עשרות אלפי תומכי מחנה השמאל הגיעו אמש (מוצ"ש) לכיכר רבין בתל אביב להפגנת הענק לציון 50 שנה לכיבוש ולשליטה הישראלית בשטחים. בהפגנה  נאמו - יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, יו"ר מרצ זהבה גלאון, אלוף במיל' נועם תיבון, מנכ"ל שלום עכשיו אבי בוסקילה, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, נשיאת הקרן החדשה לישראל טליה ששון ועוד, לצד הופעות של להקת הבלקן ביט בוקס, הזמרות אחינועם ניני ועלמה זהר ולהקת לוס כפרוס. את ההפגנה הנחו האמנית והכוריאוגרפית רננה רז והשחקן והיוצר יוסי צברי. לפי הערכת מארגני ההפגנה, בעצרת נכחו כ-35,000 בני אדם.
 
במהלך העצרת הגיעה אל המארגנים ברכת יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס שהוקראה לקהל: "אין קול חזק יותר מאשר קול של שלום צודק וכולל כמו שאין קול חזק יותר מזה של זכותם של עמים להגדרה עצמית וחירותו מעול הכיבוש. הגיע הזמן לחיות, אתם ואנחנו, בשלום, בהרמוניה, ביטחון וביציבות. הדרך היחידה לסיים את הסכסוך ואת המאבק נגד טרור באזור ובעולם כולו היא בפתרון של שתי מדינות על גבולות יוני 1967, פלסטין לצד של ישראל".

אבו מאזן הוסיף: "קבלנו החלטות האו"ם, והכרנו בישראל והסכמנו לפתרון שתי מדינות וגם העולם הכיר במדינת פלסטין. כעת הגיע העת שמדינת ישראל תכיר במדינה שלנו ותסיים את הכיבוש. ההזדמנות עדיין קיימת ולא ניתן להחמיץ אותה כאשר אנחנו עדיין מושטים את ידינו לשלום שנוסד בין אמיצים. חובתנו כלפי הדורות הבאים דורשת ממנו לשים קץ לסכסוך . אתם ואנחנו יחד נעשה את שלום האמיצים".
 
יושב ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, הציג בנאומו את חזונו להקמת גוש פוליטי גדול : "לפני שנתיים היינו מאוד קרובים להחליף את השלטון. כפסע היה בינינו לבין ראשות הממשלה ושינוי פני המדינה. הדרך היחידה להחליף את השלטון היא באמצעות מעשים אמיצים. עלינו לשים את האגו בצד ולהתחבר כולנו לגוש פוליטי אחד גדול. גוש פוליטי שיכלול מפלגות, אישים ותנועות שרוצות לשנות. גוש פוליטי אחד גדול שלא רוצה מדינה דו לאומית, גוש פוליטי אחד גדול שלא רוצה חצי דמוקרטיה. גוש פוליטי אחד גדול שרוצה מדינה ציונית, יהודית, דמוקרטית, שנותנת שוויון מלא למיעוטים ופתוחה למגוון דעות.  הגוש הזה צריך להכיל רבים וטובים. מציפי לבני שותפתי למחנה הציוני, דרך משה כחלון, ויאיר לפיד, ואנשים נוספים. כן ביחד, רק ביחד"
 
אורן חזן מנסה לעלות לבמה בהפגנת השמאל
עצרת השמאל בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון תקפה את ראש הממשלה : "נתניהו משקר כשהוא מספר לנו כבר עשור שהוא יכול "לנהל את הסכסוך", כי "אין ברירה אחרת", ו"אין מנוס" ו"אין פרטנר". הוא מתקרבן, מגלה אפס תעוזה או יוזמה מדינית, ובורח מאחריות ולקיחת סיכונים. את השקר הזה חייבים לחסל - כי הוא נועד רק בשביל ההישרדות הפוליטית שלו. גלאון הוסיפה כי "על אף השקרים של נתניהו הציבור בישראל תומך בפשרה, בסיום הכיבוש, ואומר כן לשתי מדינות לשני עמים“.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר בנאומו הערב בהפגנה: "בחרתי להיות כאן היום, כי אני מאמין שאנחנו חייבים למצוא את הדרך להיאבק יחד. דווקא עכשיו, מול ההקצנה ההולכת וגוברת של ממשלת הימין, מול ממשלה שמשתמשת במיעוט כשק חבטות, ממשלה שפעם אחר פעם מסיתה, מדירה ואף מתירה את דמם של אזרחיה הערביים. דווקא עכשיו, מול יוזמות הסיפוח, והחקיקה הגזענית והאנטי דמוקרטית, מול סתימת הפיות, הפופוליזם, מול השיסוי וההסתה, מול הפגיעה המכוונת בציבור הערבי. עלינו להקים מחנה ציבורי דמוקרטי סביב עקרונות בסיס משותפים בקריאה ברורה לסיום הכיבוש, לשוויון, לדמוקרטיה ולצדק חברתי לכלל אזרחי המדינה".
 
איימן עודה בעצרת השמאל בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני

מי שעורר עניין רב  היה העיתונאי החרדי אלי ביתאן, שסיפר את סיפורו האישי וקרא לחבר קהלים חדשים למחנה השמאל: "50 שנה של כיבוש, של עוול מתמשך ועצום בהיקפו, מכריחים אותנו להפסיק לפעול בתוך קבוצת הנוחות המידית, לחבר קהלים חדשים ולתת את הבכורה וההנהגה לפלסטינים. ככל שהימין יפריד, עלינו לחבר, ככל שהימין יסית, עלינו להיפגש ולדבר, ככל שהם יציבו חומות ויפרידו אותנו למעמדות, שבטים ומגזרים אנחנו חייבים לשבור את ההבדלים שהם המציאו ולחבור יחד. ככל שהימין יחגוג חמישים שנה על סיפון הטיטניק, אנחנו חייבים להאיר את אור השמש על הכיבוש ולומר בלי פחד: אלו חמישים שנה יותר מדי".
 
טליה ששון, נשיאת הקרן החדשה לישראל: "הציבור שהגיע לכאן הערב נותן תשובה ברורה לימין. אנחנו צאצאי דור המייסדים של המדינה; שירתנו את המדינה הזאת בכל דרך- בצבא, במקומות העבודה, סבינו הורינו ואנחנו בנינו את מוסדות המדינה- וכל אחד מכם- והלבנה הקטנה שהוא הוסיף. אנחנו לא נוותר על המדינה שלנו ועל חזונה. היא שייכת לנו. כי ישראל זה אנחנו".

תקרית מביכה נרשמה במהלך האירוע כאשר חבר הכנסת אורן חזן הגיע לכיכר רבין וניסה לעלות לבמה תוך כדי הנאומים, אך הדבר נמנע ממנו על ידי מפגינים שהיו במקום.