כ־710 אלף ישראלים בני 20 ומעלה הם לקויי ראייה או עיוורים. מדובר ב־13% מהאוכלוסייה, 15% מהנשים ו־12% מהגברים. כ־140 אלף הם בעלי לקות ראייה חמורה עד עיוורון מוחלט. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל־2016 עולה עוד כי החברה הישראלית בכלל ושוק העבודה בפרט עדיין מקבלים, למרות שורת חוקים שחוקקה הכנסת הנוכחית, ציון נכשל בשילוב לקויי ראייה. שיעור המועסקים בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה בגילי 64־20 הוא 57%, לעומת 76% בקרב השאר.



בגיל העבודה (64־20) כשני שלישים (68%) מהמועסקים עם מוגבלות ראייה חמורה מרוצים מעבודתם, לעומת 87% משאר המועסקים. גם שיעורם של בעלי השכלה נמוכה גדול יותר בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה. שיעור חסרי תעודת הבגרות בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה גדול פי 1.5 מבקרב השאר (46% לעומת 30%).



רכיבת אופני טנדם: המקום שבו עיוורים ורואים משתפים פעולה
רכיבת אופני טנדם: המקום שבו עיוורים ורואים משתפים פעולה



היום (שלישי), כמדי 6 ביוני, מקיים המרכז לעיוור בישראל את יום המודעות לשילובם של לקויי הראייה בחברה ובתעסוקה המכונה "בליינד דיי" (Blind Day), שנוסד במקור על ידי קבוצת "חושבים בצבע", קבוצת סטודנטים עם עיוורון ולקויות ראייה מתחום התקשורת. רבע (25%) מהאנשים עם לקות ראייה חמורה חשים בדידות או דיכאון לעתים קרובות, לעומת 6% בקרב השאר. רק 32% אופטימיים באשר לעתידם לעומת 55% באוכלוסייה הכללית.



הספורט מסייע להתמודד עם הקשיים



אחד המאפיינים הבולטים של בליינד דיי הוא פעילויות ספורט עממי. לקות ראייה, שבמקרים רבים היא נרכשת ולא מולדת, מביאה לא פעם להידרדרות חברתית, כלכלית ונפשית קשה בחייו של אדם שנאלץ ללמוד להתמודד איתה, ולקויי הראייה שמצליחים להשתלב בפעילויות ספורטיביות מדווחים על שיפור משמעותי במצבם החברתי.



ביום שישי הקרוב תתקיים לראשונה במסגרת אירועי בליינד דיי אליפות ישראל ברכיבת אופני טנדם, אופניים זוגיים. באירוע, שיזם המרכז לעיוור, ישתתפו אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה לצד אנשים רואים, כ־100 זוגות מכל הארץ, שמורכבים מרוכב קדמי רואה ורוכב אחורי לקוי ראייה.



אלירן עקיבא, בן 32 מבית דגן, מספר: "אני לקוי ראייה מגיל 12 בעקבות מחלה נדירה, ולאחר הצבא חלה הידרדרות מהירה שהביאה כמעט לעיוורון מלא. לפני שהתחלתי לרכוב שקלתי 140 ק"ג. בעקבות התערבות עם עובדת שיקום של ביטוח לאומי שאצליח להוריד במשקל הגעתי לרכיבת טנדם. כיום אני שוקל 80 ק"ג. מעבר לבריאות, הרכיבה מוציאה אותי מהבית לפעילות וקשה לתאר כמה הספורט תורם לרוכבים. הקבוצה היא בשבילי כמו משפחה. ממש עוזרים, גם מחוץ לרכיבה. הם מאיצים בי ללמוד לתואר, ואפילו סייעו לי למצוא עבודה".



במקביל יצאו כבר היום עשרות בני נוער מבית ספר תיכון רמות ים במכמורת לחתירה על סאפ (גלשן לחתירה בעמידה) בעיניים עצומות, כאות הזדהות עם אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה, בשיתוף בית הספר לגלישה supaway במכמורת. רוני עמרה, לקוי ראייה בן 49 מנתניה, סיפר: "מרבית חיי גרתי ליד הים כך שתמיד אהבתי ללכת אליו. אני באמת רוצה שאנשים עם לקויות ראייה ועיוורון לא יחששו להגיע, ושיידעו שאם נופלים, נופלים למים".