שער הדולר מול השקל ממשיך להיחלש, ונקבע אתמול על 3.55 שקלים. מתחילת השנה נחלש הדולר ב־7.5% לעומת השקל. לראשונה זה תקופה, יצאו התעשיינים בקריאה דחופה לטיפול במצב. “אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר לזמן דיון דחוף בממשלה על רקע המשך היחלשות הדולר והיורו והפגיעה הדרמטית בתעשייה הישראלית”, אמר אתמול נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש.



לדבריו, “יש לגבש אסטרטגיה כלכלית, שתעניק סיוע מיידי למפעלים. היחלשות הדולר והיורו היא סכנה מיידית לאלפי מפעלים ולעשרות אלפי מועסקים בתעשייה. מתחילת 2015 ועד סוף השבוע נחלש סל המטבעות ב־15.5% ביחס לשקל, והדולר נחלש ב־8.5%”.



ברוש אמר כי “נוצרה סכנה ממשית להמשך פעילותן של חברות תעשייה. המפעלים הישראליים מתקשים לשמור על מחירים תחרותיים וכתוצאה מכך מאבדים לקוחות. מפעלים רבים גם מוותרים על פעילויות ייצור, ובחלק מהמקרים אף בוחרים להקים פעילויות ייצור באירופה ובארה”ב”.



יש לציין כי למרות דבריו הנחרצים של ברוש, התעשיינים נזהרים מאוד לא לתקוף במישרין את נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, ומסירים ממנה את האחריות למתרחש בתחום שער החליפין. מדיניות ההבלגה והחיבוק כלפי הנגידה מקובלת גם על שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן.



אלי כהן. אין לו טענות לנגידת בנק ישראל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אלי כהן. אין לו טענות לנגידת בנק ישראל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בהופעה בכנס של לשכת רואי החשבון באילת הדגיש אתמול כהן שאין לו טענות בנוגע למדיניות המטבע של בנק ישראל. לדבריו, הנגידה פועלת כדי להגן על התעשייה באמצעות רכישת כמיליארד דולר בחודש.



שר הכלכלה הדגיש שללא התערבות בנק ישראל, השער היציג היה מידרדר משמעותית כלפי מטה. ל”מעריב־השבוע” נודע כי על פי תסריטים פנימיים במשרד הכלכלה, ללא התערבות הבנק המרכזי במסחר, השער היציג היה צונח ל־3.2 שקלים.



השר כהן הדגיש כי לצד חשיבות התעשייה, היחלשות הדולר והמטבעות האחרים תורמת להוזלת היבוא ולהורדת יוקר המחיה, באמצעות ירידת מחירי הדלק ומוצרי יבוא אחרים, כמו מכוניות.



שר הכלכלה גילה כי במשרד נבחנה האפשרות להנהגת שער מטבע ליצואנים בלבד, שיהיה גבוה משמעותית מהשער היציג ויעמוד על 3.8־3.9 שקל לדולר. אולם הדבר נפסל, מחשש שמהלך כזה היה מתפרש על ידי רשויות הסחר בעולם כמעורבות לא חוקית בהגנה על היצוא הישראלי.



עם זאת, לא כולם שלמים עם מדיניות ההבלגה, ויש הדורשים פעילות נחרצת יותר מצד הבנק המרכזי. היקף יתרות המטבע של ישראל נאמד ב־106 מיליארד דולר ועל פי ההערכות, בנק ישראל רכש גם במהלך מאי כמיליארד דולר נוספים.



ישראכרט תנפיק כרטיס מועדון בשיתוף עליבאבא


קבוצת ישראכרט תנפיק כרטיס מועדון עם ענקית הקמעונאות הסינית הבינלאומית עליבאבא. את המהלך חשף אתמול מנכ”ל החברה, ד”ר רון וקסלר, בכנס מסחרי. שיתוף הפעולה ייכנס לתוקף בסוף 2017.



השימוש בכרטיס יעניק עדיפות למשתמשים באתר החברה הסינית עלי אקספרס, שזוכה לפופולריות רבה בקרב צרכנים ישראלים.


הקבוצה הסינית תסייע לכל בית עסק ישראלי למכור את מוצריו באתר המסחר Tmall.com. מדובר באחד מאתרי הקמעונאות הגדולים בסין, עם יותר מ־400 מיליון משתמשים פעילים.



ישראכרט גם חשפה שהיא נמצאת בתהליך הטמעתו של Alipay, ארנק תשלומים המופעל בסין. הוא יכובד על ידי בתי עסק בעלי פעילות מסחר מקוון, המבצעים באמצעותה את פעילות הסליקה. אמצעי התשלום יהיה בתוקף באתרים המקוונים של רשת סופר פארם ומלונות פתאל.