נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס היום (שישי) לעדותו בסנאט של ראש ה-FBI המודח, ג'יימס קומי, וכינה אותו "מדליף". את הדברים צייץ מנהיג העולם החופשי בטוויטר יממה לאחר שקומי העיד בפני הסנאט והאשים את טראמפ בשקרים ובכך שפיטר אותו בגלל החקירה על מעורבות הקרמלין בבחירות לנשיאות האמריקאית. "למרות כל כך הרבה הצהרות כוזבות ושקרים, יש פה זיכוי מוחלט", כתב טראפ על קומי.



כזכור, חקירת הקשרים בין נשיא ארה"ב לרוסיה הגיעה אתמול לאחת הנקודות הדרמטיות שלה כש ראש ה־FBI לשעבר שפוטר על ידי טראמפ לפני כחודש, התייצב בפני חברי ועדת המודיעין של הסנאט, טען כי פיטוריו נבעו מהדרך שבה ניהל את החקירה סביב קשרי טראמפ־רוסיה, וסיפר כי הבין מהנשיא כי עליו להפסיק את החקירה סביב קשרי מייקל פלין, היועץ לשעבר לביטחון לאומי, עם רוסיה.



תחילה התייצב קומי בפני חברי הוועדה לעדות פומבית, ששודרה בשידור ישיר ברחבי המדינה, ולאחר הפסקת צהריים נמשכה העדות מאחורי דלתיים סגורות, שם יכלו חברי הוועדה לשאול את קומי על נושאים מסווגים. הנציג הרפובליקני הבכיר בוועדה, הסנאטור ריצ'ארד בר, פתח את הישיבה ואמר לקומי: "העם האמריקאי צריך לשמוע את הצד שלך, כפי שהוא זקוק לשמוע את תיאור האירועים מצד הנשיא". עמיתו הדמוקרטי בוועדה, מארק וורנר, אמר כי "השימוע הוא בנוגע לרוסיה, והוא נערך כי ישות זרה תקפה אותנו" והוסיף כי הצהרתו של קומי כי טראמפ דרש ממנו נאמנות היא "מטרידה".



בתחילת דבריו התייחס קומי לפיטוריו. "הופתעתי כאשר שמעתי על פיטורי בטלוויזיה". על טענותיו של טראמפ כי עובדי ה־FBI איבדו בו אמון, אמר קומי: "אלו שקרים, חד וחלק. ה־FBI הוא ישר, חזק ועצמאי. ממשל טראמפ בחר להשמיץ אותי".



כבר בשאלה הראשונה נשאל קומי על ידי הסנאטור בר: "האם יש לך ספקות כי רוסיה ניסתה להתערב בבחירות?". קומי ענה: "לא", והוסיף כי רוסיה השפיעה על הבחירות בארה"ב בידיעת בכירי הקרמלין. לאחר מכן נשאל אם טראמפ ביקש ממנו בשלב כלשהו לעצור את החקירה. גם כאן אמר קומי: "למיטב הבנתי, לא". הוא הוסיף כי טראמפ לא ביקש מידע גם על חקירות אחרות.



הקשר הרוסי על המוקד. צילום: רויטרס
הקשר הרוסי על המוקד. צילום: רויטרס



את שיחותיו עם טראמפ בנושא היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין, כינה קומי "מטרידות, אך לא ניסיון לעיוות הצדק", והוסיף כי "זה דבר נורמלי שגורמים זרים יוצרים קשר עם אנשי ממשל נכנס". הפעם הראשונה שבה נודע לקומי על הניסיון הרוסי להתערב בבחירות הייתה לדבריו בקיץ 2016, אז בוצעה "מתקפת סייבר מסיבית נגד ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים".



על השאלה מדוע תיעד את שיחותיו עם טראמפ ענה קומי תשובה מפתיעה. "ידעתי שיום אחד אצטרך להגן לא רק על עצמי, אלא גם על ה־FBI. ידעתי כי יום אחד הוא עלול לשקר בנוגע לטיב הפגישות בינינו, לכן נאלצתי לתעד אותן. זה היה שילוב של העובדה כי נותרתי לבד בחדר איתו, הנושאים שעליהם דיברנו, והאישיות של הנשיא".



