ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי צפויה להגיע היום (שישי) לארמון בקינהאם לבקש מהמלכה אליזבת מנדט להרכבת הממשלה, זאת למרות שלא הצליחה להשיג רוב בפרלמנט בבחירות בממלכה. מיי שהקדימה את מועד הבחירות במטרה להגדיל את כוחה, נחלה אכזבה. לעומתה, יריבה, מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין הביע סיפוק רב ואמר כי "ברור מי ניצח בבחירות". 

קורבין התייחס ליציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי עם כניסתו לתוקף של הברקזיט בעוד שבוע וחצי, והוסיף כי "העמדה שלנו ברורה, הדבר החשוב ביותר הוא הסכם הסחר עם אירופה".



מנהיג הלייבור מתח ביקורת על יריבתו מיי ואמר כי "היא בחרה לערוך את הבחירות, זה היה הקמפיין שלה. היא אמרה שהיא עשתה זאת כדי ליצור ממשלה יציבה יותר אבל הבוקר זה לא נראה כמו ממשלה חזקה, יציבה או ממשלה עם תכנית כלשהי".



קורבין חוגג את תוצאות הבחירות. צילום: רויטרס
קורבין חוגג את תוצאות הבחירות. צילום: רויטרס


המפלגה השמרנית סיימה את הלילה כמפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, אך היא לא הגיעה למספר הזהב, 326 מושבים, ויש אף שטוענים כי תפקידה כראש הממשלה נמצא בסכנה. גם המפלגה הסקוטית הלאומית, שבבחירות בשנת 2015 זכתה בהפתעה ברוב מוחלט של המושבים בסקוטלנד, איבדה רבים מהם, לשמרנים, ללייבור ולליברל דמוקרטים ומפלגת היוקיפ הימנית קיצונית נמחקה לחלוטין.

כתוצאה מההימור הכושל שביצעה ראש הממשלה, רבים במערכת הפוליטית החלה תוהים האם מיי תתפטר מראשות הממשלה ומפלגת השמרנים, כפי שביצע קודמה דיוויד קמרון אחרי ההפסד במשאל העם בנוגע לברקזיט. עם זאת, העורך הפוליטי של ה-BBC העריך שאין בכוונתה של מיי לעשות זאת.

ג'ון מקדונל, בכיר במפלגת הלייבור הודיע כי מפלגתו תפעל להקים ממשלת מיעוט בראשות קורבין. "נציע את עצמנו לשרת את האומה ולהקים ממשלת מיעוט, זאת מכיוון שאנחנו לא סומכים על יציבות המפלגה השמרנית. אני לא חושב שראש הממשלה תרזה מיי יציבה, אני לא רוצה לפגוע, אבל מדובר בברווז צולע", וקורבין הוסיף כי "לכולם ברור מי ניצח בבחירות"

נכון לשעה זאת, מתוך 650 מושבים בפרלמנט, נספרו 648 מושבים. המפלגה השמרנית זכתה ב-317 מושבים, מפלגת הלייבור זכתה ב-261 מושבים, המפלגה הסקוטית הלאומית זכתה ב-35 מושבים, המפלגה הליברל-דמוקרטית זכתה ב-12 מנדטים, המפלגה היוניוניסטית זכתה ב-10 מנדטים ושאר המפלגות זכו ב-13 מנדטים.

הימרה והפסידה. תרזה מיי ובעלה לאחר שהצביעו, צילום: רויטרס
הימרה והפסידה. תרזה מיי ובעלה לאחר שהצביעו, צילום: רויטרס



"צריכה לעזוב"

בעת פרסום התוצאות המדגמיות, מיי התייחסה להובלה של מפלגתה ואמרה כי "נראה שיש לנו יותר מושבים; בריטניה צריכה יציבות", אך בהמשך נכנסה לדאונינג 10, מעון ראש הממשלה בלונדון מהכניסה האחורית כדי להימנע מהעיתונאים שצובאים על דלתה. קורבין לעומת זאת, הציג קו תוקפני הרבה יותר וקרא למיי להתפטר מתפקידה: "אני חושב שזה מספיק כדי שהיא תאבד את המנדט שלה, היא צריכה לעזוב".

כזכור, ראש הממשלה מיי הודיעה בחודש אפריל במפתיע על הקדמת הבחירות. אולם למרות שהסקרים הראשונים הצביעו על ניצחון מוחץ של השמרנים בראשותה, קמפיין בחירות כושל מצידה הביא למירוץ צמוד. למרות זאת, הסקר האחרון שפורסם לפני פתיחת הקלפיות על ידי מכון הסקרים "Com Res" הצביע על יתרון של 10 אחוזים לטובתה על פני קורבין, וכן על אפשרות כי המפלגה השמרנית תבטיח את הרוב הגדול ביותר בבית הנבחרים מאז תקופת מרגרט ת'אצר, מה שלא התממש בסופו של דבר.