קופות החולים מעידות על עלייה בהתעניינות ובפניות לחיסונים נגד חצבת הן של תינוקות להם החיסון הוא במסגרת טיפת חלב, והן על ידי מבוגרים שעבורם החיסון הוא בתשלום. בקופת חולים לאומית שנחשבת לקטנה ביותר מבין ארבע הקופות בישראל, חוסנו רק בשבוע האחרון כחמישים איש - מספר חריג של מתחסנים מבוגרים. בקופת חולים מאוחדת התחסנו בחודש האחרון פי שלושה תינוקות בחיסון נגד חצבת בטיפת חלב. כמו כן, יש התעניינות גוברת במרפאות למטיילים, לקראת נסיעה לחו"ל לקבל מידע לגבי התחסנות כנגד המחלה.



ממשרד הבריאות נמסר כי "מידי שנה מתחסנים כ-60,000 איש לחצבת במרפאות המטיילים השונות. בהתאם לכך המשרד נערך לאספקת כמות זאת מידי שנה ומחזיק בנוסף עוד 15,000 מנות חיסון מלאי נוסף לשם התמודדות עם התפרצויות מקומיות או עליה בצריכה השוטפת. בשל העלייה התחלואה באירופה, חידד המשרד את ההנחיות הקיימות להתחסן בטרם הנסיעה לחו"ל".



במשרד הוסיפו: "לשמחתנו הציבור נענה לקריאה להתחסן ויש עליה משמעותית בכמות הפונים להתחסן ובכמות המתחסנים. נכון להיום קיים מלאי חיסונים. כמו כן הוזמנו חיסונים נוספים. בשל העלייה בביקוש, משרד הבריאות, פעל לתגבר את שעות הפעילות של מרפאות המטיילים ופועל להשיג חיסונים נוספים על מנת שלא יהיה חסר גם בהמשך".



חיסון נגד חצבת. צילום: רויטרס



בשבועות האחרונים דווח על 5 מקרי חצבת בירושלים. הדיווחים הם ממזרח העיר וממערבה על נשים בנות 20־40. לא ידוע כרגע על מקרי חצבת ביתר אזורי הארץ בחודשים האחרונים. בשנת 2016 התקבלו במשרד הבריאות דיווחים על 88 חולי חצבת בישראל. מדובר במספר קטן של מקרים מדווחים ללא עדות להמשך הדבקה נרחבת, וארגון הבריאות העולמי מגדיר את ישראל כמדינה הנמצאת במצב של ביעור מחלת החצבת מאז שנת 2014.



החצבת היא מחלה מדבקת מאוד, המאופיינת בחום, בפריחה, בדלקת עיניים ובהרגשה כללית רעה עם פוטנציאל לסיבוכים קשים במערכת הנשימה ובמערכת העצבים. כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים כמו דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת בקרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח. הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים בני פחות מחמש ואצל מבוגרים בני יותר מ־20 ובחולים הסובלים מדיכוי של מערכת החיסון.



קבלת חיסון נגד חצבת עשויה למנוע מחלה זו כמעט לחלוטין. הציבור נקרא להקפיד על מתן חיסוני השגרה לילדים על פי גילם וכן לעובדים בתחום הרפואה הנקראים להשלים את החיסונים שעליהם לקבל על פי הנחיות משרד הבריאות. ממשרד הבריאות נמסר שאין מחסור בחיסוני ילדים וכי הוזמנו מבעוד מועד חיסונים נוספים על מנת לעמוד בביקוש.