הוא הסביר מדוע ביקש מחבר קרוב להדליף את התיעוד לכלי התקשורת. "העברתי אותם לחבר שידליף אותם, כדי שיתמנה חוקר מיוחד לאחר הציוצים של טראמפ בנוגע להקלטות". הוא התחייב לבקש חזרה את התיעוד מחוקרי ה־FBI המחזיקים בהם כעת, על מנת להעביר אותם לחברי הוועדה. לאחר מכן תיאר קומי כיצד חש כי "משהו גדול עומד להתרחש", כאשר לאחר קבלת פנים גדולה בחדר הסגלגל ביקש טראמפ מהנוכחים לעזוב ולהשאיר אותו לבד עם קומי. הוא הוסיף כי הוא בטוח שמנהל החקירה החדש רוברט מולר חוקר כעת את טראמפ "על ניסיון לחסימת הצדק".



"הרוסים התערבו בבחירות"



הסנאטור ג'ים ריש שאל את קומי אם נכון לומר כי "הנשיא לא נמצא תחת חקירה", וקומי אישר זאת. קומי גם אישר לסנאטורית סוזן קולינס כי בזמן שפוטר מתפקידו "טראמפ לא היה תחת חקירה". לאחר מכן נשאל קומי שוב אם טראמפ ביקש ממנו "לרדת מהחקירה" וחזר על תשובתו "לא". הוא הוסיף כי לדעתו פיטוריו נבעו מהדרך שבה ניהל את החקירה סביב קשרי טראמפ־רוסיה, וסיפר כי הבין מהנשיא כי עליו להפסיק את החקירה סביב קשרי פלין עם רוסיה. "טראמפ ביקש משהו שסירבתי לתת", אמר קומי.



על שאלתה של הסנאטורית דיאן פיינסטיין מדוע לא דרש מהנשיא להפסיק את הלחץ עליו בנוגע לחקירת פלין ומדוע שמר זאת לעצמו, אמר קומי: "זו שאלה מצוינת. אולי אם הייתי חזק יותר, הייתי עושה זאת. הייתי כל כך המום מהשיחה, עד שפשוט קיבלתי את זה. הדבר היחיד שהתרוצץ במוחי היה 'מה צריכה להיות התגובה שלי? אלוהים, אני מקווה שיש הקלטות'. אני זוכר שאמרתי כי 'אני מסכים שפלין בחור טוב', כדרך לומר שאני לא מסכים עם מה שהנשיא ביקש ממני. לא רציתי שאנשי ב־FBI יידעו כי טראמפ רוצה את הפסקת החקירה כי חששתי שזה ישפיע על עבודתם".



הבין שעליו להפסיק את החקירה סביב קשרי פלין-רוסיה. צילום: רויטרס
הבין שעליו להפסיק את החקירה סביב קשרי פלין-רוסיה. צילום: רויטרס



הסנאטור מרטין היינריך שאל שוב את קומי על נושא המעורבות הרוסית בבחירות, וקומי השיב כי "הרוסים התערבו בבחירות. זה קרה בעזרת מאמץ טכני עצום, ואין ספק כי ממשלת רוסיה עומדת מאחורי זה".



מנהיג העולם החופשי, שצפה אף הוא בשידור הישיר ממשרדו בבית הלבן, אמר לתומכיו: "אנחנו נמצאים תחת מצור, אך נצא מזה גדולים, חזקים וטובים יותר מבעבר. לעולם לא נרים ידיים". מקורבים אליו מסרו כי "הנשיא לא שקרן". בתגובה הרשמית שנמסרה מפי סגנית מזכיר העיתונות בבית הלבן, שרה הקבי, נטען גם כי דבריו של קומי "הם פשוט שקרים".



קודם לכן הכחיש מארק קסוביץ', עורך דינו של טראמפ, כי הנשיא ביקש מקומי שיבטיח לו את נאמנותו, כפי שטען היום ראש ה־FBI לשעבר בעדותו בסנאט. בנוגע לטענה כי טראמפ הורה לקומי להפסיק את חקירתו של פלין, הדגיש קסוביץ': "הנשיא מעולם לא הורה לקומי באופן ישיר או מרומז להפסיק לחקור גורם כזה או אחר".