לאחר שראש ה-FBI המודח, ג'יימס קומי העיד היום (חמישי) בסנאט, מארק קסוביץ', עורך דינו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר כי טראמפ מעולם לא ביקש מקומי שיבטיח לו את נאמנותו. עוד הוסיף עורך דינו של טראמפ כי הנשיא לא הורה לקומי להפסיק לחקור את היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. "הנשיא מעולם מעולם לא הורה לקומי באופן ישיר או מרומז להפסיק לחקור גורם כזה או אחר", אמר קסוביץ'.



חקירת הקשרים בין טראמפ ורוסיה הגיעה היום לאחת הנקודות הדרמטיות שלה. קומי, שפוטר על ידי טראמפ לפני כחודש, התייצב בפני חברי וועדת המודיעין של הסנאט על מנת לספר על החקירה שהתנהלה חודשים רבים תחת אחריותו ועל נסיונותיו של טראמפ לשכנע אותו לעצור את החקירה. תחילה התייצב קומי בפני חברי הוועדה לעדות פתוחה ששודרה בשידור ישיר בארה"ב, כאשר לאחר הפסקת צהריים נמשכה העדות מאחורי דלתיים סגורות, שם יכלו חברי הוועדה לשאול את קומי על נושאים מסווגים.



מנהיג העולם החופשי, שצפה אף הוא בשידור הישיר שהועבר מהבית העליון של הקונגרס ממשרדו בבית הלבן, אמר לתומכיו, בתגובה לדבריו של קומי, כי "אנחנו נמצאים תחת מצור, אך נצא מזה גדולים, חזקים טובים יותר מאשר בעבר. לעולם לא נרים ידיים". מלבד טראמפ, עקבו אחר ההתרחשויות אזרחים אמריקאים רבים. בתוך כך, מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא לא שקרן". בתגובה הרשמית שנמסרה מפי סגנית מזכיר העיתונות, שרה הקבי, נטען גם כי דבריו של קומי הם "פשוט מאוד שקרים".



"רוסיה השפיעה על הבחירות"



בתחילת דבריו חזר קומי על הצהרתו כי "אני מבין שהנשיא יכול לפטר אותי מכל סיבה שהיא, או ללא סיבה. הנשיא חזר שוב ושוב שאני עושה עבודה טובה והוא מקווה שאשאר בתפקידי". לאחר מכן התייחס קומי לפיטוריו. "הופתעתי כאשר שמעתי על פיטוריי בטלוויזיה". על טענותיו של טראמפ כי עובדי ה FBI איבדו בו אמון, אמר קומי "אלו שקרים, חד וחלק. ה FBI הוא ישר, חזק ועצמאי. ממשל טראמפ בחר להשמיץ אותי".



כבר בשאלה הראשונה נשאל קומי על ידי הסנאטור בר "האם יש לך ספקות כי רוסיה ניסתה להתערב בבחירות". קומי ענה "לא" והוסיף כי רוסיה השפיעה על הבחירות בארה"ב בידיעת בכירי הקרמלין. לאחר מכן נשאל האם טראמפ ביקש ממנו בשלב כלשהו לעצור את החקירה. גם כאן אמר קומי "למיטב הבנתי, לא". הוא הוסיף כי טראמפ לא ביקש מידע גם על חקירות אחרות. את שיחותיו עם טראמפ בנושא היועץ לביטחון לאומי לשעבר פלין הוא כינה "מטרידות, אך לא ניסיון לעיוות הצדק", והוסיף כי "זה דבר נורמלי שגורמים זרים יוצרים קשר עם אנשי ממשל נכנס".



מייקל פלין. צילום: רויטרס
מייקל פלין. צילום: רויטרס



הפעם הראשונה בה נודע לקומי על הנסיון הרוסי להתערב בבחירות היתה לדבריו בקיץ 2016, אז בוצעה "מתקפת סייבר מסיבית נגד ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים".



על השאלה מדוע תיעד את שיחותיו עם טראמפ ענה קומי תשובה מפתיעה. "ידעתי שיום אחד אצטרך להגן לא רק על עצמי, אלא על ה-FBI. ידעתי כי יום אחד הוא עלול לשקר בנוגע לטיב הפגישות בינינו, לכן נאלצתי לתעד אותן. זה היה שילוב של העובדה כי נותרתי לבד בחדר איתו, הנושאים עליהם דיברנו, והאישיות של הנשיא". הוא הסביר מדוע ביקש מחבר קרוב להדליף את התיעוד לכלי התקשורת. "העברתי אותם לחבר שידליף אותם, כדי שיתמנה חוקר מיוחד לאחר הציוצים של טראמפ בנוגע להקלטות". הוא התחייב לבקש חזרה את התיעוד מחוקרי ה FBI המחזיקים בהם כעת, על מנת להעביר אותם לחברי הוועדה.



לאחר מכן תיאר קומי כיצד חש כי "משהו גדול עומד להתרחש" כאשר לאחר קבלת פנים גדולה בחדר הסגלגל ביקש טראמפ מהנוכחים לעזוב ולהשאיר אותו לבד עם קומי. הוא הוסיף כי הוא בטוח שמנהל החקירה החדש רוברט מולר חוקר כעת את טראמפ "על נסיון לחסימת הצדק".



הסנאטור ג'ים ריש שאל את קומי האם נכון לומר כי "הנשיא לא נמצא תחת חקירה", וקומי אישר זאת. גם מאוחר יותר אישר קומי לסנאטורית סוזן קולינס כי בזמן שפוטר מתפקידו "טראמפ לא היה תחת חקירה". לאחר מכן נשאל קומי שוב האם טראמפ ביקש ממנו "לרדת מהחקירה" וחזר על תשובתו "לא". הוא הוסיף כי לדעתו פיטוריו נבעו מהדרך בה ניהל את החקירה סביב קשרי טראמפ-רוסיה, וסיפר כי הבין מהנשיא כי עליו להפסיק את החקירה סביב קשרי מייקל פלין עם רוסיה.



כבר במהלך עדותו של קומי צייץ בנו של טראמפ, דונלד ג'וניור, בחשבון הטוויטר שלו כי "נושא פלין הוא שני אנשים מדברים על אדם ששניהם מכירים היטב. אני שומע "אני מקווה ששום דבר לא יקרה, אבל עליך לעשות את עבודתך". רחוק מאוד מכל סוג של כפייה או השפעה, ובוודאי לא חסימה! כמי שמכיר את אבא שלי 39 שנים, כאשר הוא אומר או מצווה עליך לעשות משהו, אין שום עמימות. אתה יודע בדיוק למה הוא מתכוון".