לא פחות מכ-4,000 תלונות שהגישו חיילי צה"ל בשנה שעברה לנציב קבילות החיילים במשרד הביטחון נמצאו מוצדקות. כך עולה מהדוח שפרסם היום (ראשון) הנציב, אלוף במילואים יצחק בריק. סך הכל, הוגשו בשנה שעברה 6,758 קבילות. מרבית הקבילות הוגשו נגד מפקדים ומספר גבוה של קבילות נגע במיועדים לשירות ביטחון. כמו כן, רוב הקבילות היו של חיילים בשירות חובה.



כפי שעלה בדוח מבקר המדינה, שפורסם לפני כשלושה שבועות, בו נמתחה ביקורת קשה על השירותים הרפואיים הניתנים לחיילי צה"ל, החיילים המחישו במספר רב של תלונות את חוסר שביעות רצונם בנושאים רפואיים הנוגעים להם. 690 קבילות נוספות הוגשו בנושאי התשלומים לחיילים, 4330 בנושאי שיבוץ ומגבלות שיבוץ, 36 קבילות בנושאי דת ו-16 בנושאים מגדריים. עוד עולה מסיכום הנתונים, כי חל זינוק של פי 10 ויותר בקבילות חיילים בתחום המשטר והמשמעת בבסיסים.



במסיבת עיתונאים מיוחדת התריע בריק נגד הקיצוצים החדים בכח האדם בצה"ל הכוללים סיום שירותם של אלפי משרתי קבע והתכנית לקיצור שירות החובה לבנים בצה"ל בארבעה חודשים, והזהיר שהדבר יפגע ביכולות של צה"ל לבצע את משימותיו. "יווצרו פערים שאי אפשר לגשר אליהם ויש לשקול את קיצור שירות הבנים רק עוד כמה שנים. עוד הציע להציג אופק ארוך טווח הצעירים ולעודד אותם להמשיך בשירות. "המפקדים הצעירים מרגישים שלא מכירים באופק השירות שלהם ומרגישים בלבול. הנתק בין הקצונה הנמוכה לגבוהה מביא רבים לפרישה".



הנציב התריע על מחסור קשה בנגדים בצה"ל בעיקר בימ"חים, וקרא לקדם תוכניות להשארת נגדים בצה"ל. הוא הזהיר שחסרים עשרות תקני רופאים והודיע שבכוונתו להיכנס לעובי הקורה לנוכח המצוקה. לגבי שירות מעורב של לוחמות ולוחמים בשריון, הבהיר שצוות טנק יאויש או על ידי בנות או על ידי בנים והם לא ישהו יחד בצריח.



במוקד הטלפוני של הנציבות התקבלו 22,570 פניות של חיילים. נציב קבילות חיילים ציין שהטיפול ב-88% מכלל הקבילות הסתיים בפרק זמן של עד שלושה חודשים. עוד מציין הנציב, שבשנת 2016 חלה עלייה במספר הקבילות החמורות בכלל, ובדגש על אלו המופנות נגד מפקדים בכירים יחסית. "קבילות אלו מאופיינות בתלונות על אלימות פיזית ומילולית", פרט הנציב, "בין השאר, נרשמה עלייה בקבילות על התבטאויות לא הולמות של מפקדים, בדגש על התבטאות גזענית נגד יוצאי אתיופיה ועלייה במספר התלונות של תצפיתניות (ומטעמן) בעיקר בסוגיות פיקודיות ובשל עומס עבודה. זאת לעומת, פחות תלונות בנושאי תשתית ותנאים פיזיים של התצפיתניות.



יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ דיכטר ונציב קבילות החיילים בהצגת הדוח. צילום: דנה שרגא, משרד  הביטחון
יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ דיכטר ונציב קבילות החיילים בהצגת הדוח. צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון



בהמשך הדו"ח מתריע הנציב, כי ישנם מפקדים שמתנהלים בצורה פסולה כדי להתקרב לחייליהם ולדבר בשפתם, או כאלו המתנהלים מתוך שיכרון כוח ומרגישים שמותר להם לנהוג באלימות בשל מעמדם. בין הקבילות החריגות שטופלו: ריסוס דאודורנט בפניו של חייל, מפקד שאמר לחייל כי 'ישבור לו את העצמות', מפקד שאמר לחייל שאיים לפגוע בעצמו - 'אתה גבר, תחתוך, תחתוך' ומפקד פלוגה שמנע מתצפיתניות לאכול בחדר האוכל והכריח אותן לאכול מנות קרות.



בדוח גם נחשף מקרה של פגיעה בחייל על רקע נטייתו המינית: בסרטון שהפיקו גורמי פיקוד לחייליהם לקראת סיום קורס, שנועד לכאורה, לבדר את החיילים, הקרינו המפקדים קטע מסרט בו מתרחשת נשיקה בין שני גברים בתא בכלא וברגע הנשיקה התפרסה על כל המסך תמונת החייל. הנציב מציין שהרמיזה הייתה חד משמעית לגבי נטייתו המינית והסרטון הוקרן ללא רשותו של החייל וללא בקשת רשות ופגעה בו עמוקות. לאחר הקבילה טענו המפקדים שהסרטון היה הומוריסטי והוא משודר בכל סוף קורס, ואמרו שלא הייתה להם כוונה "להוציא את החייל מהארון". המפקדים התנצלו לבסוף על העוול שנגרם לחייל וקיבלו מכתב אישי מהנציב, בו העיר להם על התנהגותם, ומסורת שידור הסרט הזה בסיום הקורס הופסקה.



הנציב מתריע שבשנה החולפת חלה עלייה בקבילות החיילים, אשר הרגישו כי מעליבים אותם על רקע צבע עורם ומעמדם. חיילת ממוצא אתיופי התלוננה, כי המפקדת שלה התבטאה באופן פוגעני כלפיה, כולל שאלות חודרניות לגבי צבע עורה. זאת ועוד, המפקדת המשיכה בנוהג הפסול למרות בקשת החיילת שתחדל.



טענות רפואיות שלא נענו



בדוח נכתב על חיילים שהתלוננו על אמירות מבטלות ומזלזלות בהם נתקלו בנושאים רפואיים ואי מתן משקל ראוי מצד מפקדים לטענות רפואיות. בין התלונות שהתבררו כמוצדקות: חיילת קבלה על מפקדיה, שלא הפנו אותה לקבלת מענה רפואי, לאחר שהתלוננה במשך שבוע על ירידה בשמיעה ותחושת שיתוק בפנים. לא רק שהמפקדים לא הפנו אותה לרופא, הם אף אילצו אותה להשתתף במטווחי ירי. במקרה נוסף, חיילת קיבלה אבחנה סופית לפשר כאבי בטן שחשה רק כעבור שנה. אמה של החיילת הלינה על מענה רפואי לקוי שניתן לבתה, שהתלוננה על כאבי בטן כבר במרץ 2015, ומאז בדקו אותה עשרות פעמים גורמי רפואה שונים על לקבלת אבחנה סופית בעניינה בינואר 2016. במקרה נוסף, הגיב מפקד אודות תלונות בנושאי בריאות ואמר לחיילים שהם בכיינים. החיילים העידו, כי העדיפו לסבול ולא לקבל מענה רפואי, לנוכח חשש מפני התוצאות.



גם בתחום בריאות הנפש המצב קשה, כאשר שני קציני בריאות נפש אמורים על יחידה המונה למעלה מ-3,000 חיילים. הנציב גם מותח ביקורת על תנאי תברואה לא הולמים בבסיסי הכליאה של צה"ל ומתריע שהיו מקרים של הימצאות חרקים, מחסור בחומרי ניקוי ותאורה שנשארת דלוקה 24 שעות ביממה ומפריעה לכלואים לישון.



