לאחר שנשא דברים לצד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, במהלך ביקורו של האחרון בארץ, התפנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום היום (רביעי) במליאה מיוחדת של הכנסת לציון יום ירושלים ויובל לאיחודה של העיר. מלבד נתניהו נשאו דברים יו"ר הכנסת ח"כ יואל יולי אדלשטיין וראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג. הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, כמו גם שרי הממשלה ושאר חברי הכנסת.



לדברי נתניהו, "אנחנו יכולים להגיד בבטחה שעיני העולם כולו היו נשואות השבוע לירושלים, שחוגג איתנו יובל שנים לאיחוד בירתנו הנצחית, ועיני העולם שראו את טראמפ מתקבל בכבוד ובחום, ואני בטוח שגם אתם התרגשתם לראות את טראמפ ניצבים ליד הכותל המערבי ונוגעים באבניו. כך עשו חיילי צה"ל, משחררי ירושלים, במלחמת ששת הימים, בפרץ רגשות שעלה מתהומות הנפש". הוא הוסיף כי "ביקור טראמפ קעקע את אונסק"ו ברגע אחד".



"אנחנו אלה שגאלנו את ירושלים מההזנחה והמצוקה שהיא הייתה בה. אנחנו הבאנו אותה לנקודת שיא. מה היה כאן לפני? לא היה כאן כלום. במאה ה-19 נמצאה כאן בארץ ממלכת מתקדמת, או בירה פלסטינית שוקקת חיים? האמת היא שירושלים הייתה מחוז שולי ושומם באימפריה העות'מאנית. גדולי הסופרים והמשוררים סיפרו מה שהם ראו כאן, וכולם ציירו את אותה התמונה, הארץ הנידחת, רובה הגדול שממה, מועקה אופפת אותה. השינוי הגדול בא עם העליה היהודית. הקמנו קיבוצים, מושבים, מוסדות, ערים, חקלאות. זאת הייתה אבן שואבת לערבים שהגיעו לפה. זה מה שדחף את ההתחדשות שלה".



ח"כ הרצוג. "הגיע הזמן להיפרד מהפלסטינים". צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ הרצוג. "הגיע הזמן להיפרד מהפלסטינים". צילום: מרק ישראל סלם



הוא סיים את דבריו באומרו כי "הקיר הזה הוא תעודת הזהות שלנו. הוא מעיד מי היה פה ראשון. אבל הרצון לנגח את ישראל אינו מתנצח עם העובדות, מנסים לפורר את ריבונותנו עליה. זה מאבק. אנחנו מנהלים אותו כל הזמן, זה ייקח עוד קצת זמן, אבל אין לי שום ספק שמחזה האבסורד הזה סופו להיכשל. לפני 22 שנים, זמן קצר לפני מותו, אמר כאן בכנסת סגן שר הביטחון, מוטה גור, זיכרונו לברכה, אמירה נוספת. בהמשך לאמירתו הכבירה בשחרור הכותל והר הבית. בפנותו לוותיקי הצנחנים, אמר: "הר הבית בידינו, ירושלים בירת ישראל לנצח, ואתם עשיתם את זה. אם יבוא מישהו שינסה לקחת, לא ייקח, כי לא תתנו, לא תתנו כי אין צדק לתת. כולה, בצדק, שלנו. למוטה וכל הצנחנים והלוחמים, ולחברי הכנסת ולעולם כולו אני מבקש להבהיר: הר הבית והכותל המערבי יישארו לעד שלנו. התיקון שהושג לפני יובל שנים יעמוד לנצח נצחים. יהודה לעולם תשב, וירושלים לדור ודור".



יו"ר האופוזיציה לנתניהו: "אל תהיה זה שפספס הזדמנות לשלום"


יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג נשא דברים אף הוא, זאת לאחר שסיפר כי הנשיא טראמפ אמר לו שהוא "יילך עד הסוף עם תהליך השלום". על הרקע הדברים הללו אמר הרצוג כי "הנשיא טראמפ, שהגיע אלינו לאחר סבב פגישות עם מנהיגי ערב המתונים, החשובים והחזקים ביותר במזרח התיכון, להם השפעה ישירה על ההנהגה הפלסטינית, בא עם מסר מרכזי חשוב – האזור בשל לשלום, האזור רוצה שלום ואתה שמעת ממנו כי האזור מוכן להגיע לשלום עם ישראל בתנאי שנלך לשלום, כפי שקרה בהסכמי השלום ההיסטוריים עם מצרים וירדן שנראו אז כבלתי אפשריים".



