הסעודים, שמארחים את הנשיא האמריקאי בארצם, יודעים שדונלד טראמפ אוהב שואו – וזה מה שהם סיפקו לו. לפי מסמך שהודלף לאחרונה, הביקור הזה עלה להם 256 מיליון ריאל, כלומר כ־68 מיליון דולר. השואו בביקור כלל קבלת פנים מפוארת לטראמפ ולפמלייתו, השתתפות של טראמפ בריקוד "אל־עורדה" הסעודי המסורתי, שכולל חרב מזהב, וההענקה לטראמפ את עיטור המלך עבד אל־עזיז, מייסד הממלכה, שמהווה העיטור הגבוה ביותר בממלכה.



אלא שעבור הסעודים הביקור הזה לא היה רק שואו. במסגרת ביקורו של טראמפ נחתמו בין הנשיא למלך סעודיה סלמאן בן עבד אל־עזיז עסקאות בשווי 380 מיליארד דולר, כשבמוקד ניצב הסכם מכירת נשק בשווי 350 מיליארד דולר. "העסקה הביטחונית מסמלת את המחויבות של ארצות הברית לשותפות עם ערב הסעודית ועם בעלות בריתה ממדינות המפרץ", נאמר בהצהרה הרשמית. "היא מרחיבה את ההזדמנויות עבור חברות אמריקאיות באזור ותיצור עשרות אלפי משרות נוספות במפעל הביטחון האמריקאי".



"הביקור של טראמפ הוא נקודת מפנה ביחסים בין ארצות הברית לעולם הערבי", אמר שר החוץ הסעודי עדל ג'ובייר במסגרת מסיבת עיתונאים שנערכה במהלך הביקור, והדגיש כי טראמפ והמלך סלמאן דנו בחשיבות השלום בין ישראל לפלסטינים. "המלך הביע אופטימיות כי הנשיא יוכל לסיים את הסכסוך הארוך", הדגיש השר הסעודי. "לטראמפ יש את העוצמה וההחלטיות לכך". שר החוץ רקס טילרסון אמר במסיבת העיתונאים כי וושינגטון תמשיך במאמציה להרתיע את איראן בסוריה ובתימן.



גם לטקסי החתימה התכוננו הסעודים בצורה מיוחדת. לא בכדי, מי שחתם על ההסכמים עם ארצות הברית הוא סגן יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בנו של המלך המכהן גם כשר ההגנה. במדינות המפרץ, בעיקר מדינות האמירויות, מעוניינים שהמלך הקשיש יבצע "הדחה" משלו על חשבון אחיינו, יורש העצר מוחמד בן נאיף, סגן ראש הממשלה ושר הפנים.



על פי גורמי אופוזיציה בעולם הערבי, טראמפ קיבל את מה שהוא רוצה מהסעודים, אולם בעיותיו הפנימיות מחייבות אותו לשלם "מס" לישראל כדי להפעיל את הלובי היהודי ולמנוע את הליך הדחתו מהנשיאות. לטענת גורמים אלו, הפלסטינים הם שישלמו את המחיר.



הדיווח המלא על מאחורי הקלעים של ביקור טראמפ בערב הסעודית יופיע מחר ב"מעריב המגזין"