שבוע הספר העברי נפתח, וזו גם ההזדמנות שלנו להפנות זרקור לספרים המקדמים בריאות, תזונה נכונה ואורח חיים בריא. מעבר לתובנות והלמידה שבקריאת ספר זה או אחר - לקריאה עצמה יש חשיבות גדולה בקידום אורח חיים בריא. ההפוגה הנדרשת על מנת לקרוא ספר, השלווה, ההנאה שאנו מפיקים בזמן איכות - כל אלו מקדמות בריאות. כך שאף על פי שאנחנו ממליצות על ספרים ספציפיים, מבחינתנו כמעט כל ספר מומלץ.




"גינת בר" מאת מאיר שלו, הוצאת עם עובד



מאיר שלו, מהסופרים הבולטים והמגוונים בעשורים האחרונים, מארח בספרו החדש "גינת בר" את הקוראים בגינתו שלו. להבדיל מהגינות המוכרות שמקיפות את הבית, זו גינת צמחי בר. יש בה רקפות, כלניות וגם חצבים לצד עצי אלה וקטלב. בתחילת הספר מציין שלו כי "אין הספר הזה ספר הדרכה ולא ספר לימוד, לא של בוטניקה ולא של גינון. אין הוא אלא קובץ של רשימות על גינת בר צנועה אחת ועל הגנן ששומר ועובד אותה, שבגיל די מאוחר מצא לו תחביב, אולי אף אהבה חדשה".



הספר מתאים לחובבי הגינון, שוודאי יזדהו עם הגנן, ומומלץ גם לאלה שאינם. הוא יכול לסחוף גם את העירוני המצוי שבחלון דירתו אדנית או מספר עציצים בודדים במרפסת. שלו מיטיב לתאר את הצמחים ועוד יותר מכך את מסירותו לטיפול בהם, תוך שימוש בשירים ובסיפורים המעוטרים ברישומים ובציורים מרהיבים של רפאלה שיר.



זה אינו ספר הדרכה אך קריאתו מספקת השראה, זריקת מרץ ועידוד לטיפוח הגינה, פעילות מקדמת בריאות מבורכת.




"חרוזים טעימימים" מאת דתיה בן דור, הוצאת מודן



“מה אוכלת, חנה? בננה. ומה אוכל ברק? מרק. מה שותה אפרים? מים". ועוד ועוד חרוזים טעימים שניתן למצוא בספר חביב זה.



הספר המיועד לפעוטות, שנהנים מחרוזים משעשעים, כדרכה של דתיה בן דור, תוך כדי לימוד על מזונות ומאכלים שונים. הוא מומלץ במיוחד לילדים המתקשים לגוון במאכלים. פרט לעגבנייה ולמלפפון, מוזכרים בספר גם ירקות שפחות נפוצים בצלחות הילדים כמו צנון, צנונית ותרד. הוא מעודד שתייה של מים וגם חלב. יחד עם המזונות הטובים והמזינים מופיעה בספר גם פיצה, מה שמנגיש את הספר לילדים המורגלים גם למזונות פחות מומלצים ומחבב אותם עליהם.



החרוזים מלווים בציורים מצחיקים ומתוקים, ויש להם חלק גדול בתענוג מהספר. אנחנו מכירות מספר קטנטנים שמדקלמים את הכתוב בכיף גדול.




"ספר המטבח של לייזה פאנלים" מאת חגית ביליה, הוצאת מודן



חגית ביליה כותבת את בלוג “לייזה פאנלים" באתר סלונה. הספר הוא אוסף מתכונים כשרים מהבלוג בתוספת מתכונים חדשים. לייזה מספרת בכנות על ניסיון לתמרן בין בית, משפחה, ילדים, חוגים, בישולים ובעל צמחוני. בנוסף היא משתדלת לשמור על גזרתה, ולכן מקפידה על בישול המבוסס על ירקות מגוונים (טריים, מבושלים) תוך שימוש בשיטות בישול בריאות כמו אפייה וצלייה ופחות טיגון.



דווקא העובדה שהספר אינו זועק בריאות ותזונה יכולה לגרום לקהל רחב יותר לקבל רעיונות ולשלב מתכונים רבים בביתו. מתוך המבחר הרחב גם בשלנים מתחילים או כאלה שאינם מוכנים לבלות רגעים ארוכים במטבח יכולים למצוא מתכונים מתאימים. הרכיבים הם פשוטים וזמינים בכל סופר שכונתי, ואין צורך לחפש בחנויות מיוחדות או בדוכנים מסוימים בשוק.



יש בספר מגוון רחב של סלטים, מרקים, ירקות כתוספת, תבשילי בשר, דגים ועוף ופרק שלם המוקדש לצמחונים. עם זאת, בזירת הקינוחים מצאנו שחלקם מתבססים על רכיבי מזון שאינם משובחים. למשל, השימוש הוא בקמח לבן שאפשר היה להמיר בקמח מלא, או לפחות את חלקו, חמאה ולא מעט שמנת.


הספר מלווה בסיפורים אישיים משעשעים מחיי הכותבת, והתמונות אף הן תוצרת בית ותורמות לאותנטיות של הספר.




"צמחי בר למאכל" מאת אורי מאיר־צ'יזיק, הוצאת מפה



ספר המלמד על התזונה המקומית שמאפיינת את ישראל, בתקופות קדומות ובימינו. גידולי בר טבעיים המתאימים למאכל הרבה לפני שתעשיות המזון החלו לייצר ולמכור מוצרים; לפני ייבוא של תבלינים, ירקות ועוד מיבשות ומארצות קרובות ורחוקות; ולפני ההרגל לאכול “כמו באמריקה" - מנות גדולות ודלות באיכות תזונתית.



אורי מאיר־צ'יזיק, ד"ר להיסטוריה של הרפואה והתזונה, עמית הוראה באוניברסיטת חיפה, חושף אותנו בספר המאורגן לפי מסלולי טיול ושמורות טבע לצומח בהם. בנחל השופט ניתן למצוא פטל קדוש וחרוב מצוי, בנחל ציפורי את גרגיר הנחלים וכרפס הביצות, ובעין שרונה חרדל לבן וסרפד. הכל לצד התמונות היפות של אסף רונן.



חלק מהצמחים ניתן לאכול כמות שהם ואת האחרים יש לבשל או להוסיף כתיבול. הספר משלב מתכונים למאכלים שאותם ניתן להכין בטבע בתנאי שטח או במטבח בבית.



התיאורים וההסברים מתאימים לאנשים שאוהבים לטייל ומאפשרים להורים להכיר לילדים בדרך חווייתית את המזון של הטבע.