הסתיימה שביתת האסירים הביטחוניים 

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים הסתיימה הבוקר, ביום הצום הראשון של חודש הרמדאן. כך אישר שירות בתי הסבור. סיום השביתה התאפשר בעקבות סיכום של מדינת ישראל עם הצלב האדום על ביקור שני בחודש של משפחות האסירים, נוהל שנפסק לפני תשעה חודשים בגלל היעדר מימון של הצלב האדום. במסגרת ההבנות החדשות, סוכם כי הרשות הפלסטינית היא שתממן את הביקור השני, בהסכמת ישראל והצלב האדום.
 בשירות בתי הסוהר אומרים כי מעולם לא נוהל משא ומתן עם האסירים השובתים וכי לא התקבלו הדרישות שהציגו בעבר, והוסיפו כי במהלך השביתה נמנעה מהנהגת האסירים לשוחח אחד עם השני וכן להעביר מידע, מה שסייע לכך שהם החליטו בסופו של דבר להפסיק את השביתה.

הפלסטינים מדגישים כי מדובר בהקפאת השביתה ולא בסיומה, שכן, הנהגת האסירים ממתינים להיענות מלאה של שלטונות ישראל לדרישות האסירים: הכפלת הביקורים, טיפול רפואי, טלפון ציבורי, הפחתת המגבלות הביטחוניות ועוד. חבר הוועד המרכזי של הפתח ויו"ר הוועדה העליונה לתמיכה באסירים ג'מאל מחיסן אמר כי "השביתה הופסקה בתום 40 יום של מאבק, עמידה איתנה ומשא ומתן ארוך עם הנהגת השביתה בכלא אשקלון, שנמשכה 20 שעות, שבראשה מרואן ברגותי. שביתת האסירים סימלה את אחדות העם הפלסטיני. שלטונות הכיבוש ניסו לשבור את השביתה, אך למרות מצבם הקשה והחמור של כמה אסירים, הם לא נענו לשבירת השביתה".

ביקור טראמפ מגיע לסיום חורק

דונלד טראמפ מסיים הערב את ביקורו המדיני בן 9 הימים, בצל דיווח מטריד על חתנו ויועץ הבכיר ג'ארד קושנר. הוושינגטון פוסט דיווח הבוקר (שבת) כי ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא, שוחח עם שגריר רוסיה בארצות הברית, סרגיי קיסליאק, על הקמת ערוץ תקשורת מוצפן בין צוות המעבר של טראמפ לבין הקרמלין, ככל הנראה כדי להסתיר את השיחות ביניהם ממעקב. על פי התקשרויות רוסיות שיורטו על ידי האמריקאים, קיסליאק סיפר לממונים עליו כי הצעתו של קושנר, הנשוי לבתו של טראמפ, איוונקה, נעשתה בתחילת חודש דצמבר. לדבריו, קושנר הציע להשתמש במתקנים דיפלומטים רוסיים בארצות הברית. עוד דווח, כי בפגישה נכח גם מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, שפוטר בגלל שלא חשף את קשריו עם הרוסים. 

טראמפ באירופה, היום. צילום: רויטרס


לפני זמן קצר הסתיימה ועידת ה-G7 בה לקח חלק הנשיא באיטליה, כשבין הנשיא למנהיגים האירופאיים מתגלעים חילוקי דעות בנושא ההתמודדות עם ההתחממות הגלובלית. באופן חסר תקדים, טראמפ לא הסכים להצטרף להצהרה משותפת של ששת המנהיגים, שהתייחסה לצורך להתמודד עם ההתחממות כסכנה אמיתית, ואמר כי בשבוע הבא יחליט אם להוציא את ארצות הברית מהסכם פריז. "כל הדיון בנושא האקלים היה מאוד קשה, מאוד לא מספק", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "יש לנו סיטואציה בה שש חברות בארגון מאוחדות, עומדים מול גורם אחד". לדיווח המלא.

