מערכת החינוך במידה והצעת החוק תעבור: "אנו נלחם מלחמת חורמה כנגד הצעת החוק ונדאג לשמור על תנאי העסקתם של עובדי ההוראה. לא יעלה על הדעת שנבחרי ציבור במדינת ישראל יתנו יד לפגיעה בתנאי עבודה של עובדי הוראה. אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שנפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותנו עד לכדי השבתת מערכת החינוך כולה על מנת להיאבק בהצעה הפוגענית".



עצומה של עובדי ההוראה נגד הצעת החוק


בתוך כך, עובדי ההוראה מחתימים על עצומה כנגד הצעת החוק: "אנו עובדי ההוראה במדינת ישראל (גננות, מורים, יועצות, מדריכים, מנהלים) מסרבים בכל תוקף להצעת החוק בדבר הפחתת ימי החופשה במערכת החינוך. אנו קוראים לכלל עובדי ההוראה, תלמידי ישראל והוריהם לחתום על עצומה זו שתתמוך בהגדלת ימי החופשה להורים ולא תפגע במעמד עובדי ההוראה ותפחית את ימי החופשה במערכת החינוך. במידה והצעת חוק זו תאושר בכנסת, אנו נערכים באופן חד משמעי להגשת מכתבי התפטרות - כי יש לעצור את הפגיעה המתמשכת בעובדי ההוראה במדינת ישראל".



כזכור, בחודש שעבר הודיע משרד החינוך על דחיית חופשת ל"ג בעומר ביממה כדי למנוע חילול שבת, מה שהביא לסערה אצל המורים וההורים. דחיית החופשה העלתה מחדש את נושא חופשות התלמידים אל מול חופשות ההורים ולפני שבועיים אף התקיים דיון מיוחד על כך בוועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת.