חורף 2000. גרנדה, ספרד. נגינה בסאז טורקי עלתה מאחד הרחובות הציוריים. שום דבר במנגן המאופר בכבדות, כאחת מדמויות האדם המאופרות ברחובות ספרד ומשוועות לנדיבות לבם של העוברים ושבים, לא הסגיר את מוצאו הישראלי של הצעיר, החוזר בשאלה, שתוך כדי מסע נוודות נשאר בלי גרוש על התחת.


"לא זיהיתי ישראלים בין זורקי המטבע. בוודאי שלא שמעתי שם ולו מילה אחת בעברית", נזכר אברהם מוסקל, הפסל האנושי, שארגן לעצמו תחפושת משכנעת, הציב לפניו קערית לכסף וחיכה לטוב. "זה היה יום שישי. מה מנגנים ביום שכזה אם לא 'הבאנו שלום עליכם'? לעומת אחרים, שזרקו מטבע והתקדמו הלאה, אחד זרק וקפא על עומדו. שאלתי אותו בספרדית רצוצה אם אהב מה ששמע. 'סי', השיב ושאל מאיפה אני. כשהשבתי שאני מישראל, אמר 'ידעתי!'".



מוסקל - דתי שהתפקר וחזר להיות דתי - הזמין את אליאב אובל־נאמן, גיטריסט פלמנקו שומר מסורת, לקידוש במקום שבו התאכסן. כך החל לפני 17 שנה, בנסיבות הכי ישראליות שאפשר להעלות על הדעת, סיפורה של הלהקה האיכותית המרגשת עלמא, כשאל השניים - מוסקל (סאז) ואובל־נאמן (גיטרת פלמנקו) הצטרפה במפגש של חבר'ה בשכונת אבו טור, ירושלים, רעיה דווידוף, נגנית אקורדיון חוזרת בתשובה, שלמדה ברימון.



מאז אברהם ורעיה - "הקדוש ברוך הוא קירב בינינו" – נישאו. גם אליאב נשא לאשה את חברתו ורד, רופאת משפחה, וכעת הם אוחזים בגאווה את "לכבוד המקום", אלבומם השלישי, שכמו קודמיו נוצר בהשראת המקורות, יצא בחברת "התו השמיני" ועם כל הקסם שבו זוכה לדברי שבח והלל. "זה לכבוד המקום, כפי שמכונה הקדוש ברוך הוא, וגם לכבוד המקומות הפנימיים והחיצוניים שאנחנו פוגשים בדרכנו", אומרת רעיה, שתשיק עם שני עמיתיה את אלבומם בשלישי בשבוע הבא.



"חברות שהלכה והעמיקה"


"בשנים שעברו, מאז האלבום השני שלנו, 'שער', החברות בינינו הלכה והעמיקה דרך אפיקים חדשים ומפתיעים", אומרים השלושה, שנעזרו הפעם בפרויקט "הדסטארט". "גילינו מה שזוגות מגלים אחרי שנות נישואים. שהדרך אל הביחד היא אינסופית, והמפגש עם האחר תמיד יפגיש אותך עם עצמך".



הם - "כל אחד מאיתנו מביא שיר או שניים והשניים האחרים משלימים" - התחלקו בצורה דמוקרטית בכתיבת שירי האלבום, שעל אף הרוח האמונית הנושבת ממנו מדבר גם לקהל החילוני, שמתאהב בקלות בצלילים המרתקים שהם מפיקים. זאת, כמובן, בהפקה המוזיקלית המיומנת של פטריק סבג (שלמה ארצי, דוד ד'אור, אתי אנקרי, ארז לב ארי ועוד), מהמבוקשים ביותר בתחומו, בבחינת הרכב מנצח לא מחליפים. כשמוזכר שמו של פטריק סבג, זה מזמין מיד הגדרה של מוזיקת עולם, אני מעיר להם.



"השירים, שהם טקסטים אישיים, נובעים מהחיים שלנו", משיבים השלושה. "אפשר לקשור אותנו עם מוזיקת עולם כמו גם עם מוזיקה ישראלית ומוזיקה יהודית גם מוזיקת פולק. אנחנו אוהבים את ההגדרה של אהוד בנאי לשירים שאנחנו יוצרים: 'פולק כנעני עברי'".



הם מתגוררים בסמיכות. רעיה ואברהם מוסקל חיים עם שני ילדיהם במושב מטע ליד בית שמש. אליאב אובל־נאמן חי עם רעייתו ורד פלוס שני ילדיהם במושב נחושה בעמק האלה, שם יש להם מרכז ליוגה. "אנחנו מקווים שאנחנו מביאים איזושהי שפיות במוזיקה שלנו", הם מייחלים.



עלמא – השקת האלבום "לכבוד המקום", 6.6. שלישי, 21:30, ברלה, להבות חביבה.