ראש עיריית בת ים יוסי בכר חולם בגדול. הוא נולד וגדל בעיר, ראה אותה נוצצת ואחר כך דועכת, אבל עכשיו הוא צופה לה עתיד ורוד. לא עוד האחות הקטנה של תל אביב וראשון לציון אלא אחת שמסתכלת להן בלבן של העיניים ולא משפילה מבט.“אני תמיד אומר שאם רוצים שהעיר תצליח, חייבים שתושב מקומי ינהל אותה", בכר הסביר כשנפגשנו.



“את שלומי לחיאני, קודמי, אני מכיר מאז שהייתי ילד והיום אני ממשיך את דרכו. זו עיר עם פוטנציאל עצום. בזמנו הייתה לנו תחרות לא הוגנת עם ראשון לציון. הרבה בת ימים עזבו כשקמו השכונות החדשות במערב העיר. קנו דירות גדולות, מרפסות שמש. בת ים התאוששה מאז, והיום היא במקום אחר וטוב. המדד שלי הוא שלפני כ־20 שנה, כשהייתי הולך למופע סטנד–אפ, לא הייתי יושב בשורה הראשונה. אתה מכיר את זה, ‘מי פה בת ימי?'. היום נטפלים לערים אחרות".



עם כל הרצון הטוב, עדיין לא קל לבת ים. היא לא כמו תל אביב או רמת גן, שמרוויחות הרבה כסף מעסקים ומסחר. היא כרגע מרוויחה הרבה פחות בתחום, ולכן מתעוררת כל שנה עם בור תקציבי מעיק שצריך למלא. לשמחתה, כשהיא מפנה את המבט היא רואה את מפעל הפיס נותן לה גב איתן ויציב.



ראש העיר יוסי בכר. "אנחנו נמצאים במצב טוב בחינוך". צילום: יצחק הררי, פלאש 90
ראש העיר יוסי בכר. "אנחנו נמצאים במצב טוב בחינוך". צילום: יצחק הררי, פלאש 90



“כשמפעל הפיס בא לעזור לתל אביב עם סכום מסוים עבור תושב, ולבת ים בסכום דומה, אז ברור שאצלנו זה יותר משמעותי", בכר מסביר. “אנחנו מרגישים את משקלו של מפעל הפיס. לצערי, אנחנו זקוקים לגוף כזה, שיספק מענה במקומות שהמדינה לא נמצאת בהם. הוא ממש תומך בנו".



קודם לימודים


לבכר יש רשימה ארוכה של שיתופי פעולה עם הפיס, אבל הוא מתחיל עם החינוך. לא סתם בת ים הפכה בשנים האחרונות לעיר המובילה בגוש דן באחוז הזכאים לבגרות. זו עבודת נמלים שהחלה בשורשים ולא הרפו שם עד שהמטרה הושגה.



“כשמשפחה חושבת לעבור לעיר חדשה היא בודקת מה מצב החינוך", ראש העיר אומר. “ההורים כבר ימצאו את מקומם, אבל הם רוצים שהילד יהיה מסודר. בחינוך, תודה לאל, אנחנו נמצאים במקום טוב".



בנושא החשוב הזה בכר מודה על העזרה שקיבל: “מפעל הפיס הוא גורם שמאפשר לנו לעשות דברים שלא היינו מצליחים לבצע לבד. למשל נושא הטאבלטים. אנחנו הראשונים שנכנסו ללימוד בעזרת טאבלט, ומפעל הפיס עוזר מתחילת הפרויקט ועד היום. הוא עוזר לסבסד כל מכשיר ומביא אותנו למצב שבו ההורים יכולים לרכוש אותו. מאפשר לנו לרוץ עם הפרויקט קדימה ולהוביל אותו בארץ".



בכר לא שוכח גם את תוכנית הכוכבים שהוא ומפעל הפיס מקדמים במלוא הקיטור. “אנחנו מעניקים מלגות לסטודנטים בשיתוף מפעל הפיס", הוא מספר. “בהתחלה היו 30 סטודנטים והגדלנו את המספר ל–200. הסטודנט לוקח ילד שזקוק לליווי ותמיכה שהמשפחה לא יכולה לתת ומוביל אותו להצלחה, מטפח אותו באופן אישי. בתמורה הוא מקבל מלגה. אלה ילדים שהיו הולכים לאיבוד, כי לא היה מי שיוביל אותם. בכך אנחנו עוזרים לסטודנטים הבת ימים ולאותם תלמידים. דבר מדהים".



בכר רוצה למשוך אוכלוסייה צעירה לבת ים, שנחשבת לעיר מבוגרת. בחלומו, מרכז העסקים של גוש דן יזוז ויגיע אל עירו. הוא הציג לנו מפה שבה תיאר את חלומו. “מבחינה אסטרטגית וגיאוגרפית, לדעתי אנחנו במקום הכי טוב בגוש דן", הוא אומר. “כביש 431 נמצא כשני קילומטרים מהיציאה הדרומית. יש לנו שלוש כניסות מנתיבי איילון. רכבת ישראל עוברת כאן, הקו אדום של הרכבת הקלה מתחיל בבת ים ומסתיים בפתח תקווה. אנחנו מתכננים מגדלי משרדים ולידם בנייני מגורים. רוצים שהמקום יחיה בלילה. אדם שגר פה ילך ברגל למשרד. זו השאיפה. אתה מסתובב במנהטן ויש גני ילדים ובתי ספר. אנחנו רוצים להיות שם, רוצים להיות מנהטן".



