מנהיגים ברחבי העולם גינו היום (שישי) את החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפרוש מהסכם האקלים הבינלאומי שנחתם בפריז ב-2015. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת מנואל מקרון וראש ממשלת איטליה פאולו ג'נטילוני, מסרו בהודעה משותפת כי לא ניתן לדון מחדש בהסכם והוסיפו שעל בני בריתם להגביר את המאמצים במטרה להילחם בשינויי האקלים. בתוך כך התחייבו להרחיב את הפעילות כדי לסייע למדינות מתפתחות.



"בעוד שההחלטה האמריקאית מביכה, אנחנו דבקים במחויבות להסכם ותומכים במלחמה בשינויי האקלים לטובת כלכלה פורחת ונקייה, אמר ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. גינויים נשמעו גם מכיוונו של ראש ממשלת פיג'י, פרנק ביינימארמה, המכהן כראש הוועידה לשינויי אקלים של האו"ם, שאמר כי החלטתו של טראמפ "מאכזבת מאוד". פיג'י נמנית עם המדינות החשופות לסכנות ההתחממות הגלובלית בשל היעלמות הקרחונים.



נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, הביע אכזבה בשל ההחלטה לסגת מההסכם שנחתם בעת תקופת כהונתו. "גם בהיעדר מנהיגות אמריקאית, גם כשהממשל הנוכחי מצטרף לקומץ של מדינות שדוחות את 'העתיד', אני בטוח כי המדינות, הערים והעסקים שלנו יפעלו כדי לעזור ולהגן על כוכב הלכת היחיד שיש לנו".



ברק אובמה מתח ביקורת על מחליפו בתפקיד. צילום: רויטרס
ברק אובמה מתח ביקורת על מחליפו בתפקיד. צילום: רויטרס



"מקיים את הבטחות הבחירות שלי"



ארצות הברית נמנית עם 195 מדינות שהגיעו להסכמות בדצמבר 2015 במסגרתן מדינות עשירות ועניות התחייבו להפחית פליטת גזי חממה. הנשיא דונלד טראמפ הודיע אתמול כי החליט לסגת מחתימת ממשל אובמה על הסכם האקלים. עוד לפני ההודעה הרשמית כינס טראמפ את ראשי הקונגרס והסנאט על מנת להודיע להם על החלטתו.



"אני מקיים את הבטחות הבחירות שלי אחת לאחת. האמינו לי שרק התחלנו, ויראו את פירות העבודה שלנו מאוד בקרוב. אני לא רוצה שדבר יעמוד בדרכנו. לכן, כדי למלא את חובתי להגן על אמריקה, החלטתי שארה"ב תפרוש מהסכם האקלים בפריז", כך הודיע טראמפ בפתיחת מסיבת העיתונאים הדרמטית במדשאת הבית הלבן בוושינגטון שבה הודיע על פרישתה של ארצו מההסכם.



בהמשך דבריו אמר טראמפ כי "אנו נתחיל משא ומתן כדי להיכנס מחדש להסכם פריז או לעסקה חדשה לחלוטין בתנאים הוגנים לארה"ב. אז אנו יוצאים, אבל נתחיל לנהל משא ומתן ונראה אם נוכל לעשות עסקה הוגנת".



טראמפ טען כי הסכם האקלים עולה לארה"ב שלושה טריליון דולר בתוצר הלאומי הגולמי שלה, ואמר כי החליט לפרוש מההסכם "בגלל המצפון הסביבתי שלו", כדבריו. "כמי שאכפת לו מאוד מהסביבה, אינני יכול לתמוך במצפון שלם בעסקה הפוגעת בארה"ב כפי שנעשה כעת. הסכם פריז אינו הוגן כלפי ארה"ב ברמה הגבוהה ביותר", אמר טראמפ, שגם כינה את ההסכם "פצע כלכלי גדול שגרמנו לעצמנו".



לטענתו, ההסכם גם חוסם את הפיתוח של פחם נקי, ומוציא מחוץ לחוק את הפחם האמריקאי אבל מאפשר שימוש בפחם לסין והודו. "ההסכם הוא חלוקה מסיבית מחדש של העושר האמריקאי למדינות אחרות. אנו נהיה בסכנה חמורה של הפסקות חשמל ועסקים רבים ייעצרו, במקרה הטוב. בקיצור, ההסכם אינו מבטל את עבודות הפחם, הוא רק מעביר את העבודות האלו אל מחוץ לארה"ב", אמר טראמפ.



טראמפ ומרקל שהצטרפה לגינויים. צילום: רויטרס
טראמפ ומרקל שהצטרפה לגינויים. צילום: רויטרס



זמן קצר לפני הכרזתו הדרמטית של הנשיא האמריקאי הודיעו סין והאיחוד האירופי כי יחתמו על ברית חדשה להמשיך ביישום הסכם האקלים ולהפחית את פליטת גזי החממה. בהצהרה שפורסמה לקראת פסגת האיחוד האירופי וסין שתתקיים בבריסל בירת בלגיה בסוף השבוע, הודיעו משתתפות הפסגה על כוונתן "להאיץ את המאמצים המשותפים להפחתת גזי הפחמן". סין נחשבת לאחת משתי המזהמות הגדולות ביותר בעולם, יחד עם ארה"ב.



נציב האקלים של האיחוד האירופי, מיגל אריאס קנט, סיפר על הברית החדשה, תוך שהוא שולח מסר ברור לארה"ב. "האיחוד האירופי וסין מאחדים כוחות כדי לקדם את יישום הסכם פריז ולהאיץ את המעבר העולמי לאנרגיה נקייה", אמר קנט. "אף אחד לא צריך להישאר מאחור, אבל סין האיחוד האירופי החליטו ללכת קדימה. שיתוף הפעולה המוצלח שלנו נושא פירות. כעת הגיע הזמן לחזק את הקשרים האלו על מנת לשמור על פעילות אקלים גלובלית שאפתנית".



גם ראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג, אמר כי ארצו "תמשיך לכבד את את ההתחייבות שלה להסכם פריז, וכמובן שאנו מקווים לעשות זאת גם בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות. מדובר באינטרס של סין עצמה, ויש לנו אחריות בינלאומית למנוע את שינוי האקלים", אמר קצ'יאנג במהלך ביקור בגרמניה, שבו נפגש בין היתר עם הקנצלרית אנגלה מרקל.