ברקע שני פיגועי הטרור האחרונים בלונדון ובמנצ'סטר, תושבי הממלכה הבריטית יצאו היום (חמישי) להכריע במערכת בחירות שרק לפני כמה שבועות נראתה כסיפור סגור, אך היחלשותה של ראש הממשלה, תרזה מיי והתחזקותו של קורבין בסקרים האחרונים, מבטיחים קרב שיימשך עד הרגע האחרון. הקלפיות נפתחו וכ-40 מיליון בעלי זכות בחירה יעברו בהם במהלך היום.



כשהכריזה מיי ב־18 באפריל על הקדמת הבחירות הכלליות, הסוגיה המרכזית הייתה המשא ומתן על הפרישה (ה"ברקזיט") מהאיחוד האירופי, והשמרנים נראו בדרך לניצחון גורף. היום יגיעו אזרחי הממלכה המאוחדת לקלפיות - ומה שיעסיק אותם לא פחות הוא נושא הביטחון האישי, אחרי שסבלו משלושה פיגועים קטלניים בעשרת השבועות האחרונים. הסקרים, נכון לאמש, מצביעים על יתרון זעום לשמרנים מול הלייבור.



תאבד את ההנהגה? ראש הממשלה, מיי. צילום: רויטרס



מערכת הבחירות הקצרה החלה בשל רצונה של מיי, שהפכה לראש הממשלה בעקבות התפטרותו של דיוויד קמרון אחרי ההפסד במשאל העם על הברקזיט אשתקד, להבטיח רוב מוצק לשמרנים לקראת המשא ומתן המורכב עם נציגי האיחוד האירופי על הפרישה מהגוש המשותף. אולם, בשל התנהלות מבולבלת של מיי, שכללה גם חזרה מהבטחות בתחומים החברתיים, החל יתרון השמרנים להצטמצם בסקרים.



שני אירועי הטרור האחרונים – פיגוע ההתאבדות במנצ'סטר שגבה את חייהם של 22 איש ופיגוע הדריסה והדקירה בגשר לונדון ביום שבת, שבו נרצחו שמונה בני אדם – הפכו את סוגיית המאבק בטרור ובהקצנה לשאלה המרכזית לקראת קו הסיום של הבחירות. מיי הכריזה על הצורך להקשיח את הצעדים במאבק בטרור, ובשלישי בערב אף הציעה לשנות חוקים שמגנים על זכויות אדם. מנגד האשימו הלייבור את מיי כי היא קיצצה את מספר השוטרים בעת ששימשה שרת הפנים מאז 2010 והזהירו מפני כוונה לפגוע בזכויות אדם ואזרח כחלק מהמאבק בטרור.



ואולם, גם הלייבור שרויים במצוקה קשה. מנהיג המפלגה ג'רמי קורבין עמד בפני לא מעט סערות מאז נבחר לראשונה לתפקידו לפני קרוב לשנתיים, ובהן האשמות באנטישמיות ובתמיכה בארגוני טרור ובהם חמאס וחיזבאללה - ובקשרים עם בכירים במחתרת האירית (IRA). אתמול דיווח העיתון ה"דיילי טלגרף" כי שוטרים סמויים עקבו אחרי קורבין, בעל דעות שמאל קיצוני, במשך יותר מ־20 שנה מחשש שהוא מנסה לערער את הדמוקרטיה בבריטניה.


הבוחרים היהודים בבריטניה תולים בקורביין חלק גדול מהאשם במעשי האנטישמיות שנתגלו בשנתיים האחרונות בשורות המפלגה.



מנהיג הלייבור, קורבין. צילום: רויטרס



אתמול פנתה ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) במכתב חריף לקורבין בשל כרזת בחירות אנטישמית שהופצה בעיר בריסטול בידי מפלגתו. "כיהודיה וכחברת הפרלמנט הישראלי במפלגה האחות למפלגתכם, אדרוש כי תגנה בכל לשון את השימוש המחפיר בדרך זו - הן במערכות בחירות, הן בשגרה", כתבה. "נחשפתי לכרזה הגזענית, האנטישמית, השונאת, שהוציאה מפלגתך, המשווה את יריבתכם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ליהודיה, כאילו היה הדבר לגנאי. בכרזה מופיעה מיי ולה 'אף יהודי' ועגיל מגן דוד, בדומה לכרזות שהופצו בשנות ה־30. תעמולה מסוג זה מגונה ופסולה ולא מתאימה לתקופתנו, ודאי שלא למפלגתך הטוענת כי היא מקדשת את השוויון ואת הקבלה של כל אדם באשר הוא אדם, ללא הבדל דת, גזע או לאום".



בכירים אחרים במפלגתו של קורביין לא תרמו אף הם לקמפיין באופן חיובי. דיאן אבוט, שרת הפנים בממשלת הצללים של קורבין ואחת הפוליטיקאיות המקורבות ביותר אליו, זכתה לביקורות חוזרות ונשנות על הופעות מגומגמות בטלוויזיה. אתמול נמסר כי היא נאלצת לצאת להפסקה מהקמפיין בגלל "מצב רציני וארוך טווח". לא פורט איזה סוג של "מצב", אבל נראה שהכוונה היא פשוט שתשתוק לפחות עד שייסגרו הקלפיות כדי שלא תסב לנזקים נוספים.



בימים האחרונים, בייחוד לאחר מתקפת הטרור בלונדון, ניסה קורבין להציג חזית ממלכתית, מנוגדת לזו של הפוליטיקאי השנוי במחלוקת, שצמח מהשטח וידוע בקשריו הקרובים עם ארגוני העובדים. עם זה, גם גורמים בתוך המפלגה מודים כי הם מעריכים שההצבעה היום תסתיים באחת התבוסות הקשות ביותר בתולדות הלייבור.



בבריטניה כ־40 מיליון בעלי זכות בחירה, ולפי הסקרים האחרונים, השמרנים מחזיקים ביתרון של 1% עד 4% על פני הלייבור, ואין ודאות שיצליחו לשמור על הרוב המוחלט שלהם בפרלמנט היוצא, שבו הם החזיקו ב־330 מתוך 650 המושבים. אם אומנם יסתיימו הבחירות ללא רוב לשמרנים, הועלו הערכות כי הלייבור ינסו להקים ממשלת קואליציה בתמיכתה של המפלגה הלאומנית הסקוטית הצפויה להתחזק. תסריט כזה צפוי לעורר חוסר יציבות בשווקים הפיננסיים בבריטניה, אולם אחרי שהסקרים לא הצליחו לחזות במדויק את תוצאות הבחירות הכלליות בשנת 2015 ואת הניצחון המפתיע של תומכי הברקזיט במשאל העם בשנה שעברה, רבים מעדיפים להמתין עד תוצאות האמת, מחר בבוקר.