דרמה גדולה בעולם הערבי: איחוד האמירויות, מצרים, בחריין, סעודיה ותימן הודיעו הבוקר (שני) כי הן מקפיאות את יחסיהן הדיפלומטיים עם קטאר, מפני שהיא "מממנת גורמי טרור". באיחוד האמירויות הקציבו לדיפלומטים של קטאר 48 שעות לעזוב את שטחה, ובמצרים הודיעו כי יסגרו את המרחב האווירי ואת נמלי הים לכל התחבורה הקטארית. עוד הם האשימו את מדינת המפרץ בתמיכה בארגוני טרור, בין היתר ב"אחים המוסלמים", כך דווח בסוכנות הידיעות המצרית הממלכתית.



בנוסף לכך, סעודיה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים שלה עם קטאר וגם את הקשרים באוויר ובים. במדינה אמרו כי המהלך בוצע כדי להגן על הממלכה ממה שהם מגדירים כ"טרור קיצוני". בסוכנות הידיעות הסעודית דווח כי הם דורשים מכל המדינות החברות לעשות אותו דבר. גם נסיכות בחריין הודיעה כי היא מנתקת את יחסיה עם הקטארים, תוך כדי שהאשימו אותם במתן רוח גבית לטרור וניתקו עמם את כל הקשרים הימיים ואוויריים. המשטר בבחריין הודיע כי הוא נותן לאזרחים הקטארים כ-14 יום לעזוב את שטחה. כחלק מהמהלך הדרמטי, הודיעה חברת התעופה איתיחאד של הנסיכות אבו דאבי, על השעיית כל טיסותיה היוצאות והנכנסות לבירת קטאר, דוחא.


מאוחר יותר הצטרפה הממשלה המוכרת של תימן למהלך והודיעה גם היא על ניתוק היחסים עם קטאר. בצנעא האשימו את דוחא שפעלה יחד עם אויביה החות'ים, בעלי בריתה של איראן, כך דיווחה סוכונות הידיעות "סאבא". לטענת הממשלה, "האופן בו קטאר עוסקת בהפיכה של המיליציות של החות'ים ותומכת בקבוצות קיצוניות נעשתה ברורה". הממשלה הודיעה כי היא תומכת בהוצאתה של קטאר מהקואליציה בראשות ערב הסעודית, הנלחמת בחות'ים.
 
 גורמי ביון ערביים מסרו, כי ניתוק היחסים בין סעודיה וקטאר תואם עם ממשל טראמפ, כחלק מאסטרטגיית המלחמה בטרור ובמאבק נגד ההשפעה האיראנית באזור.

קטאר הגיבה להחלטת הדרמטית. ברשת אל ג'זירה דווח כי בהודעה של משרד החוץ בדוחא, נאמר ש"צר לנו על ניתוק היחסים הבלתי מוצדק. אין בסיס לטענות בדבר תמיכה בטרור". "המטרה ברורה", טוענים בדוחא, "לכפות אפוטרופּסות על המדינה. זה לכשעצמו מהווה הפרה של הריבונות הקטארית כמדינה". 


טראמפ בביקורו בסעודיה. צילום: רויטרס


לפני כיומיים, גורמים דיפלומטים דיווחו כי "קטאר מסרה להנהגת חמאס רשימה של חברים בארגון שנדרשים לעזוב את דוחא". עוד נמסר מהמקורות, כי "שליח של קטאר נועד עם חברים בולטים בארגון חמאס, ומסר להם רשימה שמית של חברי חמאס, שיש להם נגיעה לפעילות חמאס בגדה המערבית".

על פי המקורות, השליח של קטאר ביקש מחמאס שההתנהלות מול חברי חמאס בגדה המערבית תתנהל באמצעות "חמאס פנים", ואף הביע "צער על הצעד שבא בשל לחצים חיצוניים". עוד נמסר, כי מדובר ברשימה חלקית בלבד, "שכוללת שמות של חברי חמאס ששמם עלה במסגרת חקירות עצורים בישראל".