שר האנרגיה יובל שטייניץ המתין עד לסיומן של הבחירות ליו”ר ההסתדרות כדי לפרסם את החלטתו השנויה במחלוקת על עתיד חברות הכוח בחדרה. שטייניץ החליט כי תחנות הכוח המופעלות כיום על ידי חברת החשמל בפחם יופעלו בעתיד בגז טבעי והם יוקמו בידי יצרני האנרגיה הפרטיים. ההחלטה התקבלה כבר לפני כמה שבועות במטרה להחליש את כוחה המונופוליסטי של חברת החשמל, אך למרות זאת הוחלט להמתין עם פרסומה מחשש לתגובת עובדי חברת החשמל. העובדים דורשים, לא במפתיע, כי גם התחנות החדשות יוקמו על ידי חברת החשמל.



כעת, לאחר שבחירתו של יו”ר אבי ניסנקורן לקדנציה שנייה הובטחה גם על ידי תמיכת עובדי חברת החשמל, פורסמה ההודעה ונותר להמתין ולראות אילו צעדים, אם בכלל, ינקטו העובדים בתגובה.



נבחר בתמיכת עובדי חברת חשמל. אבי ניסנקורן, צילום: אביר סולטאן, פלאש 90
נבחר בתמיכת עובדי חברת חשמל. אבי ניסנקורן, צילום: אביר סולטאן, פלאש 90



"להבטיח הפסקת השימוש בפחם"



על פי ההחלטה, המגזר הפרטי יקים את תחנות הכוח שתופעלנה בגז טבעי במקומן של יחידות 1־4 הפחמיות, באורות רבין שבחדרה. כבר לפני כחצי שנה הודיע שטייניץ על סגירתן של תחנות אלו. היחידות שתוקמנה בקרבה לתחנה הפחמית בחדרה תהיינה בהיקף של בין 700 ל־800 מגה ואט.


זאת ועוד, שטייניץ הורה לרשות החשמל לבחון עד תחילת 2018 את הדרכים להקמת 700 מגה ואט נוספים, בהתאם להתפתחויות במשק החשמל.



בתגובה להחלטה שפורסמה מסר שטייניץ כי “ההחלטה התקבלה כדי להבטיח עמידה בלוחות הזמנים שקבעתי להפסקת השימוש בפחם בחדרה”. עמוס לסקר, שמכהן כיו”ר פורום יצרני החשמל הפרטיים, אמר כי “פורום יצרני החשמל בגז טבעי מברך על ההחלטה האסטרטגית, שמהווה צעד חשוב בדרך לפתיחת משק החשמל לתחרות. ביטול תחנות הפחם מזהמות והקמת תחנות הפועלות בגז טבעי תשפר את איכות חייהם של התושבים”.