חשיפה: לפני מספר חודשים הגיעה ח"כ ד"ר ענת ברקו לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. היא הציגה לו תוכנית, שלוותה במפה מפורטת, עם תצלומי אוויר ועבודת מטה. זו היתה מפה של השטח המוניציפלי של ירושלים. במרכזו של השטח עבר קו גבול חדש אותו שרטטה ברקו בעקבות עבודת המטה שביצעה. הכוונה הכללית היא להסיר אחריות מוניציפלית ישראלית משורה ארוכה של שכונות פלסטיניות במזרח ירושלים, שכונות שרובן המכריע מעולם לא היה בתחומי השיפוט של העיר בכל ההיסטוריה שלה. 
 
ככל הידוע, על פי תוכניתה של ברקו הכוונה היתה שבסופו של דבר הפלסטינים יקבלו אחריות מוניציפלית לאותן שכונות במזרח, אחריות שתכלול גם שירותים מוניציפליים, חינוך, בריאות, תברואה וכו'. בשלב הבא אמורה ישראל לשלול את תעודות הזיהוי הכחולות מתושבי אותן שכונות, ולחסוך מאות מיליוני שקלים לאוצר המדינה.
 
בהכנת התוכנית השקיעה ברקו חודשים ארוכים. היא הסתייעה גם בבעלה, המזרחן ד"ר ראובן ברקו, ובצוות שהקימה. להפתעתה, ראש הממשלה נתניהו לא זרק אותה מכל המדרגות. על פי גורמים פוליטיים בסביבת נתניהו, ההפך הוא הנכון: הוא ביקש להשאיר את הבריסטול המגולגל שהכיל את המפה המפורטת אצלו. בקשתו היחידה מברקו היתה לא לצאת לתקשורת עם התוכנית.
 

על פי גורמים דיפלומטיים שנחשפו לתוכן השיחות האינטימיות שניהלו נתניהו ואנשיו עם הנשיא טראמפ ואנשיו בחודשים האחרונים, האפשרות להעביר שכונות במזרח העיר לאחריות מוניציפלית של הפלסטינים עלתה מהכיוון הישראלי, וגם מהכיוון האמריקאי. בהתבטאויותיו של ראש הממשלה בימים האחרונים, וגם במהלך "יום ירושלים", חזרו ההכרזות כי ישראל תמשיך לשמור על הכותל המערבי ועל הר הבית, וגם האמירה הכללית על אחדות ירושלים. מכיוון שמדובר במהלך מוניציפלי, ומכיוון שמדובר בשכונות שרובן לא היו שייכות מעולם לירושלים, השאיר נתניהו את הפתח למהלך מהסוג שתואר כאן.
ח"כ ד"ר ברקו היא, כזכור, מינוי אישי של נתניהו, שניצל את הזכות שהעניק לו מרכז הליכוד והכניס אותה לרשימה לכנסת מטעמו.

חברת הכנסת ענת ברקו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


ככזו, אין לה מחויבות למתפקדי הליכוד או לחברי המרכז. ברקו עצמה סירבה להתייחס או להגיב לפרטי הידיעה הזו. גורמים בסביבת נתניהו סיפרו ל"מעריב" כי התוכנית שהגישה ברקו היתה סדורה, מפורטת ומקצועית, וכי היא נפגשה עם נתניהו פעמים לא מעטות בנושא והגישה לו מספר תוכניות בכל הקשור ליחסים עם הפלסטינים ולאפשרויות יצירתיות להגיע להסכמות בתחומים שונים.
 
אתמול פורסמה בערוץ 10 ידיעה, לפיה במועצה לביטחון לאומי דנים באפשרות לנתק את מחנה הפליטים שועפאט ואת כפר עקב מהשטח המוניציפלי של ירושלים, ולהקים מועצה אזורית נפרדת עבורם. ככל הידוע, מדובר בתוכנית אחרת שאינה קשורה לתוכנית ברקו.
 
כך או אחרת, ברור שבסביבת ראש הממשלה הולכים ומתרבים הרעיונות היצירתיים שיאפשרו לנתניהו להציג "משהו" לאמריקאים, בתקווה להפיס את הלחץ הכבד שמפעיל הממשל האמריקאי לגמישות במשא ומתן. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אין שום שינוי במדיניות ראש הממשלה. ח"כ ברקו הציעה תוכנית וראש הממשלה שמע אותה, כפי שהוא שומע הצעות של ח"כים אחרים. המדיניות לא השתנתה".