שר התרבות של דרום אפריקה נאטי מטאטווה, אחד האנשים החזקים ביותר במפלגת השלטון, הציע לשנות את שמה של המדינה, שניתן לה בתקופה הקולוניאלית, מאחר שהוא "לא יותר מאשר תיאור גיאוגרפי של המקום שבו אנחנו נמצאים".

בנאום שנשא מטאטווה, מקורבו של הנשיא ג'ייקוב זומה ומי שמוזכר כמועמד מוביל לשמש יו"ר הקונגרס הלאומי־אפריקאי, הוא ציין כי מאז 1994, כאשר המדינה הפכה לדמוקרטית לאחר עשרות שנים של משטר אפרטהייד, בוצעו שינויים רבים בשמות של ערים, רחובות ומרחבים ציבוריים כדי להיפטר מהעבר הקולוניאלי והגזעני. כעת, אמר שר התרבות, הגיע הזמן שגם שמה של המדינה ישקף את העבר ואת העם. "לומר את האמת, למדינה אין שם. הוא לא נמצא שם", הדגיש.
דובר מפלגת השלטון זיזי קודווה מיהר להבהיר כי הנושא לא נמצא כעת על סדר היום. "אם יש חבר של הוועדה המנהלת הלאומית של המפלגה שמדבר במקום כלשהו ומביע את דעותיו האישיות, הוא חייב להביא אותן בפני הקונגרס הלאומי־אפריקאי לצורך דיון", אמר.

אולם דבריו של מטאטווה עוררו תגובות במערכת הפוליטית ובקרב האזרחים. תמבה גודי, נשיא הוועידה העממית האפריקאית, אחת המפלגות הלאומניות במדינה, תמך ביוזמה וציין כי דרום אפריקה צריכה ללכת בדרכן של נמיביה וזימבבואה, ששינו את שמותיהן הקולוניאליים לאחר שקיבלו עצמאות. לדבריו, השם המתאים ביותר הוא אזאניה, הכינוי שהעניקו היוונים והרומאים לחלקים של היבשת ואשר גם שימש את הלאומנים השחורים בתקופת האפרטהייד. גם מבוייסני נדלוזי, דובר מפלגת לוחמי החירות הכלכליים, מסר כי הם יתמכו בשינוי השם, אך רק לאחר שיולאמו המכרות והבנקים.
בקרב התושבים התגובות היו צוננות יותר. בסקר טוויטר של היומון "קייפ ארגוס" ציינו 62% מהנשאלים כי הם לא תומכים בשינוי השם, בעוד 25% תהו מדוע יש צורך לשנות את השם מלכתחילה. "השינוי יכול לעלות מיליוני ראנד, ואפילו מיליארדים, אני לא רואה מה הטעם", אמר שון או'פול (27), תושב מויזנברג. "צריך להוציא את הכסף על מה שנדרש. נסו לשנות את אי־השוויון במדינה במקום זה". 
מנגד, דניאל מיץ (70) מהעיירה בונטהוול ציין כי הוא תומך בשינוי השם לאזאניה. "ייקח זמן, אבל אנשים יתרגלו לזה", אמר. "השם מתאים לנו יותר כי יש היסטוריה נהדרת מאחורי השם. מאיפה השם דרום אפריקה הגיע? כולם יודעים את זה".