עשרות נכדים של מי שהיו חיילים וקצינים בצבא הורמאכט של גרמניה הנאצית בימי מלחמת העולם השנייה, מי שהם כיום חברי ארגון "March of life" העוסקים בהנצחת השואה ומאבק באנטישמיות, השתתפו היום (רביעי) בצעדה בדרך בורמה לציון 50 שנה לאיחוד ירושלים לצד בנים ונכדים של שורדי השואה.



הארגון הגרמני מורכב מצאצאי נאצים, ילדים ונכדים, המבקשים להתנער מהזוועות שביצעו קרוביהם ועוסקים בהנצחת השואה ומאבק באנטישמיות בכל העולם. הצעדה שנועדה לציין את יום השנה ה-50 לאיחוד ירושלים, החלה במצפה הראל, הסתיימה ביד לשריון בלטרון ועברה בדרך בורמה במטרה להביע תמיכה במדינת ישראל ובעם היהודי. בין המשתתפים היה גם שורד השואה יחיאל אלכסנדר, מלוחמי הפלמ"ח וממאבטחי דרך בורמה.



נשיא ומייסד הארגון, יובסט ביטנר, אמר באירוע: "התרגשתי מאוד להיות שותף לצעדה. השפה הגרמנית הייתה השפה בה השתמשו כדי לתת פקודות לרצח העם היהודי והיום אנחנו משתמשים בה כדי לתמוך בישראל ולהילחם באנטישמיות. בשנה הבאה נחגוג יחד את יום הולדתה ה-70 של מדינת ישראל".




"ערכי המשפחה שלי זעזעו אותי"




הצעיר טימור ראגל, בן 20, שהגיע מגרמניה במיוחד לצעדה, סיפר: "רוב המשפחה שלי היו חלק מהממסד הנאצי, והם שירתו בצבא ובמשטרה הנאצים. הם היו מסורים לערכים הנאציים. דוד שלי המשיך לתמוך באידיאולוגיה הזאת שנים לאחר מלחמת העולם השנייה והוא אמר שלא מספיק יהודים מתו בשואה. זה זעזע אותי. אני חבר של ישראל ושמח שהמדינה קיימת. אני דוחה את מה שאמרו במשפחה שלי".



פרידהם שמל, שסבו היה נאצי, הוסיף: "גם בשנה שעברה הגעתי לישראל אבל היום לראשונה פגשתי ניצולי שואה שגם צעדו איתי על אדמת ישראל, לצד התלמידים. הופתעתי לגלות כמה הצעירים מעורבים בשימור זיכרון השואה בארץ". ניר שריד, שסבו אלכסנדר שריד היה ניצול שואה, השתתף בצעדה לצד הצועדים מגרמניה ואמר בסיומה: "התרגשתי לראות את האהבה הרבה שהמשתתפים מגרמניה הרעיפו על ישראל. אני שמח לראות את הדור החדש בגרמניה יוצא נגד פשעי העבר ופועל כדי שאף אחד לא ייפגע מההסתה והגזענות".