סדרת מפגשים שקיימו בחודשים האחרונים ראשי מכון "שם עולם", הפועל להנצחת זכר השואה, עם ראש ממשלת סרביה הסתיימה בהצלחה, לאחר שהושג בין הצדדים סיכום, שלפיו לראשונה בהיסטוריית סרביה תפעל ממשלתה להנצחת זכרם של יהודי סרביה שנרצחו בשואה ואף תשלב בתוכנית הלימודים הממלכתית שיעורים על השואה. נוסף על כך, הודיעה ממשלת סרביה על הקמת מערך מחקר משותף עם אנשי המכון, שיכלול גם שיתוף פעולה לציון שואת יהודי סרביה והאוכלוסיות הלא היהודיות במדינה. במסגרת שיתוף הפעולה אמור נשיא סרביה, טומיסלב ניקוליץ', לבקר בישראל בחודשים הקרובים ולחנוך תערוכה מיוחדת בנושא.



מכון "שם עולם" הוקם לפני כ־20 שנה, ובו מחלקות שונות, בהן תיעוד, מחקר, חינוך ומלחמה באנטישמיות ובהכחשת השואה. מדי שנה נחשפים 60 אלף בני אדם לפעילויות של המכון, שעוסקות בעיקר בשאלה כיצד הצליח העם היהודי לשמר את המוסריות, התרבותיות והעולם הרוחני שלו בתוך התופת שאירעה לפני 75 שנים. הארכיון של "שם עולם", העוסק בתחומי ההתמודדות הרוחנית בשואה, נחשב לגדול מסוגו בעולם.



ראש המכון, הרב אברהם קריגר, מציין כי מטרת המאמץ שהוקדש לנושא הייתה לבסס ולקבע את זכר סיפור השמדתם של יהודי סרביה בתקופת השואה וכן את פעולות הרצח שבוצעו במדינה בגיבוי ובשיתוף גרמניה הנאצית נגד אוכלוסיות לא יהודיות, בהן סרבים וצוענים. קריגר מספר כי פעל באינטנסיביות במהלך החודשים האחרונים, כדי ליצור שיתוף פעולה הדוק וקשרי עבודה בנושא עם הממשלה הסרבית ומשרד החינוך הסרבי.



"אנו שמחים וגאים בהישג של שיתוף הפעולה הזה, שהוא ראשון מסוגו", הוא אומר. "כל התהליך החל לפני בערך שמונה חודשים, בעקבות פנייה מטעם שגרירה מטעם ממשלת סרביה שמונתה לטפל בנושא מלחמת העולם השנייה והשואה והקורבנות שהן גבו. יהודים ולא יהודים כאחד. היא הציעה שיתוף פעולה מחקרי עם משרד החוץ הסרבי, שיתמקד בעיקר במחנה הריכוז וההשמדה יאסנובאץ בקרואטיה. התחלנו בסדרת מפגשים לקראת טיסה לסרביה למחקר, ונושא שיתוף הפעולה קיבל אישור מהפרלמנט הסרבי. לאחר מכן גם משרד החינוך הסרבי נכנס לנושא וביקש מאיתנו להכין חומרי לימוד על שואת יהודי סרביה".




מביאים את הסיפור



לאחר שנענה לפנייה הלא שגרתית, מצא עצמו קריגר במצב שבו הוא נאלץ "ללכת על חבל דק מאוד", לדבריו. מצד אחד, רצו הוא וחבריו מ"שם עולם" להעלות את המודעות להירצחם של יהודי סרביה באותם שנים, שמרביתם נרצחו בידי האוסטאשים – חיילים קרואטים ששיתפו פעולה עם הנאצים והיו נאמנים בצורה מוחלטת להיטלר. עם זאת, חלק מיהודי סרביה נרצחו בידי אזרחים סרבים, נקודה רגישה בהיסטוריה של המדינה.



במהלך חודשי ההכנות והמפגשים הרבים חתמו ראשי המכון על חוזי מחקר ולימוד עם משרד החינוך הסרבי, כאשר במקביל הובילה השותפות החדשה גם


לסמינר ותערוכה בניו יורק, שהתמקדו במחנה המוות יאסנובאץ, שבו נספו מאות אלפים, בתוכם גם 35,000 יהודים. נוסף על כך, ערך הפרלמנט הסרבי בראשית חודש מאי אירוע לציון 75 שנה לרצח ההמוני ביאסנובאץ, וראשי הפרלמנט בבלגרד הודיעו כי הם מתכוונים להפוך את האירוע לקבוע בשנים הבאות. בין היתר הוצגה בבניין הפרלמנט הסרבי תערוכה פרי עבודת הצוות הפדגוגי והדיפלומטי הסרבי וחוקרי מכון "שם עולם" בראשות פרופ' גדעון גרייף. הטקס המרגש שהתקיים בפרלמנט נפתח בהשמעת ההמנונים הסרבי והישראלי, דוברי הכבוד בטקס היו נשיאת הפרלמנט הסרבי, שגרירת ישראל בסרביה אלונה פישר־קם והרב קריגר עצמו.



35,000 יהודים נספו בו. מחנה. גל-עד במחנה ההשמדה יאנובאץ בקרואטיה



לאחר מכן התקיימו כמה ימי התכנסות ועבודה משותפים, שכללו ישיבות מחקר משותפות וסיור מחקרי ממושך באזור מחנה יאסנובאץ, הנמצא כיום בחלקו בקרואטיה וחלקו בבוסניה. לאחר מכן סיכמו הצדדים על המשך שיתוף הפעולה בהעלאת שואת יהודי סרביה למודעות, ובין היתר נקבע כי התערוכה תוצג גם בישראל במהלך השנה במעמד נשיא סרביה, שיגיע לביקור בארץ בחודשים הקרובים.



"הסרבים רצו להביא את הסיפור של אותם סרבים שנרצחו בידי האוסטאשים, ששיתפו פעולה עם הנאצים. מדובר בחצי מיליון בני אדם. לצורך כך הכנו תערוכה שהוצגה בניו יורק, שם מתגוררת קהילה סרבית גדולה, בנושא יהודי סרביה שנרצחו בשואה וגם על סרבים שנרצחו, והתערוכה תוצג החל מסוף שנת 2017 גם בישראל. נשיא סרביה יגיע לישראל כדי לפתוח את התערוכה וגם לציין 25 שנות שיתוף פעולה דיפלומטי בין ישראל וסרביה", מספר קריגר. לאחר מכן חתמו אנשי מכון "שם עולם" על ההסכמים עם משרד החוץ ומשרד החינוך הסרבי בנושא לימוד השואה בנוכחות נציג של נשיא סרביה. במסגרת ההסכמים התחייבה ממשלת סרביה לפתוח בפני חוקרי מכון "שם עולם" את כל הארכיונים הגדולים במדינה, ובהם תיעוד על השואה ועל יהודי סרביה שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה. היום, אגב, מתגוררים עדיין כמה ניצולי שואה מסרביה בישראל.



להילחם למען האמת



מחנה יאסנובאץ, שבו מתמקד עיקר הסיפור של השמדת יהודי סרביה בשואה, היה מחנה הריכוז וההשמדה הגדול בקרואטיה בזמן מלחמת העולם השנייה. הוא הוקם בידי המשטר האוסטאשי בשנת 1941 ופעל עד סיום המלחמה בשנת 1945. לאחר חתימת הסכמי שיתוף הפעולה עם ממשלת סרביה יצא הרב קריגר עם נציג הממשלה הסרבית ואחד ממנהיגי המיעוט הצועני במדינה על גבי ספינה אל הנהר החוצה את בלגרד, שם עברו סמוך למקום בו היה בעבר הגטו היהודי, והשליכו פרחים אל מימי הנהר. "בתוך הנהר הזה גילו לפתע במלחמת העולם השנייה אלפי גופות. מאוחר יותר התברר כי האוסטאשים לא שרפו את כל הגופות שרצחו במחנה יאסנובאץ, אלא פשוט השליכו אותן לנהר, והן נסחפו מאות קילומטרים עד לגדות הנהר סמוך לגטו היהודי בבלגרד. לכן שטנו לשם על גבי ספינה והשלכנו פרחים אל המקום שבו נמצאו אלפי הגופות", הוא מספר.



