הסטטיסטיקה מראה שכמעט כל זוג שלישי בישראל יתגרש בסופו של דבר. גירושין בישראל הם עניין שכיח בכל חלקי האוכלוסייה, אבל כאן נשאלת השאלה - האם הניסיון שנצבר בהליכי גירושין הופך את הגירושין לקלים יותר? על פניו, היינו יכולים לצפות שככל שיהיה יותר ניסיון והבנה בקרב הציבור ובקרב העוסקים בתחום הגירושין, תהליכי הגירושין יהפכו ליותר קלים ויותר פשוטים. בפועל קרה ההפך הגמור. ככל שהפכו הליכי הגירושין ליותר ויותר נפוצים, הם גם הפכו ליותר ויותר משפטיים, מורכבים, קשים ויקרים מהבחינה הרגשית והכלכלית. אמנם להיבטים המשפטיים של הגירושין יש מקום משמעותי ואסור להתעלם מהם. אך האם נכון לשים את מלוא הדגש בגירושין על היבטים משפטיים? אולי כדאי לתת מענה יותר כוללני למשפחות בהליכי גירושין?



כאשר בוחנים את מציאות החיים של רבות מהמשפחות שנמצאות בהליכי גירושין, אנו רואים שמלבד לשיח המשפטי, לא ניתן אצלם מקום לחוות דעת שאינן משפטיות. חוות הדעת והניסיון הרב שנצבר אצל מגשרים, מטפלים, יועצים כלכליים, יועצים משפחתיים ובעלי מקצוע אחרים, יכולים במרבית המקרים, לעזור למנוע מבני המשפחה המתגרשת, סבל רב. ויחד עם זאת גם להביא לתוצאות הטובות ביותר עבור כל בני המשפחה בהווה ובעתיד הקרוב והרחוק.



 ארבעת היסודות לגירושים מוצלחים 


כדי להגיע להסכם גירושין מוצלח, מומלץ שכל אחד מארבעת היסודות המובאים כאן יטופל בצורה מעמיקה. לעיתים יש נטייה לזלזל בדברים שנראים פשוטים, אך דווקא אם תקפידו על אלה, תמצאו את עצמכם עושים את החיים קלים יותר ויעזרו לכם לפתוח דף חדש בחייכם בצורה מרשימה יותר.


 


תקשורת - גירושין אינם נגמרים בהסכם. ההפך הוא הנכון. גירושין רק מתחילים כשהסכם הגירושין נחתם. גירושין הם בעצם מערכת יחסים חדשה שבני הזוג, צריכים לפתח ולסגל לעצמם. בני זוג שלא הצליחו לתקשר באותו בית וכעת חיים בשני בתים נפרדים, נדרשים דווקא לאחר שנפרדו, לייצר מנגנוני תקשורת יעילים, שיעזרו להם לנהל את ענייני הילדים וימנעו מהם להגיע למקומות הקשים שהובילו להקצנה ביניהם.



כאשר הילדים קטנים, נדרשים ההורים לייצר מנגנונים שיחזיקו לאורך שנים רבות. תהליך הגירושין הוא לעיתים ההזדמנות האחרונה של ההורים לייצר מנגנוני תקשורת נכונה שיעזרו להם להתנהל בצורה מיטבית לאחר הגירושין. תהליכי תקשורת אלה נבנים במסגרת תהליך גישור גירושין שנעשה עם מגשר גירושין, שיחד עם המענה לשאלות המשפטיות והפרקטיות שבהסכם, הוא שם גם דגש על יצירת תקשורת ברורה בין ההורים לאחר הגירושין.



הסכמות ברורות - כל ההסכמות המושגות במסגרת גישור גירושין צריכות להיות ברורות לחלוטין לבני הזוג ולכל אדם הקורא את ההסכם ומעוניין להבין למה התכוונו בני הזוג המתגרשים, כאשר ערכו את ההסכם. מאחר וההסכם עובר גם לאישור של ערכאה שיפוטית, הוא צריך גם לעמוד בסטנדרטים המשפטיים של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.



הבנה כלכלית - בני זוג מתגרשים החותמים על הסכם גירושין במסגרת גישור גירושין, צריכים בסופו של דבר לעמוד בהתחייבויותיהם ולשלם את הכספים להם התחייבו במסגרת ההסכם. כאשר לבני הזוג המתגרשים אין תמונה ברורה על התקציב העתידי שלהם, הם עלולים לחתום על הסכם שלא "יחזיק מים" ויקרוס בתוך זמן קצר עד בינוני. על כן חשוב לשלב בתוך תהליך הגירושין גם יועץ כלכלי שיעזור לייצר תקציב ברור להורים בשני הבתים העתידיים.



סביבה טיפולית מתאימה - תקופת הגירושין היא תקופה של אבלות והתמודדות עם כאב וחוסר ביטחון קיומי. בתקופה משברית שכזו מומלץ שיהיה בסביבה מטפל רגשי אשר יידע לכוון ולתמוך בבני הזוג המתגרשים ובילדיהם. ההבנה שתהליכי גירושין דורשים מעורבות של יועצים ממספר תחומים, הובילה אותנו להקים את מרכז "הדדין" לגישור, ייעוץ והכוונה למתגרשים. ב"הדדין" ניתן לקבל במקום אחד את המגשרים הטובים ביותר שיעזרו להגיע להסכם גירושין הטוב ביותר עבור שני הצדדים.



בנוסף ב"הדדין" ניתן ליווי מיועצים כלכליים, מטפלים משפחתיים וזוגיים, מנטורים ועורכי דין שעוזרים לסגור קצוות ולמנוע הקצנה של המצב. השילוב הייחודי של כל בעלי המקצוע הללו במקום אחד מבטיח תהליך גירושין מוצלח גם שנים לאחר החתימה והאישור הפורמלי.



נדב נישרי, מגשר מומחה בגישור גירושין ומחבר הספר "להתגרש בשלום". חבר בכיר בצוות המגשרים של "הדדין"