"במסמך אין אתיקה אלא השתקה": לאחר שמרצים רבים הודיעו כי לא יכבדו את הקוד האתי האקדמי שחובר על ידי פרופסור אסא כשר ועוסק בהתנהלות הראויה בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית, הערב (ראשון) התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות מאיימת כי במידה והקוד יאושר, היא לא תהסס להשבית את הלימודים בשנה הבאה.



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, הודיע כי "נעשה כל שיידרש כדי לוודא שהקוד במתכונתו הנוכחית לא יעבור, גם במחיר של צעדי מחאה, עד לכדי השבתת המערכת. חשוב להדגיש - נעמוד על כך שלא יתנכלו לסטודנטים בשל זהותם או עמדתם. אנו תומכים בצורך של עקרונות אתיים במרחב הכיתתי, יחד עם זאת, במסמך שהוגש אין אתיקה, אלא השתקה. קבלתו היא כרסום של ממש בדמוקרטיה ובערכי חופש המחשבה".



מוועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות המאגד 22 מכללות ברחבי הארץ, נמסר בתגובה לקוד האתי כי "חירות הביטוי של הסגל האקדמי, כמו גם זו של הסטודנטים, היא זכות מוגנת ומובטחת במוסדות להשכלה גבוהה, ואין לפגוע בה בשום אופן. לכל מוסד יש אוטונומיה לנסח ולהפעיל קוד אתי אקדמי בהתאם לתפיסותיו,  ועל כן קוד אתי ממלכתי, בהגדרה, אינו הכלי ההולם לקביעת נורמות התנהגות במוסדות להשכלה גבוהה".


רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות. צילום: אבי אוסופסקי
רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות. צילום: אבי אוסופסקי


מוקדם יותר, מחבר הקוד, פרופסור כשר הרצה באוניברסיטת בר אילן במסגרת כנס על החרם האקדמי ומרצים רבים התלבטו אם להחרים את הכנס בשל השתתפותו. במהלך הכנס התייחס פרופסור כשר לביקורות שנשמעות על הקוד האתי ובפרט לביקורת הקשה של ארגון ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) שהודיע כי הוא מתנגד למסמך בתוקף: "הביקורות על המסמך לא ענייניות. העולם האקדמי יביע דעתו כשיבוא תורה של האקדמיה להתבטא, בינתיים אלה השוליים של עולם האקדמיה. פגשתי את ועד ראשי האוניברסיטאות במהלך העבודה שלי ואני יודע בדיוק מה הם חושבים על זה. הם פועלים כמו הרבנים החרדים. מדובר באינסטינקט השמרני של קבוצה שרוצה לשמור על הכוח של עצמה, זו בדיוק הייתה התגובה שלהם כשמוניתי, וגם עכשיו כשהגשתי את המסמך הזה".



במקביל, שר החינוך נפתלי בנט התייחס לביקורת סביב המסמך בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי "היום אנו פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה. למנוע מצב שסטודנט, רק בגלל עמדותיו הפוליטיות, עלול להיפגע. למנוע מצב שמרצה שמקבל משכורת ממשלם המסים הישראלי, יוצא בקריאה להחרים את האקדמיה הישראלית שמשלמת לו את המשכורת. הביקורת שנשמעת רק מוכיחה את נחיצות המהלך, אנחנו בעד חופש אקדמי מלא, אבל נגד קידום אג׳נדות פוליטיות במסגרת האקדמיה, ולכן נתקדם במהלך".



כזכור, הקוד האתי נשלח בחודש שעבר לשר החינוך בנט ועוסק בהתנהלות ראויה לדברי המחבר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית. כמו כן, עליו להימנע מהוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.