יש לכם מספיק מה להציע?
“אני מוכן לעשות תחרות עם כל עיר. אשב איתך ברכב ובנקודה שתחנה תגיד לי גן ילדים, בית ספר, מתנ"ס, קופת חולים, מרכז מסחרי. לכל מקום נגיע במקסימום עשר דקות הליכה. בדוק. אנחנו עיר קטנה, 160 אלף תושבים על נטו 7,000 דונם. בתוך כל שכונה יש מה שאתה צריך".



בכר אומר שלמרות הבעיה הכלכלית שבה העיר נמצאת, אם נסתובב בה לא נרגיש שהיא במצוקה. שוב הוא שלח אותנו לשיתוף הפעולה הפורה עם מפעל הפיס. ברחוב משה סנה מצאנו גינה ירוקה מרשימה, בשיתוף הפיס. “בטיפוח המרחב קיבלנו פרסים", ראש העיר התגאה בתארים. “לאחרונה שיפצנו 13 גינות בסיוע מפעל הפיס. לקחנו אזורים שהייתה בהם עזובה והפכנו אותם לפורחים. גינות מדהימות. כבר עכשיו חמש גינות נוספות נכנסו לתהליך של שדרוג".



בכר אומר שהיחסים עם מפעל הפיס הדוקים. לכל נקודה שהם זקוקים בה למענה, הם מקבלים תשובה מפורטת. “יו"ר מפעל הפיס, האלוף במיל' עוזי דיין,


הגיע לפה לא פעם", הוא מספר. “בחלוקת הטאבלטים לתלמידים בתחילת השנה, לחג המחזמר. אדם מדהים, בעל יכולות. אני מעריך שבשנים הקרובות נראה הרבה פירות מההשקעה המשותפת, הרי מפעל הפיס הוא חלק בלתי נפרד ממיתוג העיר".



גן משחקים חדש בבית ים. שינוי פנים. צילום: אריאל בשור
גן משחקים חדש בבית ים. שינוי פנים. צילום: אריאל בשור



עד כמה הם גמישים איתכם?
“זה הגיע למצב שאם אנחנו לחוצים, אפשר לקחת את התקציב של השנה הבאה. כשהם מציעים, אנחנו לוקחים. לא מחכים. רוצים שהתושבים ייהנו מהכסף היום ולא מחר".



בכר מונה עוד לא מעט פרויקטים משותפים, כמו הכנת חדר להרכב ההיפ–הופ המקומי "סיסטם עאלי" או שיפוץ מוזיאון בן–ארי לאמנות עכשווית. אבל ישנם גם הפרויקטים הגדולים, שהפכו לסימן ההיכר של בת ים ובהם מפעל הפיס תומך, כמו פסטיבל תיאטרון הרחוב או חג המחזמר שמושכים אליהם המונים.


“מבחינה תרבותית, בקיץ אנחנו אבן שואבת, המומים מההצלחה", אומר בכר. “באים אלינו מכל הארץ, ואוגוסט הוא ממש קרנבל. זה אומנם עולה לנו הרבה כסף, אבל בעזרת הרוח הגבית של מפעל הפיס אנחנו מביאים דברים עוד יותר טובים".



פסיפס מיוחד


ההגירה לבת ים היא היום חיובית. העיר מהווה עוד אופציה עבור הזוג הצעיר שרוצה לגור בקרבת המרכז. “עוברים לפה חבר'ה מערים טובות ונחשבות", מספר בכר.



“אני פוגש מרחובות, מנס ציונה. מגיעים אלינו מקריית אונו, תל אביב. אפילו פגשתי משפחה שהגיעה מסביון והיום גרה מול הים. הים עושה את שלו, אנחנו נמצאים לצד רצועת החוף הכי יפה בארץ, אבל זה לא היתרון היחיד. בודקים את החינוך, מתרשמים מהתרבות ומהקהילה. כל הפסיפס הזה צריך להשאיר רושם טוב כדי להישאר פה. יש גם היבט לא כל כך נעים מבחינת הבת ימים - מחירי הדירות קפצו מעבר לממוצע. בת ימי שמעוניין לשפר דיור, קצת קשה לו, אבל זה ההיבט השלילי היחיד, כל השאר חיובי".



בכר זוכר איך בילדותו בת ים נראתה כמו עיר בריביירה, אחרי זה ידעה שנים קשות ופגיעה בתדמית, אבל זהו, התקופה הזו מאחוריהם והפנים קדימה. הוא יודע שעם גוף כמו מפעל הפיס, יש לו אוויר פנוי לנשימה. “לא מזמן דיברתי עם אחת השכנות שלי שהגיעה לכאן מאשדוד", הוא סיפר. “היא אמרה שיש פה קהילה מיוחדת. אנחנו קהילה מחוברת וחמה. אני בטוח שעוד תראו בת ים אחרת. אני, שנולדתי וגדלתי פה, מרגיש כל הזמן את השינוי".



הפרויקט בשיתוף "מעריב" ומפעל הפיס.