נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט לפרוש מהסכם פריז, הסכם האקלים הבינלאומי הגדול, כך לפי גורמים המעורים בפרטים המצוטטים ב"פוקס" וב"אקסיוס". הדבר ישים את ארצות הברית יחד עם סוריה וניקרגואה כמדינות היחידות שלא חברות בהסכם, ועשוי לגרור השלכות קשות ליישום האמנה עצמה ולהמשך המאבק בהתחממות הגלובלית.



הנשיא התייחס לדיווחים וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני אודיע על ההחלטה שלי בעניין הסכם פריז בימים הקרובים", כשהוא מוסיף: "הפכו את אמריקה לגדולה שוב".
ארצות הברית היא המזהמת השנייה בעולם אחרי סין, ויציאה שלה מההסכם עשויה לחבל במטרתו – הפחתת גזי חממה, שמדענים מאשימים כגורמים לעליית גובה פני הים, בצורות וסערות אלימות. היציאה עשויה להוות גם זרז למדינות נוספות לפרוש ממנו, והיא מהווה נסיגה משמעותית ממורשת אובמה בנושא סביבה ומאותת כי ארצות הברית לא מתכננת להוביל יותר את ההתמודדות עם הסוגיה. 

טראמפ באירופה. "שיחות קשות מאוד". צילום: רויטרס

לפי הדיווח ב"אקסיוס", צוות קטן בסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה עובד על פירוט ההליך בו תפרוש ארצות הברית מהאמנה – ויחליטו האם לעשות זאת על ידי הליך משפטי בינלאומי סדור שעשוי לקחת עד שלוש שנים או על ידי הצגת הסכם אקלים חלופי באו"ם. 
טראמפ כינה בעבר את ההתחממות הגלובלית "קונספירציה של הסינים כדי לפגוע בתחרותיות של יצרנים אמריקאים". מאז, לפי גורמים בסביבתו, עמדותיו בנושא התפתחו, אך הקו שבכירים בממשל הביעו הוא: "אם זה זה או עבודות לאמריקאים – נבחר תמיד בעבודות". בכינוס ה-G7 בשבוע שעבר באירופה טראמפ סירב בצעד חסר תקדים להצטרף להודעת שאר המעצמות על הצורך להילחם בהתחממות הגלובלית, וגרם לקנצלרית גרמניה מרקל לומר כי: "השיחות שלנו בנושא היו קשות מאוד". 


 ממשלות המערב טרם הגיבו רשמית לדיווח, אבל ארגוני הסביבה בעולם מזהירים מקטסטרופה סביבתית והומאניטרית אם ארה"ב תביא לקריסת הסכם פריז. 
יש לציין כי בעידן אובמה נסגרו מאות מכרות פחם ואתרי זיקוק במדינות ארה"ב המאופיינות כ"חגורת הפלדה" ובהן אוכלוסייה גדולה של פועלי צווארון כחול. במידה רבה מדינות אלה הבטיחו לטראמפ את הניצחון בדרך לבית הלבן ביחד עם ראשי תאגידי תעשיות האנרגיה המסורתית של דלקים מאובנים, מגדולי תורמיו של טראמפ בפרט ושל המפלגה הרפובליקנית ככלל לאורך השנים. 
מצדדי הסכם פריז המעטים בממשל לא הצליחו עד כה להביא את הנשיא לאמץ את גישת קודמו לפיה פיתוח תעשיות האנרגיה הירוקה תביא את ארה"ב לפריחה כלכלית ותייצר רבבות מקומות עבודה חדשים. 
מנכ"לית ארגון הסביבה הבינלאומי גרינפיס, ג'ניפר מורגן, הגיבה לידיעה ואמרה: "בפרישה מהסכם פריז ארה"ב הפסידה את מקומה כמנהיגת אקלים בינלאומית. החלטה זו היא לא פחות מפשיטת רגל מוסרית שטראמפ עוד יתחרט עליה. פעולה גלובלית למען האקלים אינה דיון חוקי או פוליטי, זו חובה שלא ניתן לברוח ממנה כדי להגן על האנשים ועל כדור הארץ" 
מורגן מוסיפה: "טראמפ מפנה את השטח למנהיגים האמתיים אשר מבינים את גודל השעה ופועלים להגן על המדינה שלהם ועל האקלים באמצעות מעבר לכלכלות המבוססות על אנרגיה נקייה. אנו חוזים במהפך בסדר העולמי כאשר אירופה, סין ואחרים מובילים אותנו קדימה. ניתן לראות עד כמה טראמפ מנותק מיתר העולם כאשר קרוב ל- 200 מדינות התחייבו לפעולה למען האקלים בהסכם פריז ורק אחת החליטה לסגת. זהו שינוי בתפקיד המבוגר האחראי של העולם - כאשר ארה"ב קופצת החוצה - מנהיגי העולם, ראשי חברות ואנשים ברחבי העולם נעים קדימה לעתיד".