השאלות אם פרישת ארצות הברית מהסכם האקלים תפגע ביישומו, ומה יהיה הנזק שפרישה זו תסב לביצוע יעדי ההסכם - הן שאלות שמומחים חלוקים עליהן בתשובותיהם. אלא שלהחלטת הנשיא דונלד טראמפ לנטוש את ההסכם יש השלכה ברורה אחת שאין עליה מחלוקת. זו מהלומת מחץ למעמד האו”ם ולמעט ההשפעה שנותרה לו בזירה הבינלאומית.



הסכם פריז, שעליו חתומות כל המדינות החברות באו”ם, מלבד סוריה וניקרגואה, היה ההישג המשמעותי היחיד שגובש בידי האו”ם בשלושת העשורים האחרונים. ההסכם הזה הוא גם ההצלחה האישית של המזכ”ל הקודם באן קי-מון. פרישת ארצות הברית אינה מבטלת את הסכם האקלים, אבל כמעצמת על שעד כה הייתה החברה המשפיעה בזירת האו”ם, ההסתלקות של הבית הלבן מההסכם תיצרב בתולדות הפוליטיקה העולמית כמהלך אמריקאי אנטי־או"ם, שלא רק ערער את מעמד הארגון, אלא גם חשף ללעג את המדינות החברות בו.



ממשלים ונשיאים רפובליקנים מעולם לא אהבו את האו”ם. אבל בזמנים של משברים הם תמיד ביקשו את תמיכת האו”ם והסכמת מועצת הביטחון לפעול. גם טראמפ התבטא פעמים אחדות נגד האו”ם, אבל אחד המינויים הראשונים שעליהם הודיע מיד אחרי הבחירה בו היה זה של השגרירה האמריקאית באו”ם, מושלת דרום קרוליינה ניקי היילי.



כעת מתברר שדעתו המזלזלת של טראמפ על הארגון העולמי לא השתנתה. משיחות עם דיפלומטים וגורמים בכירים במטה הראשי של האו”ם בניו יורק עולות תגובות של כעס. הטענה היא שמלבד האופן המתריס שהנשיא טראמפ, כהרגלו, הודיע על עזיבת הסכם האקלים - גם העיתוי לא יכול היה להיות גרוע יותר; בימים אלה המזכ”ל הטרי אנטוניו גוטרש עדיין מתאקלם בתפקיד, שהתחיל בראשית השנה, והוא שוקל יוזמות לייעול הארגון. לשם כך הוא זקוק לא רק לסיוע פיננסי מצד ארצות הברית, אלא גם לגיבוי מצדה. אלא שלא נראה שגוטרש יקבל אותו.



בעת ביקורה בישראל בשבוע שעבר זכתה השגרירה היילי לקבלת פנים נלהבת בעקבות הצהרות התמיכה בישראל, שהשמיעה מאז כניסתה לתפקיד. אך למרבה האירוניה, אחת התוצאות הבלתי נמנעות של המהלך של טראמפ הוא פגיעה במעמדה של היילי. כידוע, השגרירה אינה חוסכת שבטה מהארגון העולמי ומבקרת במיוחד את החד־צדדיות ביחס כלפי ישראל.



"יש שריף חדש בעיר", הצהירה היילי. אבל בעקבות פרישת ארצות הברית מהסכם האקלים יהיה קשה לשגרירה הנמרצת למלא את תפקיד השריף. איך תוכל היילי לנסות לסכל הצעת החלטה במועצת הביטחון, כאשר היא מדברת בשם מעצמה שערקה מהסכם שנחשב להישג היסטורי של האו”ם? איך היא תוכל לזעוק בגין האפליה נגד ישראל, כשהבוס שלה בבית הלבן רמס את כבודו של הארגון העולמי?