ראש הנציגות הישראלית בקטאר לשעבר אלי אבידר התייחס הבוקר (שני) בתוכניתם של משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM למהלך הדרמטי בעולם הערבי בו הודיעו מצרים, סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות על ניתוק קשריהן עם קטאר בטענה שהיא "מממנת טרור". "חמאס לא יוכל לקיים את רצועת עזה ללא המימון מקטאר ובטח לא יוכל לממן את מכונת המלחמה שלו. זהו דבר שמרעיד עולמות", אמר.



"מההיכרות שלי ממדיניות ישראל, מישהו עלול לחשוב שניתן לשפר את העמדה שלנו מול קטאר ולנצל את המצב כדי שקטאר תשפיע על החמאס. זו תהיה טעות חמורה. זהו מהלך דרמטי המשנה עולמות. קטאר היא כמו העיר גבעתיים, תארו לכם שתושבי גבעתיים לא יוכלו לצאת לרמת גן ותל אביב. זה דרמטי מבחינתם מבחינה כלכלית. קוראים לכל האזרחים הזרים לצאת מקטאר. 800 אלף איש יעזבו את קטאר תוך זמן קצר, זו רעידת אדמה. הדבר החשוב ביותר להבין הוא שעומד מנהיג צעיר שנולד למלכות, ערף את כל האנשים שהיו סביב אביו. אין עמוד שדרה שיודע להתמודד עם משבר ברמה כזאת. הוא כרגע בהיסטריה טוטאלית, ינסה בכל מחיר לפעול לצעדים בוני אמון, יפעיל את החברות האמריקאיות המושקעות בקטאר בכדי שיפעילו לחץ על הבית הלבן. הוא יעשה כל מהלך להשתמש בכסף כדי לייצר ביטחון למדינה. זהו מהלך שונה לחלוטין מזה שהיה בשנת 2014".






"אפקט טראמפ"



פרופ' עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב, התראיין הבוקר גם לתוכנית והתייחס למהלך: "אם ארה"ב תחליט להעמיד את חוסר הביטחון של קטאר על המאזניים ישתנה המאזן במזרח התיכון".



"קטאר היא המדינה הכי עשירה בעולם. מדינה קטנה של שני מיליון אזרחים, כולל העובדים הזרים, שהחליטה שהיא משקיעה את הכסף שלה במטרה להגן על עצמה ולכן תומכת בטרור במזרח התיכון. מה שקטאר עושה באמצעות הכסף זה להגן על עצמה במשך 20 השנים האחרונות. היא עתידה לארח את המונדיאל, קונה לעצמה תעודת זהות בינלאומית, משלמת לגופים משוגעים 'דמי חסות' כדי שלא יבצעו פיגועים בשטחה ואף מזרימה כסף לחמאס", סיפר על התנהלותה.


 




עוד סיפר רבי: "כשאובמה היה בשלטון הכל היה פרוץ, אף אחד לא סידר את הדברים. מדובר באפקט טראמפ. טראמפ נאם בסעודיה מול האומה הערבית ואמר בפירוש שאיראן היא מדינת טרור המסכנת את המזרח התיכון, שצריך להילחם בדאעש. חשוב לזכור שיש כאן מחנה סוני שקיבל עידוד כשהגיע אובמה. גם ב-2014 נותקו היחסים עם קטאר אך הפעם לתופעה יש השפעות גדולות יותר הפוגעות בתשתיות שיתוף הפעולה הקיימות".



"הסעודים לוחשים לאוזנו של טראמפ ומטפטפים לו שקטאר נותנת כסף לאיראן כפי שישראלים לוחשים לטראמפ על כך שאבו מאזן נותן כסף למשפחות של מחבלים. קטאר תצטרך לקחת בחשבון את השינוי הזה. היא כמובן תנמיך פרופיל וכבר ביקשה גם מאנשי חמאס להנמיך פרופיל. אחד הבסיסים האמריקאים הגדולים ביותר במזרח התיכון נמצא בקטאר והוא עמוד השדרה של המגן הביטחוני בקטאר. אם ארה"ב תחליט להעמיד את חוסר ביטחון של קטאר על המאזניים, יחד עם העובדה שהיא עתידה לארח את המונדיאל ב-2022, יתרחש ה-"GAME CHANGER" שיגרום לקטאר לשנות את התנהלותה".




עריכה תוכן 103FM: איתמר זיגלמן