ילדה בת 4, תושבת הצפון, הובאה בסוף השבוע לחדר המיון של המרכז הרפואי לגליל על ידי בני משפחתה, זאת לאחר שלדבריהם היא הקיאה מספר פעמים. לצוותים סיפרו כי הילדה אכלה לפני מספר ימים גרעיני אבטיח בבית דודתה, אך פעולה זו לא לוותה בהשתנקות או חנק. למעשה, הילדה בתחילה לא סבלה מקשיי נשימה ובדיקתה הגופנית וצילום החזה היו תקינים, אך עקב הסיפור המחשיד, הצוות בחדר מיון ילדים החליט להשאירה להשגחה במחלקת הילדים במרכז הרפואי לגליל.



ד"ר מעיין גרובר, מומחה בכיר באף אוזן גרון בילדים, סיפר כי "בזמן אשפוזה, הילדה התחילה לפתח בעיות נשימתיות, ולאחר בדיקות נוספות שעברה הוחלט להכניסה בדחיפות לחדר הניתוח. צוות חדר הניתוח בראשות ד"ר טטיאנה ארזומנוב, מנהלת שירותי הרדמה ילדים במרכז הרפואי, החל בהליך מזורז להכנתה לניתוח דחוף. בדיקה שנערכה עם הרדמתה הראתה גוף זר שהסתתר מתחת למיתרי הקול בקנה הנשימה הראשי. בצילום אנדוסקופי מתוך קנה הנשימה נראה גרעין אבטיח שהתמקם במקום לא שכיח ויצר תגובה דלקתית ובצקת ניכרת באזור, המהווה כניסה לקנה הנשימה. זהו מצב מסוכן ולמרות שהגרעין בתחילה לא חסם לחלוטין את מעבר האוויר, עצם הימצאותו גרמה לגירוי משמעותי, נפיחות ובצקת דלקתית ובהמשך הצרות משמעותית בדרכי הנשימה העליונות".



כשגילה את הסיבה להקאותיה של הילדה, נערך הצוות לביצוע הליך מהיר להוצאת הגרעין מאחר ובכל רגע, בשל הנשימות הספונטניות, הוא עשוי היה לזוז בין מיתרי הקול ולגרום לחסימה מלאה ולחנק. בעזרת ציוד אנדוסקופי מתקדם הגרעין הוצא באופן מהיר ובטוח, ורקמת הדלקת הוצאה גם היא, ללא כל נזק למיתרי הקול. זמן קצר לאחר ההליך הילדה התאוששה ושבה לאיתנה. היא צפויה להשתחרר במהלך היום לביתה במצב טוב, זאת לאחר השגחה שעברה וכללה קבלת טיפול בתרופות נוגדות דלקת במינון גבוה.



דר' מעיין גרובר ביקשה להבהיר כי בגיל כה צעיר ילדים לא אמורים להתקרב לגרעינים מסוג זה ודומים להם: "חשוב מאוד לחדד בפני ההורים את החשיבות של מניעת גישה לפיצוחים לילדים מתחת לגיל 5, מאחר ושאיפתם מסוכנת ביותר ואף עשויה לגרום למוות. פריטי המזון המסוכנים ביותר לשאיפה הינם פיצוחים לסוגיהם. אנו נתקלים במקרים שבהם הפיצוחים מונחים במיקום נגיש לילדים ואז הם עשויים להכניסם לפה מתוך מסקרנות וזאת אף ללא שההורים מודעים לכך".