מחלוקת עזה בין שר הרווחה לאנשי ראש הממשלה בוועדה שמינה נתניהו לקביעת הרפורמה בקצבאות הנכות, כולל איומים פוליטיים של חברי ליכוד במהומה פנימית בסיעת הליכוד, מעכבים את פרסום מסקנות הוועדה שהיו אמורות להיות מוגשות בשבוע שעבר. כך נודע ל"מעריב" מפי גורמים המעורים בדיונים האחרונים בנושא. זאת בניגוד לפרסומים על כך שמחלוקת מקצועית בתוך הוועדה או שיקולי לוח זמנים גורמים לדחייה. 

נתניהו מהסס להעלות את קצבת הנכות בצורה משמעותית, והוועדה שמינה בראשות מקורבו פרופ' אבי שמחון רוצה להמליץ על העלאה מזערית של הקצבה הזעומה העומדת היום על 2,340 שקלים במקרה המקסימלי. עם זאת, התמיכה הגדולה בציבור ובתקשורת למאבק הנכים מעכבת את ההחלטה. 
בינתיים, שר האוצר כחלון, שמסקנות הוועדה הקודמת שהוא עצמו מינה נגנזו על ידי משרד ראש הממשלה, החליט הפעם לשבת על הגדר ביודעין ולהפקיד את המשימה הסבוכה והנפיצה בידי אנשיו של נתניהו. בכיר המעורה במגעים אומר: "הליכוד נקרע בסוגיה בין הח"כים החברתיים שלו למדיניות האנטי-חברתית של מיטוט מדינת הרווחה שנתניהו עצמו מוביל כבר שני עשורים". 

שר הרווחה חיים כץ. נגד נתניהו. צילום: פלאש 90

שר הרווחה, חיים כץ (הליכוד), שבעצמו חתום בהיעדרותו ממליאת הכנסת על הצלחת האופוזיציה להעביר בקריאה טרומית את החוק של ח"כ אילן גילאון (מרצ) להכפלת קצבאות הנכות, חוק שהממשלה תוקעת בינתיים, מודע היטב למלכוד אליו קלע עצמו נתניהו והוא אינו מהסס לירות בתוך הנגמ"ש. בסביבתו של שר הרווחה, שנציג מטעמו יושב בוועדת שמחון, מבהירים למעריב: "שר העבודה והרווחה חיים כץ דורש פתרון ממשי לצרכים של הנכים בדמות השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום". 
המרד בליכוד נגד נתניהו בסוגייה הגיע גם לכנסת. יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד, ח"כ דוד ביטן אמנם נאלם דום לאחרונה בנושא אבל התבטא יותר מפעם אחת בדבר רצונה של סיעת הליכוד בפתרון שיאפשר הגדלה משמעותית בקצבאות הנכות. יו"ר הוועדה לצדק חברתי, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), איים רק השבוע בכנסת: "קצבת הנכות תעלה. אנחנו נלחמים על זה. אם היא לא תעלה יש סכנה לשלמות הקואליציה". ידוע גם מאבקה של ח"כ נאוה בוקר (הליכוד), המקורבת לרעיית ראש הממשלה, לקידום הצעת החוק שלה בנושא שהממשלה תוקעת את הדיון לגביה בוועדת השרים לחקיקה שוב ושוב. 
ההדלפות מהוועדה וזעם הנכים 
כל ניסיון של מעריב לחלץ התחייבות ברורה ממשרד ראש הממשלה על התאריך העדכני של הגשת מסקנותיה של ועדת שמחון עלה בתוהו. בינתיים פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה וראש הוועדה, מדליף לתקשורת בלוני ניסוי על המתווה שהוא דוחף אליו בחסות נתניהו אשר בעצמו לא מעוניין בהרחבת הקצבאות.
בכך שמחון רק מעורר עוד יותר את זעם הרחוב. בהפגנת ארגוני הנכים בתל אביב היום (שלישי) נשבעו המפגינים "להפוך את המדינה" אם אכן יתממש הכיוון אליו דוחפים שמחון ונתניהו – שינוי אפסי של קצבת הנכות הזעומה, 2340 ₪ (המקסימלית). 

ח"כ אילן גילאון בהפגנת הנכים היום בתל אביב
בקואליציית ארגוני הנכים רותחים על הרמיזות מוועדת שמחון. נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, אומרת למעריב: "אני מוכנה לקחת את פרופ' שמחון לבתי משפחות שבהן שני בני הזוג נכים ולבתים של נכים שמתגוררים בגפם וזכאים לקצבאות שהוא מדבר עליו כהשקעה של המדינה בנכים. קצבת שירותים מיוחדים ניתנים לכ-20 אלף הנכים הקשים ביותר בישראל מתחת לגיל פנסיה. אנשים שחייבים להעסיק עובד זר 24 שעות ביממה, שעלות התרופות שלהם עוברת את מה שהם מסוגלים להקצות לאוכל. קצבת ניידות נועדה לנכים שבלעדיה לא היו יכולים לצאת מהבית. סיוע בשכר דירה שהוא מדליף כהטבה אלה 700 ₪ מסכנים בחודש לאנשים שכל הכנסותיהם מהקצבה ומה הם כבר יכולים לשכור עם התוספת הזאת? תא שירותים?". 
הפגנת הנכים  
כ-240 אלף זכאי קצבת הנכות בישראל מתוך כ-400 אלף אנשים עם מוגבלויות חמורות בגיל העבודה, שלרובם אין מקורות הכנסה נוספים, ממשיכים את המאבק למען העלאת הקצבאות לגובה שכר המינימום ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר בהפגנה: ״אנו כאן היום בשם כל מי שממשלת ישראל דופקת. ראש הממשלה ושר האוצר משקרים לציבור הנכים ומוכרים לו ועדות במקום פתרונות אמיתיים למצוקת העוני והאומללות שגוזרות הקצבה הקיימת על למעלה מרבע מיליון אנשים עם מוגבלות בישראל. מרוב ועדות לא רואים את הקצבה. עוד בטרם הגישה ועדת שמחון את מסקנותיה ברור לכל בר-דעת כי הן נועדו להסות את הזעקה האדירה שמשמיע ציבור הנכים כבר חמש-עשרה שנים שבהן לא עודכנה קצבתו ולו בשקל שחוק אחד. הביזיון הזה נגמר, ולכן נצא, נפגין, נתנגד ונתקומם בתל אביב, ירושלים, חיפה ובכל מקום עד שהקצבאות יעודכנו לגובה שכר המינימום לפחות".
ממטה הפעולה של הנכים נמסר: "שכל אחד יפתח את תלוש המשכורת ויבדוק כמה הוא משלם דמי ביטוח לאומי וישאל את עצמו האם השיפוי שהמדינה קבעה במקרה של אובדן כושר עבודה מלא ראוי והולם לאור התשלום שהוא משלם. אנחנו במטה הפעולה של הנכים חושבים שהשיפוי הזה לא ראוי ולא הולם, אנו חושבים שערך זה צריך להיות שווה לכל הפחות לגובה שכר המינימום, שהוא המינימום שאותה קבעה מדינת ישראל להתפרנסות מינימאלית. כל המהלכים שנעשים בשנה האחרונה על ידי הממשלה הם התחמקות אלגנטית מהעיקר והוא התמודדות אמת עם כל הצעות החוק שהונחו על שולחן מליאת הכנסת".