צבא מצרים תוקף בלוב

נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, הודיע כי ארצו תקפה בלוב בתגובה לפיגוע הירי לעבר אוטובוס שהסיע נוצרים באזור אל-מניא מדרום לקהיר. לפי הדיווח, חיל האוויר המצרי תקף שש מטרות בעיר דרנה שבמזרח המדינה, שם לטענתם אומנו הטרוריסטים שביצעו את הפיגוע. עם זאת, על פי הדיווחים יעד התקיפה היה מיליציה "מועצת השורא של מוג'אהידין דרנה", שקשורה דווקא לארגון אל-קעאדה, ולא לארגון המדינה האסלאמית. על פי הדיווחים בטלוויזיה המצרית, היו הרוגים ופצועים במתקפה, שבמהלכה "הושמדה המתקפה הראשית של המיליציה". שעות ספורות לאחר הפיגוע, כינס נשיא מצריים עבד אל-פתאח א-סיסי, את הקבינט שלו, ובתום התייעצות יצא בהצהרה, בה איים לתקוף את הטרוריסטים "גם בתוך מצריים וגם מחוצה לה".
 
ארגון דאעש לקח אחריות לפיגוע. 

ניסו להגן על אישה שהוטרדה על רקע דתי - ונדקרו למוות 

שני גברים נדקרו למוות בפורטלנד, אורגון שבארצות הברית לאחר שניסו להפסיק גבר מלהטריד שתי נשים מכיוון שהן נראו לו מוסלמיות. כך אישרה המשטרה המקומית. התקרית אירעה ברכבת בעיר. בשעות אחר הצהריים (שעון החוף המערבי), שעות לפני כניסת הרמדאן, החל גבר לצעוק קללות המתייחסות לאתניות ולדת של שתי נוסעות בתחנה. 


 
שלושה גברים שניסו להתערב בעניין נדקרו, שניים מהם למוות. החשוד נעצר. גורמים בקהילה המוסלמית בארצות הברית ציינו כי מאז עלייתו של טראמפ נרשם גידול של כחמישים אחוזים במקרי פשעי השנאה נגד בני הדת בארצות הברית. 

סקר מנדטים חדש

סקר שנערך על ידי חדשות 2 ופורסם בערב שישי צופה ניצחון מזהיר לליכוד בראשות נתניהו גם בבחירות הבאות, כשמפלגת הליכוד בהנהגתו צפויה לקבל כ-30 מנדטים שיספיקו לו על מנת להרכיב ממשלה. יש עתיד של יאיר לפיד יורדת וצפויה לקבל כ-22 מנדטים והרשימה המשותפת נשארת המפלגה השלישית בגודלה עם 13 מנדטים. המחנה הציוני בהנהגת היושב ראש הנוכחי הרצוג צפויה מקבלת בסקר 12 מנדטים, אך אם אהוד ברק היה רץ בראשה, מפלגתו היתה מקבלת כ-15 מנדטים. הבית היהודי בראשות נפתלי בנט עם 9, המפלגות החרדיות מקבלות שבעה מנדטים כל אחת וכך גם כולנו וישראל ביתנו. מרצ צפויה להתחזק במנדט בודד ועולה לשישה ומפלגתו של שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה יעלון, לא עוברת כרגע את אחוז החסימה.
 
הורדת כוננות בבריטניה

רמת הכוננות בבריטניה, שהועלתה השבוע לדרגה "קריטית" בעקבות הפיגוע במנצ'סטר והחשש להימצאות חוליות טרור נוספות המתכננות פיגוע מיידי במדינה, הורדה חזרה על ידי שירותי הביטחון הבריטים לדרגה "חמורה", עקב פעילות הרשויות במדינה שבוצעה לאחר הפיגוע. כך אמרה היום ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי. כזכור, הפיגוע במנצ'סטר התרחש ביום שני בלילה בהופעתה של אריאנה גראנדה שגבה את חייהם של 22 בני אדם, ביניהם ילדים, וגרם לפציעתם של עשרות נוספים.