תחבורה ציבורית היא מכה קשה, עד כדי כך שרבים שוקלים להשתמש בתחלופות כגון ללכת, לרוץ, או להגיע על גבי דאון או גמל אל היעד, רק כדי להימנע ממנה. ישנם אף אנשים מוזרים ששוקלים לקנות מכונית. מעבר לרעש, ללכלוך ולתנועה האיטית של רוב אמצעי התחבורה הציבורית (למעט רכבת), קיימת בעיה נוספת שמעצבנת אנשים, בעיקר נשים, כבר לא מעט זמן - אנשים, בעיקר גברים, שמתפרסים על מספר מקומות ישיבה כמו היה זה המושב שלהם מהבית.

אבל למרבה הפלא לא מדובר רק בתופעה ישראלית, והיא קיימת במדינות רבות ברחבי העולם. לאחרונה, במדריד, ספרד, החליטו להלחם בתופעה, ובקרוב לצד שילוט האוסר על לכלוך ועישון, יוצבו גם שלטים האוסרים על פיסוק רגליים מצד גברים בתחבורה ציבורית (manspreading). על פי ה-CNN, השלטים מוצאים בידי חברת התחבורה העירונית (EMT), ובהם יהיה סמל של גבר מפסק רגליים, ולידו איקס גדול, כדי לסמן התנהגות זו כלא מקובלת. "המטרה של האייקון החדש הזה היא להזכיר לאנשים לשמור על התנהגות מנומסת ולכבד את המרחב של כולם בתחבורה הציבורית", נאמר מפי החברה. "האייקון הזה דומה לזה הקיים במערכות תחבורה אחרות ברחבי העולם כדי לסמל תנוחת גוף אשר מפריעה לאנשים אחרים".

איסור פיסוק רגליים בישיבה בתחבורה ציבורית, מדריד. טוויטר
איסור פיסוק רגליים בישיבה בתחבורה ציבורית, מדריד. טוויטר

האיסור הזה הגיע למדריד בעקבות ערים נוספות שפעלו כך במדינה, ולאחר מחאה ממושכת מצד ארגונים למען זכויות נשים. עובדה זו מסבירה את ההתמקדות דווקא בגברים, ודווקא בפיסוק רגליים. הבעיה באיסור זה הוא שאינו מדויק ולא מכסה את כלל התופעות של אנשים שמשתלטים על מושבים או מרחבים אחרים בתחבורה הציבורית. ארגוני הנשים לא יודו בזה, אך גם נשים נוטות לתפוס כיסאות רבים באמצעות התיקים שלהם או הרגליים, וגברים פועלים באופן דומה, כך שאיסור פיסוק רגליים מכסה פעולה אחת מיני רבות ורק מצד מין אחד.

via GIPHY