ראש הממשלה צודק. ההערכה שלו כי נשיאותו של דונלד טראמפ גרמה לו לראשונה להרגיש שינוי, היא נכונה. אבל זה לא יהיה שינוי שנתניהו חושב ומקווה לבואו. לראש הממשלה צפויה הפתעה לא הכי נעימה כאשר יתוודע לאופי ולמשמעויות השינוי, כשיפציע וייצא לאוויר העולם המדיני. נחמה פורתא לנתניהו היא שמדובר בתמורה, ואולי אפילו במהפך, אבל כאלה שאינם מעשיים כיום, שאינם אקטואליים ושאפילו צל-צילם נראה בקושי באופק הרחוק.

בינתיים, השינוי ביחסי שתי המדינות הורגש היטב ובא לידי ביטוי בקבלת הפנים שהנשיא טראמפ קיבל בישראל
טקס קבלת הפנים לטראמפ בנתבג
. זה לא היה שינוי מעורר כבוד, בלשון המעטה פרועה. אף נשיא אמריקאי לא זכה לצונאמי כזה של גילויי התמוגגות, התרפסות, כניעה והתבטלות כפי שהורעפו על טראמפ מצד ראש ממשלה ושרים בירושלים.
"רבנים ועסקנים בעיירה קטנה בפולין לפני השואה, כשקיבלו את פניו של הפריץ או של נציג בכיר מהממשלה, גילו יותר גאווה יהודית, יותר נימוס והתנהגות ממלכתית משגילו שרים ובכירים כלפי נשיא ארה"ב", אמר אתמול בשיחה עמו בכיר יהודי מוערך בניו יורק, שבתפקידו בעבר היה יוצא ונכנס בבית הלבן. חמור יותר - ההתרוצצות סביב טראמפ בעת ביקורו הקצר תגבה מישראל מחיר יקר כאשר יבוא היום והבית הלבן יגיש לראש הממשלה כתוב וחתום תוכנית לחידוש המו"מ ומתווה לפתרון מדיני. "הנשיא ראה עם יש לו עסק בצמרת הישראלית וזה לא מבטיח טובות", הוסיף הבכיר.

"אם אני הייתי בכיר ישראלי, הייתי שם לב יותר ודואג מההתבטאויות של מזכיר המדינה רקס טילרסון מאשר למליצות של הנשיא", אמר אתמול דיפלומט מערבי במרכז האו"ם. "מההתבטאויות של טילרסון ובכירים אחרים בסביבת הנשיא מתבררת יותר מדיניות קבועה מאשר חזון לעתיד מנאומי הנשיא". הדיפלומט ציין כדוגמה את קביעתו של טילרסון המערערת על זיקת ישראל לכותל המערבי, וכן את שר ההגנה ג'יימס מאטיס שאמר לא כבר ש"תל אביב היא הבירה של ישראל”.
גורמים בניו יורק מביעים תמיהה על כך שבירושלים המדינית לא מורגשת דאגה ואין סימן לחששות מתוצאות ביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה ומגילויי הקירבה וההבנה שהאורח מוושינגטון והמארחים בריאד השתדלו כל כך להפגין. נתניהו בונה על ידידותו של טראמפ ואהדתו לישראל כמנוף לעתיד. סעודיה כבר קיבלה את מה שביקשה.