"כספת יום הדין" שממוקמת באזור הארקטי שבצפון הקפוא של כדור הארץ נועדה לשמור על הזרעים של כל סוגי היבולים על מנת להבטיח את שרשרת המזון אחרי אסונות עולמיים, אולם כעת התברר כי אף שהמתקן החשוב נמצא בתוך בטנו של הר קרח, הוא לא חסין גם מפני ההשלכות של ההתחממות הגלובלית. הכספת נפתחה בשנת 2008 בעומק של יותר מ־100 מ' בבטנו של הר קרח בגובה של 130 מ' מעל פני הים באי הנורווגי שפיצברגן שבארכיפלג של סבאלברד, 1,300 ק"מ בלבד מהקוטב הצפוני. המתקן מכיל כיום יותר מ־880 אלף דגימות זרעים מרחבי העולם, החל מתפוחי אדמה וחצילים ועד חסה, אורז וסוגים שונים של עצים וצמחים.



על אף שהמתקן אמור להיות עמיד בפני סופות, רעידות אדמה, שיטפונות ואסונות טבע אחרים, הודתה הממשלה הנורווגית שמפעילה את הכספת כי הטמפרטורות הגבוהות שנרשמו בסוף השנה שעברה, שהייתה החמה ביותר שתועדה אי פעם, גרמו להמסת הקרח ובשל כך דלפו מים למרחק של 15 מ' מתוך מאה המטרים של התעלה, המובילה לעומק הכספת. עם זאת, הדגישו הרשויות כי לא נגרם נזק לזרעים שנשמרים בתוך הכספת בטמפרטורה של 18 מעלות מתחת לאפס.




"השאלה אם זה עומד להסלים"




"לא היו לנו תוכניות לגבי מצב שבו הקרח הנצחי לא יהיה שם ושיהיה צורך להתנסות במזג אוויר קיצוני כזה", אמרה דוברת הממשלה, הגה ניה אסצ'ים, ל"גרדיאן" הבריטי.



בעקבות האירוע, הודתה אסצ'ים כי הרשויות הנורווגיות יצטרכו לעקוב אחר המצב ולהתאים את צעדי ההגנה על המתקן האסטרטגי. "המקום היה אמור לפעול ללא סיוע של בני אדם, אבל כעת אנחנו עוקבים אחרי הכספת 24 שעות ביממה", אמרה. "אנחנו חייבים לשמוע למומחי האקלים ולהיות מוכנים לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי להגן על כספת הזרעים".



קטיל איסקן מהמכון המטאורולוגי של נורבגיה ציין כי "השאלה היא אם זה רק קרה עכשיו או שזה עומד להסלים". "האזור הארקטי ובמיוחד סבאלברד מתחממים מהר יותר משאר העולם", אמר ליומון הנורבגי "דגבלדט". "האקלים משתנה באופן דרמטי וכולנו נדהמים איך זה קורה מהר".