אתה רואה שינוי בנכונות של מדינות שונות להכיר בטרגדיה של היהודים בשואה ולציין אותה בטקסים או בתוכניות הלימוד בבתי הספר?


"חד־משמעית כן. עם זאת, זה די משתנה ממדינה למדינה. סרביה, לדוגמה, החליטה כעת לציין לראשונה את שואת יהודי סרביה, בעוד שבפולין ישנה דווקא מגמה הפוכה. בעבר הם הכירו במעורבות ובאחריות של הפולנים לחלק ממעשי ההרג והרצח שביצעו אזרחים פולניים בשואה, וכעת גם פולין וגם מדינות כמו ליטא ולטביה עוברות שינוי נרטיבי, כדי להקל על המצפון ההיסטורי שלהן".



מי שמונתה כשגרירה מטעם ממשלת סרביה לשיתוף פעולה עם גופים יהודיים בנושא השואה היא ליליאנה ניקשיץ. בראיון ל"מעריב המגזין" היא מסבירה מה עומד מאחורי ההחלטה ההיסטורית של ממשלת סרביה להנציח את שואת יהודי המדינה בפעם הראשונה מאז הכריזה על עצמאותה בשנת 2006: "עלינו לשבור את חומת השתיקה סביב השואה של יהודי יוגוסלביה לשעבר. זוהי משימה חשובה מאוד. חשוב לזכור כי היינו יוגוסלביה במשך עשרות שנים, וביוגוסלביה הנושא הזה של השואה היה טאבו. אף אחד לא רצה לדבר על השואה בזמן המשטר של הנשיא טיטו. אבל אם הצאצאים מתו יחד, הדבר שאנו יכולים לעשות כעת הוא להילחם ביחד למען האמת ולמען הזיכרון. אני גם רוצה לסייע לקהילה היהודית לדעת יותר על היהודים שנרצחו כאן.



כולם מכירים את אושוויץ־בירקנאו, טרבלינקה ושאר מחנות ההשמדה המפורסמים, אבל אני בטוחה שמעטים מאוד מכירים את ההיסטוריה של מחנה יאסנובאץ. לכן אנו רוצים לחשוף זאת, וזו הסיבה שהתערוכה שאנו נפתח בישראל חשובה מאוד. יש לנו כבוד עצום לחברינו היהודים, ואנו מבינים את הצורך לאחד כוחות נגד הקיצוניות. לצערי, זו תופעה שמתרחבת כעת, ולכן אנו רואים בכך משימה חשובה להילחם בה יחד. זו גם שנה חשובה במיוחד, כי אנו מציינים 25 שנים לקשרים בין ישראל וסרביה, ולסרביה חשוב מאוד להראות אחדות עם ישראל במלחמה נגד הקיצוניות. מדינות רבות מנסות לטאטא פשעים שבוצעו בידן מתחת לשטיח, ואנו צריכים לשלב ידיים במלחמה בזה. יש לנו דרך ארוכה ללכת יחד".



"מדובר בשיתוף פעולה משמעותי במיוחד, כי מדובר בשיתוף פעולה עם מדינה", מסכם הרב קריגר, "ממשלת סרביה רוצה לפעול להדגשת הסיפור של יהודי סרביה בשואה. זיכרון יהודי סרביה כמעט ולא נוכח בזיכרון הקולקטיבי של השואה. מכון 'שם עולם' נרתם לאתגר מתוך זהירות והבחנה ברורה בין סיפורם הטרגי של הסרבים והצוענים שנטבחו בידי האוסטאשים לבין הסיפור היהודי בסרביה, הארוג במהלך הכולל של השמדת העם היהודי בשואה. הארגון שוקד על פיתוח מערך איתור ארכיוני ותכניות לימוד להנחלת פרק היסטורי עקוב מדם זה".