למעלה משבוע חלף מאז חשיפת פרשת המורה החשוד בפדופיליה, שאול שמאי, שלימד בבית הספר "נעמי שמר" בצפון תל אביב. כעת, מורה אשר מלמד בבית הספר, מספר ל"מעריב אונליין" על המצב במקום ועל ההלם כשנודע שהפרשה התרחשה בין קירות המוסד בו הוא מלמד."התחושות הן לא הכי נעימות, יש אווירה שמרגישים אחרי שקורה משהו גדול ומשמעותי. חלק מהילדים מדברים על זה, אבל הם לא כל כך מבינים מה קרה אבל אומרים ששאול כבר לא יחזור ללמד פה, הם לא מבינים", אומר המורה.



הופתעת לשמוע שמדובר במורה מבית ספרך?


"יומיים אחרי שפרסמו את זה לא ידעתי עדיין שמדובר במישהו מתוך בית הספר שלנו. מישהי שאלה אותי אם אני יודע שזה מורה מאצלנו ושאלתי מי זה ואז היא אמרה שזה שאול, המורה של כיתה ב' והייתי די מופתע. אנחנו המומים שזה קרה אצלנו. בהתחלה אמרו שמדובר במורה מבית ספר במרכז ופתאום כשאתה שומע שזה מאצלך זה מפתיע מאוד".



לדבריו, היה נדמה ששמאי היה מורה אהוב. "ממה שיצא לי לראות היה נראה שהילדים די אוהבים אותו ומחוברים אליו ויכול להיות שזה קרה כי הם לא פירשו נכון את הכוונות שלו. הכוונות שלו היו זדוניות אבל הילדים לא ידעו את זה, חשבו שזה בסדר שהוא מרים אותם על הברכיים, מחבק. היה קשה להאמין בהתחלה עד שלא אמרו בחדשות שיש ראיות חזקות וכשפרסמו את השם שלו, כשהיה ברור שיודעים משהו אז היה קשה להאמין".



בית הספר בו לימד שמאי בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
בית הספר בו לימד שמאי בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



מספר ימים לאחר חשיפת הפרשה פורסם כי מורים בבית הספר שלחו מכתב מאשים למנהלת שלכאורה היא ידעה על המעשים כבר לפני מספר חודשים.


"אני לא שמעתי על זה שום דבר וקשה לי להאמין שגורם בכיר כמו מנהלת תדע דבר כזה ולא תעשה שום דבר. יש פה את האחריות שהייתה מראש לבקש את המכתב היעדר עבירות מין בזמן, לא אחרי שהועסק ויש פה גם כשל של כל המערכת שזה לא ברור איך בן אדם שמתנהל נגדו איזשהו הליך בנושא של הטרדה מינית יכול להוציא תעודת יושר, איך לא הייתה הערה במחשב שמתנהל נגדו דבר ויש איסור להעסיק אותו במוסד חינוכי. לא ברור איך לא שמו לב לזה קודם".


"בין המורים התחושות די חלוקות - יש כאלה שיותר תומכים במנהלת ויש כאלה שפחות", מוסיף המורה. "לפני כמה ימים הייתה סוג של הפגנת תמיכה ולא ברור אם זה באמת משהו שהמורים יזמו או שזה בא מכיוונה המנהלת".



בעקבות הפרשה יש ביקורת על כך שמורים מחליפים יכולים להיכנס בקלות לבתי הספר ללא כל בדיקה.


"יש בתי ספר שמאוד מקפידים על הנהלים וגם חברות פרטיות שעובדות עם בתי ספר ולא מוכנות להתחיל תהליך לפני שמקבלים את המסמכים האלה. אבל יש גם מקומות שלא ממש שמים דגש על הדבר הזה. יצא לי לעבוד בעוד בית ספר במרכז לאורך תקופה די ארוכה ובשום שלב לא ביקשו ממני מכתב על היעדר עבירות מין ואחר כך כשבדקתי עם עוד מדריכים התברר לי שגם מהם לא ביקשו. העליתי את זה בפני המנהלת ואמרתי שזה לא תקין ושאלתי איך הם לא מבקשים את זה ולא קיבלתי תגובה".



לאור המקרה יש לך חשש שבתור מורה גבר יבחנו אותך יותר?


"כן, רוב המקרים שקורים או נתקלים בהם נעשים מצד מורים גברים, זה יותר נפוץ. אז אתה פתאום יותר דואג, יותר נזהר, שם לב ליותר דברים. ילדים לפעמים מחבקים ויוצרים אינטראקציות כאלו ואחרות ואתה נזהר, אולי זה עלול להתפרש לא כמו שצריך. אתה חושש, שומר טיפה מרחק. אני לא יודע איך זה יכול להתפרש, גם אם הכוונות שלי הכי טובות והכי טהורות אז בטח שזה משפיע. אני רוצה להאמין שכל בן אדם שהוא ישר ומקצועי לעולם לא יחשוב לכיוונים האלה, ירגיש שהוא בסדר עם עצמו אבל עדיין, אי אפשר שלא תעבור בראש המחשבה הזו שצריך להיזהר עכשיו יותר".