מוחמד טהה בן ה-27 מכפר קאסם נהרג הלילה (שלישי) באירוע חריג שמתרחש בעיר, הכולל יידוי אבנים מצד מאות מפגינים לעבר תחנת המשטרה ביישוב. כתוצאה מזריקות האבנים נפצע גם שוטר באורח קל, מה שהביא להחלטת כוחות הביטחון לבצע ירי באוויר. בנוסף, הוצתו שלוש ניידות משטרה במקום. כוחות הביטחון, שהזניקו מסוק לאוויר, הטילו סגר על העיר ונערכים לכניסה אליה. ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת הגיע למקום עם ח"כים נוספים כדי לנסות לסייע בהשקטת ההתפרעויות. את הירי שהביא למותו של טהה ביצע מאבטח שחש, לדבריו, סכנה לחייו. המשטרה פתחה בחקירה לבירור נסיבות הירי.



בתוך כך, מספר שעות לאחר האירוע מתברר כי הכל התחיל במעצר של נהג מהעיר לשם בדיקת רישיונות שגרתית. במהלך בדיקה זו התגלה כי מדובר בנהג שהיה דרוש לחקירה, מה הביא לניסיון למעצרו. בתגובה לכך, הגיעו כ-50 מתפרעים לאזור. תוך שהם מחלצים אותו מהרכב יחד עם עצור נוסף. מיד לאחר מכן, המשיך ההמון לצעוד לכיוון תחנת המשטרה וליידות אבנים לעברה, שם נתקלו באותו מאבטח שביצע, כאמור, את הירי שממנו נהרג טהה.

אזור המהומות בכפר קאסם


כוחות המשטרה בפאתי כפר קאסם. צילום: קבוצת מדברים תקשורת
כוחות המשטרה בפאתי כפר קאסם. צילום: קבוצת מדברים תקשורת



למקום הגיעו כוחות גדולים בפיקוד תנ"צ שמעון לביא שהצליחו לפזר את המפגינים, תוך הידברות עם מנהיגי העדה. במהלך הלילה ניהל מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשייך בהערכת מצב עם פיקוד מחוז מרכז, ובהמשך קיים פגישה עם חברי כנסת ערבים וראש עיריית כפר קאסם, זאת במטרה להביא לסיום ההתפרעויות.



ההרוג מוחמד טהה
ההרוג מוחמד טהה



במשטרה מסרו כי "במשך דקות ארוכות התפרעו מאות צעירים, חלקם רעולי פנים וניסו לפגוע במבנה נקודת המשטרה. כוח משטרה בפיקוד מפקד המרחב נכנס לעיר, הגיע לנקודת המשטרה ופיזר את המתפרעים. לאורך כל האירוע שמר פיקוד המשטרה על רצף הידברות עם המנהיגות המקומית להרגעת הרוחות".



בתוך כך, יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, שנמצא בכפר קאסם, אמר בהתייחס לאירועים כי ״המשטרה מוסיפה עוד חטא על פשע, היא לא רק מפקירה את ביטחוננו, את רחובות הישובים שלנו, ולא מפענחת מקרי רצח, אלא היא בעצמה תוקפת ופוגעת באזרחים".



אש משתוללת בכפר קאסם. צילום: קבוצת מדברים תקשורת
אש משתוללת בכפר קאסם. צילום: קבוצת מדברים תקשורת



לדבריו, "המשטרה ממשיכה להתייחס לאוכלוסייה הערבית כאויבים שיש להגן מפניהם ולא כאזרחים שיש להגן עליהם. אני נמצא עכשיו בכפר קאסם עם האזרחים שלא מוכנים לקבל יותר את המציאות המעוותת הזאת שבה דמם הוא הפקר. המעט שהמשטרה יכולה לעשות עכשיו הוא לאפשר לתושבים למחות כרצונם, בלי שהמשטרה עצמה תסכן אותם ואת ביטחונם".



ח"כ טיבי עם ח"כ סעדי באזור המהומות
ח"כ טיבי עם ח"כ סעדי באזור המהומות



תגובה נוספת התקבלה מהחזית נגד אלימות משטרתית, שגינתה בחריפות את הרג הצעיר הערבי. יו״ר החזית, דרור מזרחי, אמר כי ״אובדן הרסן שאוחז במשטרה בימים אלה הפך לחלום הבלהות של תושבי ישראל, היהודים והערבים גם יחד".



כוחות המשטרה באזור האירועים
כוחות המשטרה באזור האירועים



לטענתו, "כפר קאסם, מאה שערים, פתח תקווה ומוקדים נוספים הפכו לזירת התגוששות בה האזרחים מועלים על המוקד, והמשטרה בשירות השלטון, מניפה יד מסוכנת על הדמוקרטיה. אנו קוראים לשר לביטחון פנים ולמפכ״ל המשטרה לחדול את נוכחות השוטרים בכפר קאסם ולהביא לבדיקה מהירה ויסודית של השתלשלות המאורעות. אסור שכפר קאסם תיהפך לאום אל חיראן 2".