"אדוני ראש הממשלה, זו העת ללכת למהלך אמיץ והיסטורי להיפרדות מהפלסטינים וכינון חזון שתי המדינות לשני עמים. זו העת, במלאת חמישים שנה למלחמת ששת הימים, להסיר מאתנו את העול הכבד של מיליוני פלסטינים ולהבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומדינת הלאום של העם היהודי לדורות. חמישים שנה לאחר מלחמת ששת הימים, אל תיתן לשמך להיכתב בספר ההיסטוריה של מדינת ישראל כראש הממשלה שפספס את ההזדמנות הגדולה ביותר שידעה מדינת ישראל למנוע חמישים שנה נוספות של דמע ושכול".



נתניהו עלה להשיב להרצוג שלא נשאר חייב


בצעד נדיר, נתניהו עלה לדוכן הנאומים כדי להשיב לדברי הרצוג. הוא אמר כי "אינני רוצה להיכנס לפולמוס עם יו"ר האופוזיציה, אך אעיר כמה הערות. השגרירות היא לא עניין של מה בכך, אנחנו חושבים ומאמינים שירושלים צריכה לקלוט את כל השגרירויות, כולל האמריקאית, וכולל כולן, והמצב שקורה עכשיו הוא אבסורד, ונאמרו גם לארצות הברית. לא הייתי מציע שמישהו מאיתנו יבטל את התביעה הזאת".



"בנוסף, אנחנו אוכפים את החוק בכל חלקי ירושלים. יחסית למה שקורה במזרח התיכון אנחנו מצליחים לא רע. כמו כן, מעולם לא הושקעו כל כך הרבה כספים בכבישים, מחלפים, בניה, תרבות, טיפוח, בכל התחומים מושקע כסף עצום בעיר".



בתוך כך, הוא התייחס גם לפיגוע במנצ'סטר שבו נהרגו 22 אנשים. לטענתו, "אילו הנרצחים הללו היו נרצחים בירושלים, המשפחה של אותו מחבל הייתה מקבלת מכסה אדירה בגלל היקף הנרצחים מהרשות. עד שזה לא ישתנה, זהו שורש העניין ידידי בוז'י, שורש הסכסוך שהם לא מקבלים את המדינה היהודית, שאר הדברים גם חשובים, אבל זאת ליבת הסכסוך. נמשיך לבנות את ירושלים".



ההתנצחות בין השניים לא הסתיימה כאן, למרבה ההפתעה, כשהרצוג שוב ביקש לדבר בפני הח"כים: "אין עוררין שירושלים כבירת ישראל חייבת שיהיו בה שגרירויות. 70 שנה מאז הקמת המדינה, וגם אתה לא הצלחת להביא לתוצאה הזאת, כיוון שיש מחלוקת מדינית שאני קורא לך, בגלל הרגע ההיסטורי שאנחנו נמצאים בו לנצל אותו. מנהיגים לקחו החלטות. סאדאת הפיל 3000 מבנינו ובנותינו ואחרי ארבע שנים עמד כאן על הדוכן. המציאות בירושלים היא שאתה מסתכל על הגאוגרפיה והדמוגרפיה, זה יכול להיות מאוחר מדי. אני מצטט את בן גוריון: 'כשעמדה בפניי ההכרעה בין מדינה יהודית לשטח, הכרעתי במדינה יהודית'. גנזך המדינה אמר ניצחנו ניצחון גדול, אבל מה נעשה עם 2 מיליון ערבים. זאת מהות ההכרעה שצריך לקבל. כל השאר חשוב, אבל הוא לא הדבר העיקרי.



