סערה התחוללה הבוקר (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה שדנה בדוח החמור שפורסם נגד שר החקלאות אורי אריאל, שבו נטען כי האחרון העביר מיליוני שקלים למקורביו במהלך כהונתו. במסגרת זו, תקפו חברי כנסת מהבית היהודי בחריפות את נציגת דוח מבקר המדינה וטענו כי הוא מוטה פוליטית, הזוי ופיקטיבי. במהלך הדיון נוצר אף עימות בין ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני לבין ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, שבמהלכו הורחק האחרון למספר דקות מהוועדה.



"אח שלך עובד באחת העמותות", הטיחה שפיר בפתח הדיון באריאל, והוסיפה כי "אתה קיבלת קרקע מהחטיבה להתיישבות שבו בנית את הבית שלך". בשלב זה סמוטריץ' ניסה להשיב, בניסיון להגן על חברו למפלגה, מה שהביא להרחקתו מהדיון למשך חמש דקות. הוא הוסיף כי "אני גאה שייך להיות למגזר דתי אידאולוגי שנותן את נפשו על בניית ארץ ישראל", מה שגרר את תגובתה של ח"כ תמר זנדברג שהשיבה: "אתם מגזר מפונק וגזעני".



שפיר הוסיפה כי "המשמעות של הדוח היא שכסף שנועד לפריפריה הועבר למרכז הארץ כדי לממן מקורבים של אריאל והבית היהודי. חלקם ישבו בתוך המשרד שלו ודאגו לניהול הכספים האלה, כשהם מעבירים את הכסף לעצמם. כסף שהיה צריך להיות באופקים ובירוחם התגלגל לרמת השרון לסביון לרמת אביב כדי לשרת מקורבים לבית היהודי".



סמוטריץ'. "דוח פיקטיבי". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סמוטריץ', שהתעמת עם שפיר, הספיק אף להטיח בסמנכ"לית משרד מבקר המדינה, לפני שהורחק, כי "עשיתם דוח הזוי עם מניפולציות. אתם לא מתביישים. זה דוח חובבני מוטה פוליטית והזוי. אתם פוגעים במוסד מבקר המדינה ובאמון שלו. אני דורש שהועדה תמנה צוות משפטנים שיבדוק את הדוח הפיקטיבי. חובבנים". 


השר אריאל. עומד במרכז הסערה בדיון. צילום: פלאש 90
השר אריאל. עומד במרכז הסערה בדיון. צילום: פלאש 90

מלבד זאת, יו"ר הועדה ח"כ קארין אלהרר טענה כי הדוח מעלה חשד לשחיתות". לטענתה, "הוא מתעסק בהחלטת ממשלה לעידוד וחיזוק ההתיישבות, בדגש על קידום אזורים מוחלשים בפריפריה, אלא שמרבית העמותות שזכו לתמיכה כלכלית היו כאלה שלהן הייתה זיקה מפלגתית ודתית לשר, מה שמעורר בעיות. זה לא תקין אם אכן כך הדברים התנהלו". כמו כן, היא הקריאה קטעים מהדוח המצביעים על כך שמקורבי השר, במשך תקופה ארוכה, פעלו בידיעת במנהלת הקמת הגרעינים ללא אישור הגורמים המוסמכים". 



"הקואליציה ממשיכה בניסיון הדה-לגיטימציה של משרד מבקר המדינה. השתלחויות הבלתי פוסקות בגוף המקצועי הזה לאורך כל הדיון הן מבזות.


אני מבהירה באופן ברור- תהיה פה במדינה ביקורת. למרות הניסיון שלכם לבטל אותה כדי שתוכלו לעשות ככל העולה על רוחכם. הביקורת לא נעימה לקואליציה אבל היא תמשך. זה דוח שנעשה על ידי גוף אובייקטיבי ומקצועי ברמות הגבוהות ביותר שיש. לא יקום שום צוות מקצועי חלופי. מוסד מבקר המדינה הוא הגוף המקצועי לביקורת נקודה."



ח"כ קארין אלהרר. "הביקורת לא נעימה לקואליציה, אך היא תימשך". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ קארין אלהרר. "הביקורת לא נעימה לקואליציה, אך היא תימשך". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בהתייחס לכך ענה אריאל כי "הכל נעשה באחריות. ארבעה יועצים משפטים אשרו את הפעלת הגרעינים ורואה חשבון חיצוני אישר זאת. מה שטעון תיקון - תוקן". הוא ביקש להסביר כי "כיום יש בסביבות 150 גרעינים וזה כל הזמן בעליה. התכנית הובלה על ידי משרד הנגב והגליל והביאה להחלטת ממשלה שהחטיבה להתיישבות פעלה בדיוק לפיה".



בסיום הדיון המתוח הצהירה אלהרר כי "הקואליציה ממשיכה בניסיון  הדה-לגיטימציה של משרד מבקר המדינה. ההשתלחויות הבלתי פוסקות בגוף המקצועי הזה לאורך כל הדיון הן מבזות. אני מבהירה באופן ברור - תהיה פה במדינה ביקורת, למרות הניסיון שלכם לבטל אותה כדי שתוכלו לעשות ככל העולה על רוחכם. הביקורת לא נעימה לקואליציה אבל היא תימשך.  זה דוח שנעשה על ידי גוף אובייקטיבי ומקצועי ברמות הגבוהות ביותר שיש. לא יקום שום צוות מקצועי חלופי. מוסד מבקר המדינה הוא הגוף המקצועי לביקורת, נקודה".