שרי התקשורת והכלכלה החליטו אתמול לחייב את חברת התקשורת בכבלים הוט לספק שירותי תשתית בתחום התקשורת למתחרים במחירים שקבעו הצדדים. שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) מחליף את ראש מפלגתו, שר האוצר משה כחלון, בטיפול בנושא מכיוון שאחותו של כחלון מועסקת בתפקיד ניהולי בכיר בהוט.



נציגי הוט הגיעו לכהן להשמעת טענותיהם. הם טענו כי מחירי השימוש שנקבעו הם נמוכים מדי ויש להעלות אותם, אך כהן סירב. נזכיר כי בחודש שעבר דחה בג"ץ את עתירת הוט לקיים שימוע נוסף בנוגע להסתייגויותיה מרמת התעריפים עבור השימוש בתשתיות האינטרנט שלה.



ההחלטה עשויה לגרום לכך שפרטנר תוותר סופית על שאיפותיה להוציא אל הפועל השקעה בתשתית תקשורת עצמאית, הכרוכה בהוצאה של מאות מיליוני שקלים (ללא קשר, החברה הייתה אמורה להשלים אתמול גיוס 200 מיליון שקלים בהנפקת מניות - י"ש).



אם כן, הוט תיאלץ למכור את שירותי התשתית שלה ב־40.3 שקלים לחודש לחבילה במהירות מוגבלת ו־54.3 שקלים לחודש לחבילה במהירות של 200 מגה ומעלה. המחירים יתעדכנו בסוף השנה. כמו כן, השירות החדש יסופק בכל רחבי המדינה ולא באזורים מוגבלים.



אלי כהן. החליט לחייב את הוט לספק תשתיות למתחרותיה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אלי כהן. החליט לחייב את הוט לספק תשתיות למתחרותיה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בעקבות ההחלטה חברות הסלולר סלקום, פרטנר ואחרות יוכלו לעשות שימוש בתשתיות של הוט ולספק שירותי אינטרנט. עד כה שיתוף הפעולה של חברות הסלולר נעשה עם בזק בלבד. לפי ההערכות, כ־400 אלף לקוחות בזק כבר הצטרפו אליהן ומספרם גדל בכל חודש.



למרות השינוי בסוגיית שירותי התשתית באינטרנט עמדת משרד התקשורת בסוגיית הטלפוניה הקווית עדיין לא ידועה. זאת כי ששר התקשורת החדש איוב קרא (הליכוד), טרם למד את הנושא. למרות זאת, קרא מיהר להודיע עם כניסתו לתפקיד, שהוא רואה נחיצות ביישום הרפורמה. על פי ההערכות, קרא לא היה מודע לחשיבות הנושא ומיהר להוציא את ההודעה בלחץ הפקידות הבכירה.



יש לציין כי שילוב הוט באספקת תשתיות עשוי להגדיל את התחרות בשוק האינטרנט ואולי גם לסייע לבזק בדרישתה לבטל את ההפרדה המבנית. נזכיר שבימים אלה בוחנים באגף התקציבים באוצר את בקשתה של בזק לבטל את ההפרדה המבנית – מה שיאפשר לה שיתוף פעולה עם חברות הבת בשיווק חבילות תקשורת.



מנכ"לית הוט טל גרנות-גולדשטיין. החלטה לא קלה לעיכול עבורה. צילום: רפי דלויה
מנכ"לית הוט טל גרנות-גולדשטיין. החלטה לא קלה לעיכול עבורה. צילום: רפי דלויה



במקביל, בוחן מבקר המדינה את ההחלטות שהתקבלו בנושא זה במשרד התקשורת. על פי ההערכות, דוח המבקר לא יפורסם לפני סוף החודש, ובכל מקרה הוא אינו אמור להשפיע על עבודת הצוות באוצר.



גורמים מקצועיים מעריכים שבשלב הראשון תבוטל ההפרדה הקיימת בין בזק לחברת הבת בזק בינלאומי, שכן אין עוררין על כך שבתחום השיחות הבינלאומיות קיימת כיום תחרות מלאה. בחברת הוט בחרו אתמול שלא להגיב להחלטת שרי הכלכלה והתקשורת. גם בבזק לא הגיבו לידיעה.