יו"ר הכנסת אדלשטיין. "ירושלים תישאר לנצח בריבונות ישראל". צילום: פלאש 90
יו"ר הכנסת אדלשטיין. "ירושלים תישאר לנצח בריבונות ישראל". צילום: פלאש 90



ח"כ אדלשטיין: "ירושלים לא תחולק שנית"


יו"ר הכנסת יואל יולי אדלשטיין, שנשא דברים לפני נתניהו, אמר כי "ירושלים השלמה ויהודה ושומרון, בדיוק כמו הגליל והנגב, השפלה והגולן - יישארו לנצח בריבונות ישראל".



הוא הוסיף כי "מעולם לא נותק הקשר בין העם היהודי לירושלים – והוא לעולם לא יינתק. לצערי בזמן האחרון נשמעים קולות, מבית ומחוץ, שמערערים על העובדה הפשוטה הזו. ארגונים בינלאומיים כמו אונסק"ו מפקפקים בקשר שלנו לירושלים, ותנועות מקומיות קוראות לוותר על חלקים ממנה. חגיגות היובל הן ההזדמנות לומר שוב, בקול גדול: ירושלים לעולם לא תחולק שנית! לא נסכים שייקרעו חלקים מהעיר שחוברה לה יחדיו, ולא ניתן שהאמת ההיסטורית תסולף לטובת אינטרסים זרים".



צ'כיה הכירה בירושלים כבירת ישראל


הפרלמנט בפראג אישר היום (רביעי), ערב יום השנה ה-50 לשחרור ירושלים, החלטה המכירה בעיר כבירת ישראל ומגנה את ארגון חינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו), על רקע ההחלטות האנטי ישראליות שקיבל הארגון באחרונה. ההחלטה נתמכה על ידי 112 חברי פרלמנט מתוך 156 בסך הכל.



חברי הפרלמנט קראו לממשלתם לאמץ את ההחלטה ולהכיר בירושלים כבירת ישראל, זאת לצד פתיחה במשא ומתן ישיר וללא תנאים מול הפלסטינים. בנוסף, הפרלמנט גינה את אונסק"ו על רקע ההחלטות האנטי-ישראליות שקיבל באחרונה, ואשר אינן מכירות בזכויות היהודים על ירושלים. ההחלטה קוראת לממשלה לעצור את התשלומים לאונסק"ו, על רקע ההסתה נגד ישראל והפוליטיזציה של הארגון.



לאחר ההחלטה, נערך בפראג אירוע מיוחד לרגל יום ירושלים בקתדרלת סנט ויטוס בעיר. האירוע, שבו נכח שר התרבות הצ'כי דניאל הרמן, השתתפו מאות יהודים ונוצרים והוא אורגן על ידי שורה של ארגונים פרו ישראלים, ביניהם השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, הפדרציה היהודית בצ'כיה, האגודה לידידות ישראל-צ'כיה, מרכז ציון ושגרירות ישראל במדינה.



ירושלים. הוכרה על ידי הפרלמנט הצ'כי כבירת ישראל. צילום: מרק ישראל סלם
ירושלים. הוכרה על ידי הפרלמנט הצ'כי כבירת ישראל. צילום: מרק ישראל סלם



בשגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים הביעו שביעות רצון מההחלטה. נשיא הארגון, ד"ר יורגן בולר, אמר: "אנחנו מאושרים ומלאי עידוד מהחלטת הפרלמנט הצ'כי להעניק לירושלים את מעמדה הראוי כבירת ישראל. לצ'כיה יש היסטוריה מיוחדת עם ישראל, והיא חולקת את ערכי החירות והדמוקרטיה יחד עם מדינת ישראל. כעת הגיע הזמן שמדינות נוספות ילכו בעקבות צ'כיה".



השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, הארגון הנוצרי ציוני הגדול בעולם, הוביל את המהלך בפרלמנט לקראת יום השנה החמישים לשחרור ירושלים. במסגרת ההחלטה קרא הפרלמנט לממשלה הצ'כית לעצור את התשלומים לאונסק"ו על רקע ההחלטות האנטי ישראליות. "אנחנו מאושרים ומלאי עידוד מהחלטת הפרלמנט הצ'כי להעניק לירושלים את מעמדה הראוי כבירת ישראל", אמר נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים. "כעת הגיע הזמן שמדינות נוספות ילכו בעקבות צ'כיה".