"המגמה של התחממות והתייבשות אגן הים התיכון בולטת וברורה לעין כבר שנים. לא צריך להיות מדען אקלים כדי להבין את זה", אומר פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות של המרכז הבינתחומי בהרצליה. לדבריו, פרישת ארה"ב מהסכם פריז למיתון ההתחממות הגלובלית מערערת בפועל את היציבות באזורנו ומסכנת את ישראל.



פרופ' יאיר: "הרבה אנשים מתעלמים מהנסיגה המשמעותית של טראמפ מהתחייבות ארה"ב למימון קרנות המחקר והסיוע, שנועדו לסייע למדינות המתפתחות להינצל מאפקט החממה. מספיק שעוד מעצמה אחת, כמו רוסיה, לא תעמוד בהתחייבות שלה להסכם פריז כדי שהוא יקרוס. זה צריך להדליק בישראל נורות אדומות".



פרופ' יאיר ישתתף בדיון מיוחד בנושא היציבות במזרח התיכון, שיתקיים במסגרת כנס הרצליה השנתי של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, שייפתח היום. בכנס תופיע שורה של מומחים, המזהירים כי המזרח התיכון כולו נמצא בתהליך רציף של התחממות והתייבשות, וכי אגן הים התיכון רגיש במיוחד. לדברי המומחים, עוצמת השינויים תורגש כבר בשנים הקרובות. "לא מדובר בסיפורים רחוקים, אלא במדע מדויק שניתן לחיזוי. התחממות עולמית ממוצעת של שתי מעלות היא עוד איכשהו נסבלת באזורנו, אבל בתרחיש קשה של התפוררות אמנת פריז, המזרח התיכון עלול להתחמם ב־5־6 מעלות, וזה כבר בלתי נשלט".



בדיון עתיד להשתתף גם פרופ' אייל זיסר, מהקתדרה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת ת"א. לטענתו, הדרך היחידה לעצור את התהליך תהיה נטילת יוזמה מדינית אזורית. "לשינויי אקלים, ובאופן כללי למחסור במים ובמזון, יש השפעות מרחיקות לכת על יציבותן של מדינות. אם מסתכלים על המזרח התיכון, הקטסטרופה כבר כאן: המשבר בסוריה וההגירה המסיבית מאפריקה לאירופה. האתגר האמיתי שלנו הוא להוביל שיתופי פעולה כלכליים אזוריים עם מדינות המזרח התיכון כדי למנוע את הקטסטרופה. בישראל כבר דאגנו להתפלה של מים, ואנחנו עוזרים גם לירדן. יש לנו שיתופי פעולה כלכליים עם יוון וטורקיה, אך נצטרך לעשות זאת עם מדינות נוספות אם ברצוננו למנוע תרחיש אימים עתידי".