אני בן 30, לא עשיתי תואר או מקצוע ולא סיימתי את לימודי בתיכון. כבר חודשיים שאני לא עובד ומחפש את עצמי ואת המשך דרכי בעולם התעסוקה. לאחרונה הוזמנתי על ידי משרד הרווחה לקורס אינסטלציה, אך אין לי את הביטחון ללכת. אני חושש שכמו במקרים אחרים בחיי אכשל גם הפעם. כיצד אני יכול להתקדם בחיי, והאם כדאי לי לפנות לכיוון הזה?


“אני מציע לך לקחת את הקורס ולהצליח בו. אתה חרוץ ומקצוען ואמין. אתה עומד בזמנים ואוהב את מה שאתה עושה. אתה צריך לפתח את היכולת ולעשות את העבודה לבד. בחיים שלנו יש שתי אפשרויות. הראשונה היא לאסוף את הבורות ולהפוך אותם למחזה של החיים שלנו, והשנייה היא למתוח קו ולומר ‘מה שהיה עכשיו מת’.



אתה לא הילד שהיית לפני שמונה שנים. תהיה בטוח בעצמך. אל תחיה את פחדי העבר. תביא את התעודה ותהיה גאה בה. השכלה לא קשורה רק לאקדמיה.יש המון סוגי השכלה, ואתה צריך לבחור את הדרך שלך. לפי דעתי, אתה תצליח מאוד בתחום שלך. אתה תלמד ותפנה לכל מי שאתה מכיר בצורה מסודרת ושקטה ותמצא עבודה. למקצוע האינסטלציה אין תחליף, והוא מבוקש. אי אפשר להחליף אינסטלטור במכונה היום. אתה חייב לתת לעצמך להתקדם. עזוב את מה שהיה ותתמקד במה שיהיה”.



בני מצליח מאוד כטניסאי, ומדורג כיום במקום השלישי בארץ לגילאי 16 בטניס. בשביל שהילד יתקדם הוא חייב לצאת לתחרויות בחו”ל, אך אני לא מסוגל לממן את הנסיעות. מדובר על כ־80,000 שקל בשנה, ואין באפשרותי לממן זאת. פניתי לחברות רבות בחיפוש אחר ספונסר, אבל עד כה לא מצאתי אף חברה שתסכים לקחת את בני תחת חסותה. מה אני עושה לא נכון, וכיצד אני יכול לעזור לבן שלי?


“בנך נמצא עדיין באמצע הדרך ולכן חברות נרתעות מכך. חברות רוצות להמר נכון, וכנראה ההימור הזה עדיין בעייתי עבורן. כדי למצוא ספונסר אתה צריך לשווק את בנך באופן אחר. אתה צריך לשווק אותו כמחפש פרטנר שייהנה מהפירות שלו ברגע שיפרוץ. עליך לשווק אותו כמעין סטארט-אפ לפני יציאתו לאקזיט.



"בנוסף, אני ממליץ לעשות NETWORKING. לפנות לאנשים שאתה מכיר באופן שיטתי ולחפש את אלו שיש להם השפעה בחברות שונות. עליך לעשות ‘פניות אישיות מרגשות’, לאתר מנכ”לים שהיו ספורטאים ולפנות אליהם באופן אישי, לספר את סיפורו של בנך ולבקש פגישה. חפש את האדם שישקיע ויאמין בו. אפילו תציע שבנך יעבוד ויעשה הדרכות טניס לעובדים בארגון שאליו אתה פונה”.


ילד משחק טניס. צילום: אינגאימג'




אני מעצבת גרפית כבר 20 שנה, ומתוכן אני עצמאית כבר שנתיים. אני מתקשה למשוך לקוחות פרטיים. אני פרילנסרית שנותנת שירותים העוזרים למעצבים. אני תמיד ברקע ולא מול הלקוח, ואני רוצה להיחשף. מה עליי לעשות?
“ישנה סדרה של ענפים, ביניהם העיצוב הגרפי, שעברו טלטלה מאוד גדולה בשנים האחרונות. כל ענף הצילום, לדוגמה, עבר טלטלה מאוד קשה, וכיום, בגלל שינויים טכנולוגים, השוק השתנה. באופן טבעי, צלמים ומעצבים שלא המציאו את עצמם מחדש נותרו ללא עבודה. בדומה, גם העיצוב הגרפי הקלאסי כמעט נמחק לגמרי. היום לא מעצבים מעטפות ולא מעצבים כרטיסי ביקור. זו היסטוריה. מה שנותר בשוק הזה הוא עיצוב גרפי לארגוני פרסום.



"עלייך להמציא את עצמך, את לא יכולה להיות מעצבת גרפית קלאסית כמו פעם כי זה כמעט בלתי אפשרי. יש עדיין ביקוש, אבל הוא מאוד קטן. אם את רוצה להתרחב, את צריכה להביא משהו חדש עם זווית אחרת. את צריכה להתחיל לדבר בשיח חדש. לדוגמה ליצור ספריית טמפלטים מיוחדים לעיצוב דפי הפייסבוק או ליצור ליין עיצובי לשיחות וואטסאפ. העתיד כבר כאן, ורוב בעלי המקצוע בתחום שלך נמצאים במקום אחר. אני ממליץ לך לאפיין את עצמך בצורה אחרת ולמכור את השירותים שלך יותר ביוקר.



עסקים יהיו מוכנים לשלם לך אם יבינו במה את שונה מהאחרים בשוק. אם תהיי רק יצירתית, ולא תהיי פרואקטיבית ודומיננטית, זה לא יצליח. אני עשיתי את כל תחילת הקריירה שלי כשנכנסתי לרשתות וחנויות, תיעדתי את המפגש עם המוכרים והכנתי דןח ששלחתי למנכ”ל החברה. כתבתי לו שיש ביכולתי לעשות מהפך בעסק שלו. לא היה אחד שלא פנה אליי בחזרה. אני מציע שתמצאי 15־20 חברות הייטק קטנות, תראי להן את החסרונות של אתר האינטרנט שלהן ותציעי שירות טוב יותר. תהיי יזמית. העתיד הולך ליזמות. אנשים שהם לא יזמים ייפלטו משוק העבודה”.



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM
ערך: איתמר זיגלמן