לאחר הריגת בן משפחתו במהלך המהומות שאירעו בשעות הלילה בין שוטרים למפגינים בכפר קאסם, חבר הכנסת עיסוואי פריג' (מרצ) תקף הבוקר (שלישי) את המשטרה בצאתו מפגישה עם המפכ"ל רוני אלשייך. הוא אמר: "אדם נרצח בדם קר על ידי מאבטח, עד מתי דמו של הערבי יהיה הפקר? סיימנו ישיבה עם המפכ"ל ומחכים לתוצאות החקירה. יש כאוס בישוב. במקום שהיא תפענח את שישה מקרי הרצח שהיו בכפר קאסם, המשטרה משתתפת ברצח נוסף. הנרצח הוא בן דודה של אשתי שבוכה כבר חמש שעות ואנשים לא מבינים מה זה האסון הזה למשפחה".



חבר הכנסת אמר כי "בשנה וחצי מאז שהוקמה נקודת השיטור בכפר קאסם התרחשו 14 רציחות", וציין כי "רק בחמישי שעבר אירע רצח כפול ביציאה מהמסגד. אנחנו מאד כואבים יש תחושה של חוסר אונים בכפר".



ההרוג במהומות בכפר קאסם



פריג' הוסיף: "אנחנו מצפים לראות את תוצאות החקירה ולהעמיד את הרוצח לדין. אנחנו נערכים לכך שהיום הקשה הזה, יום ההלוויה, יעבור בשקט כי הכאוס שקיים בכפר קשה לתאר אותו במילים".



בהתייחס לחשש מהסלמה אמר חבר הכנסת כי "אני בהחלט חושש שתהיה הסלמה והתרעתי לפני מספר שבועות שתהיה הסלמה ומצב חמור יותר. הבהרתי שמאבדים פה שליטה ויש יותר מידי אירועי רצח שגורמים לחוסר אמון במשטרה מצד התושבים".



שלוש ניידות משטרה הוצתו במהומות
שלוש ניידות משטרה הוצתו במהומות



פריג': "מערך הטיוח מתחיל להשפיע"



כמו כן, פריג' ביטל את הטענה לפיה המאבטח שביצע את הירי חש סכנה לחייו: "מה השטויות האלו? עם המאבטח היו שוטר ותושב כפר קאסם שהגן עליהם מול הצעירים שהגיעו למקום. למה השוטר לא ירה באוויר? מה קורה פה? מערך הטיוח מתחיל להשפיע".



חבר הכנסת לא הסתפק בהאשמות ואף דרש לקבל את צילומי הירי. "הכנסנו משטרה כי אנחנו רוצים את המשטרה שתשמור על הסדר ובמקום שהמשטרה תוביל להגברת הביטחון האישי היא משתתפת במקרי רצח", אמר. "ככה בחור בן 26 נשוי ועכשיו עוד אלמנה בישוב מה היא אשמה? מה המשפחה אשמה? כמה קל להרוג. אנחנו מצפים ודורשים שהרוצח הזה יועמד לדין היום לפני מחר. כל המקום מצולם ואנחנו רוצים לראות את הצילומים. כל תחנת המשטרה מצולמת וכל הרחבה מצולמת לא ניתן לזייף. מה שקורה כאן זה עצוב מאד".



כוחות המשטרה בכפר קאסם. צילום: קבוצת מדברים תקשורת
כוחות המשטרה בכפר קאסם. צילום: קבוצת מדברים תקשורת



פריג' הוסיף: "אנחנו מנסים להרגיע את התושבים בכפר. דרוש לחקירה שהם טוענים הוא אדם מוכר ואהוב ויכלו לו לשלוח אליו זימון לחקירה הוא היה מגיע תוך חצי שעה. לא ברור איך קורה שיחידת היס"מ מגיעה לכפר קאסם בלי לתאם מול פיקוד האורגן ובלי לתאם מול יחידת האם קדמה הממונה עלינו, למה?". 



הוא הוסיף כי "אני מצפה מהמפכ"ל שידאג להעמיד לדין שיהיה ברור שלא מטייחים. עוד קודם המשטרה חייבת לשחרר את העצורים שבידה כי מדובר באדם מכובד והיה ניתן להזמין אותו לחקירה".



בתוך כך, הוא טען שבניגוד לטענת המשטרה, לפיה המהומות פרצו בעקבות מעצרו של אחד מהתושבים, שהיה דרוש לחקירה, מדובר בחוסר אמון בכוחות הביטחון שהביא לפרוץ ההתפרעויות: "הצעירים מאד ממורמרים כי הם לא מאמינים במשטרה שלא מבצעת את תפקידה. יש פה סיר לחץ מאז הרצח הכפול בחמישי שעבר ועכשיו הוסיפה המשטרה חטא על פשע. בזמן הכאוס, בזמן הרמאדן מכניסים כוח יס"מ בלי תיאום זו חוסר אחריות, איזו טיפשות. בשביל מה? כדי להצית את השטח? כדי להוכיח שאתה השליט כאן? אנחנו רוצים שליט אבל עם חשיבה ורגישות".



במשטרה לא מתכוונים להתנצח עם חברי הכנסת והמנהיגות הערבים אולם, דוחים את מרבית הטענות שהועלו על ידי חבר הכנסת פריג' ומציינים כי "השתלשלות העניינים באירוע האמור תוארה על ידי המשטרה מיד בתום האירוע כאשר כפי שצוין בעקבות מותו של הצעיר מתנהלת חקירה וגם המאבטח ייחקר".

ח"כים מהרשימה המשותפת באזור ההתפרעויות
ח"כים מהרשימה המשותפת באזור ההתפרעויות
גורמים במשטרה מציינים כי "ההתבטאויות כנגד המשטרה אינן במקומן, שכן, המשטרה לא מחויבת ולא צריכה לתאם הגעתה לפעילות מול אף גורם וכשמדובר בבדיקת רשיונות סדירה שום דבר לא אמור לגרום להתלהמות שכזו, גם אם יש החלטה לעכב אדם כלשהו, עדיין בשום מקום אחר בארץ לא מגיעים חמישים אזרחים כדי למחות על ההחלטה ולאיים על שהשוטרים וודאי שלא מגיע המון זועם כדי ליידות אבנים, להצית ניידות, ולנהוג בצורה שהמשטרה נחשפה לה בשעות הלילה. חשוב כרגע להרגיע את הרוחות ולבחון את האירוע מראשיתו ועד סופו".

בתוך כך, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל התכנסה וקיבלה החלטה כי מחר תתקיים שביתה כללית בכל המגזר הערבי בישראל שתלווה בהפגנות ברחבי הארץ. כמו כן, הוועדה הודיעה כי תיערך הפגנה ארצית בכפר קאסם ביום שבת.