בצה"ל לא התרשמו משיגור הטילים של איראן אתמול לעבר היעדים של דאעש במזרח סוריה. מתברר כי הדיווחים האיראנים - ולא בפעם הראשונה היו מוגזמים שלא נאמר שקריים. בניגוד לפרסומים באיראן, רק שניים משבעת הטילים שנורו פגעו במטרות, כשרובם אפילו לא הגיעו לסוריה. גם בעבר לא תמיד הצטיינו הודעותיה בניסויי טילים באמינות יתרה.



על פי סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", האיראנים השתמשו במבצע שכונה "לילת אל-קאדר" (ליל הגורל) – הלילה הקדוש ביותר בחודש הרמדאן - בשני סוגי טילים: אחד מסוג "קיאם" והשני מסוג "דו אל-פקאר". מדובר בטילים לטווח בינוני, לטווח של 700-800 ק"מ שנוסו בהצלחה לפני שבע שנים, והם יוצרו על ידי התעשייה הצבאית באיראן. בפרסומים אודות שני הטילים הללו, נאמר כי הם בעלי יכולת טכנית וטקטית, טילים מדויקים שנמצאים כבר בשירות חיל האוויר האיראני.



מפקד חיל האוויר, גנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר כי "מטוסים ללא טיס חגו מעל דיר א-זור בזמן השיגור של הטילים ממערב איראן, וצילמו בשידור חי את הפגיעה הישירה במבנה בו היו הטרוריסטים. הצילומים הועברו לחדר המפקדה שלנו בשידור חי. הטילים פגעו במדויק במטרות". הוא איים, כי במידה וימשיכו לפגוע באיראנים, הם ישלמו מחיר יקר. "הותקפו מפקדות, המקום בו מכינים את מכוניות התופת, וכן מרכזים בהם מתאספים בדיר א-זור", אמר חאג'יזאדה, במסר שכוון גם מעבר לדאעש. "על האויבים לדעת, כי טהרן לא לונדון או פריס. התגובה הזו היא פעולה פשוטה, ואם ימשיכו בפיגועים שלה, ייפלו על ראשם מכות קשות יותר".


איראן תוקפת בסוריה. צילום:טוויטר


הגנרל האיראני הוסיף, כי "החשיפה והפגיעה בטרוריסטים מעבירים מסרים חשובים, שכן שיגור טילים ממרחק 700 ק"מ והפגיעה שלהם במבנה קטן, הוא גם מסר. האויבים יודעים את היכולות של האיראנים. אנחנו נכונים להגן על המשטר בכל הכוח, ולעולם לא נחזור בנו".בעולם הערבי הדגישו, כי מדובר בשימוש הראשון של איראן בטילים הבליסטיים מתוצרתו. בעיתונים האמריקנים עקבו מקרוב אחר שיגור הטילים הראשון מסוגו של טהרן. ה"וושינגטון פוסט" ציין, כי המכה באה כ"תגובה על מתקפת הטרור, ומהווה מסר שאיראן תגיב באותה מידה לכל מי שמתכנן לתקוף אותה".

ה"ניו יורק טיימס" כתב, כי מתקפת הטילים מראה את היכולות הצבאיות של איראן, ומסר לסעודיה, ישראל ולארה"ב שיש לה בסיסים באזור. גם בתוך איראן היו תגובות נחושות. שר החוץ מוחמד ג'ואד זריף צייץ בחשבון הטוויטר שלו, כי "יכולות הטילים של איראן היא להגנה עצמית לגיטימית וחוקית, לצד השותפות במאבק בארגון דאעש ובטרור הקיצוני".

יועצו של הנשיא חסן רוחאני אמר, כי "על חלק מהאנשים באזור להבין שאנחנו לא מסתפקים בניסויי טילים, אלא אנחנו משגרים אותם לעיתים". היועץ ברוויז אסמעילי הוסיף בדף הטוויטר שלו, כי "המתקפה של איראן נגד ארגון דאעש בדיר א-זור, מראה שאיראן משתמשת בטילים שלה על פי הצורך, וכי יש לה את יכולת התגובה". ראש ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט, עלא א-דין ברוג'רדי, אמר לסוכנות הידיעות אירנ"א, כי "המתקפה על דאעש על ידי משמרות המהפכה, מהווה שלב חדש במאבק בטרור".