יושמו לקחים בשילוב לוחמות



בדוח מצוין שהנציב רואה בשילוב נשים בלחימה ערך עליון לשם עמידה במשימות צה"ל בהתאם לצרכיו ולשם מימון ערך השוויון. "בחלוף 12 שנה ממועד הקמת גדוד ה'קרקל', נראה כי יושמו לקחים חשובים ומובהקים בהליך הכשרת הלוחמים והלוחמות בגדודים החדשים שבסמכות מערך הגנת הגבולות", מציין הנציב, אבל כי זאת הוא מצביע על ירידה במוטיבציה של הלוחמים ופער בין ציפיות הלוחמות לבין המצב הקיים, לאחר הצבתן בגדודים המבצעיים. "לאחר ההצבה בגדודים מסתמנת בקרב החיילות ירידה במוטיבציה לשרת כלוחמות וכן ניכרת שחיקה במוטיבציה לשרת שירות קרבי בקרב הבנים".






עוד נטען בדו"ח, כי מפקדים שנקלטו כמפקדים בגדודי חי"ר 'קל גבולות' נקלטים שם לעתים כברירת מחדל. זאת ועוד, הם אינם מקצועיים דיים ואינם מבינים לעומק את משמעות הפיקוד במערך החדש ואף אינם רואים בתפקידם שליחות. מרבית אותם מפקדים הם גברים, אשר לא שירתו בגדודים מעורבים וחוסר הרצון להוות דוגמה אישית משפיע על המוטיבציה של החיילות. לעתים, המפקדים הללו מסיימים את תפקידם,טרם זמנם ומביעים מורת רוח מהצבתם בגדודי 'חי"ר קל'. הנציב מתריע עוד שבמקרים מסוימים מפקדים נכנסו למגורי בנות ללא התראה מוקדמת ולוחמות נאלצו להתקלח במקלות הבנים, בשל מספר זעום של מקלחות ושירותים ביחס למספר הלוחמות.



הנציב מציין עוד, שחלק מהמיועדים לשירות ביטחון אשר רוצים לשרת בקרבי, מעדיפים לשרת בגדודים שאינם מעורבים. חוסר המוטיבציה מתבטא בכך שחיילים אינם מקבלים את היחידה אותה הם ביקשו.



.נציב קבילות חיילים מתריע בדוח על ממצאים חמורים בתחום איוש בעלי התפקידים במערכי האחזקה והלוגיסטיקה. "תפקידים מרכזיים בתחום האחזקה, החימוש והלוגיסטיקה אינם מאוישים", הוא ציין, "לצורך מענה אחזקתי של עשרות כלי רק"מ, יש נגד אחד המשמש גם כחשמלאי וגם כמכונאי ולעזרתו ארבעה חיילים שנפלטו מכמה מסגרות ואשר חלק מנכבד מהם כלל אינו משלים שירות חובה".



הנציב מתריע עוד, כי ניכרת השפעה ראשונית של קיצוצי כוח האדם על מערך תומכי הלחימה ביחידות מערך השדה בצה"ל. הוא חושש ממשבר אמון במערך תומכי הלחימה. זאת, לנוכח הפער בכוח האדם מול ריבוי המשימות ושיחקה בגיוס ובאישו של בעלי תפקידים. "אנשי הקבע הצעירים, שאך סיימו את שירות החובה, אינם מתכוונים להמשיך בשירות קבע נוסף. קצין אחד מבע תפקיד אשר בעבר ביצעו שני בעלי תפקידים או שלושה", מצוין עוד בדו"ח הנציב – "נגדים בעלי ותק שירות של למעלה מ-20 שנה, העתידים לפרוש לגמלאות, אינם יכולים להעביר את הידע והניסיון שצברו לדור העתיד, שנמנע מלהמשיך בישורת הקבע. קצינים בדרגות רב סרן וסרן, נמצאים בחוסר ודאות. כתוצאה ממודל הקבע הנוכחי הם אינו סומכים על אופק שירות ארוך טווח".