חזית יוצאת דופן של חברי כנסת. נציגים מכל סיעות הבית כינסו היום (חמישי) מסיבת עיתונאים נדירה, כמעט היסטורית כשמדובר בתולדות הכנסת בישראל, תחת חסותו של יושב ראש הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד), שריכז את כולם תחת מתווה מוסכם אחד על כל סיעות הכנסת לפתרון משבר קצבאות הנכים. בשורה התחתונה, החזית המשותפת של הח"כים הסכימה להתכנס לקצבת נכות של 4000 שקלים לחודש, על פי התקציב שהקצה לכך האוצר מלכתחילה, במקום שכר המינימום של 5300 שקלים שארגוני הנכים דורשים במאבקם,. 

המתווה המבקש להיטיב עם הנכים לא יכלול העלאה בפעימות של שלוש עד חמש שנים כפי שהציעו הוועדות עד כה, כאשר הח"כים דרשו מהממשלה להגיש כבר במושב הכנסת הנוכחי הצעת חוק ממשלתית שתאפשר העלאת הקצבה ל-3200 שקליםן כבר בינואר הקרוב, אל מעל קו העוני. וכן, לקבוע בחוק כי עדכון קצבת הנכות יעשה בהצמדה לשכר המינימום. זאת בניגוד מוחלט להמלצות המסתמנות של הוועדה שמינה ראש הממשלה נתניהו בראשות ראש המועצה לכלכלה, פרופסור שמחון, שדיברה על העלאת קצבת הנכות הכללית מ-2340 שקלים לכ-3800-3000 שקלים בלבד, בפעימה הסופית שתחול רק עוד מספר שנים.



ח"כ ביטן הבהיר במסיבת העיתונאים: "גם שר האוצר וגם ראש הממשלה נוטים לקבל את המתווה. ראש הממשלה עוד לא נתן את המילה האחרונה אבל אני מאמין שבסוף זה מה שיקרה. אני מבקש מהממשלה לקבל את עמדת החזית האחידה של הכנסת בעניין הזה. זה חייב לבוא כהצעת חוק ממשלתית ועוד במושב הכנסת הנוכחי כדי שתעבור בתחילת המושב הבא עד ינואר".



חברי הכנסת במסיבת העיתונאים להעלאת קצבת הנכים. צילום: אבשלום ששוני



על חשיבות המתווה אמר יושב ראש הקואליציה: "גיבשנו חזית אחידה בכנסת ואני חושב שהפתרון שהגענו אליו הוא פתרון נאות בהתחשב בנסיבות. קצבת הנכות לא התעדכנה 15 שנים והיא מאד נמוכה. הנכים הגיעו חלקם לפת לחם. קו העוני עומד על 3160 שקלים הכנסה לחודש ולכן חשוב שכבר בפעימה הראשונה נעבור אותו. יהיו עוד שתי פעימות ואת זה נצטרך לגבש בהסכמה מול הממשלה. יש היום תקציב שמאפשר להעלות את הקצבה. גביית המיסים גבוהה, רווחי מתווה הגז יכולים גם לעבור לחלשים. אנחנו לא מגיעים אולי לשכר מינימום אבל כשאנחנו מבטלים את קיזוז הגמלה מעבודה הנכה יעבור את שכר המינימום".




מציעי החוקים להעלאת הקצבה לשכר המינימום הבהירו כי לא ימשכו את הצעות החוק שלהם אלא ימתינו להצעת חוק ממשלתית אליה יצמידו את הצעות החוק שלהם וימשיכו במאבק לאחר מכן להעלות עוד את קצבת הנכות. חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ), יוזם הצעת החוק המקורית שעברה בכנסת בקריאה טרומית לפני חצי שנה ומעוכבת על ידי הממשלה מאז, אמר: "זאת פשרה שמבוססת על העיקרון של הצמדה לשכר המינימום וטייס אוטומטי של עדכון צמוד. ניסו בוועדות השונות להפריד בין אוכלוסיות נכים אבל לפי הפשרה שלנו כולם יקבלו, בלי לעשות חלוקות בתוך הקבוצות השונות. זאת עלייה דרמטית לעומת העלייה האחרונה בקצבת הנכות שהייתה 70 שקלים. הקיזוז של קצבה מעבודה במסגרת 'חוק לרון' חייב לרדת מסדר היום".



גילאון הוסיף: "כל אזרח בישראל צריך לדעת שיהיה לו מספיק אוכל, שלא יהיה לו קר בחורף ובוודאי שלא יצטרך להחליט בין תרופה לפרוסה. כמובן שהייתי רוצה יותר. אני קורא לכל ארגוני הנכים לקבל את הפשרה הזאת כי היא טובה יותר מכל ועדת של פרופסורים. זה מתווה משותף של הכנסת ומה שאתם רואים כאן זה אירוע בסדר גודל לאומי".



חברי הכנסת במסיבת העיתונאים להעלאת קצבת הנכים. צילום: אבשלום ששוני



חברת הכנסת נאוה בוקר (הליכוד) שהצעת החוק שלה מעוכבת חודשים ארוכים בוועדת השרים לחקיקה הוסיפה: "זה עדיין לא שכר מינימום שאליו אנחנו שואפים אבל נצמיד את הצעות החוק שלנו להצעה הממשלתית וכן, נשאף לשכר מינימום בהמשך".



חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר השדולה לאנשים עם עם מוגבלויות, הדגישה: "פוליטיקה זה מקום מאד ציני. ביחד עם הציניות הצלחנו להגיע למעמד שמעבר לטובה שתצמח ממנו היא גם הוכחה שאפשר להסכים ובדיוק בשביל הרגעים האלה לא צריכה להיות קואליציה ואופוזיציה. המתווה שהוסכם עליו הוא מתווה טוב להתחלה. אני מאד שמחה על המהלך ואני מאד רוצה לברך עליו. אני קוראת לממשלה להפסיק להקים ועדות ולאפשר לאנשים לחיות באנושיות כפי שהיינו רוצים לעצמנו".



נציגת כולנו במסיבת העיתונאים, חברת הכנסת מירב בן ארי, אמרה: "דיברתי הבוקר עם שר האוצר. זה רגע היסטורי ומרגש שכל המפלגות יחד, בלי ציניות, מדובר על ארבעה מיליארד שקלים ששר האוצר הקציב לטובת העניין ואני בטוחה שנצליח לקדם את זה בתקופה הקרובה. אני רוצה לומר תודה לחבר הכנסת אילן גילאון, אבל יש גם שר חברתי בירושלים".


גורמים בכנסת המעורים בסוד המגעים בין יושב ראש הקואליציה לממשלה אמרו למעריב:  "הדרך להצעת חוק הממשלתית בדמות המתווה שהוצג היום על ידי כל סיעות הכנסת עוד ארוכה בניגוד לאופטימיות שהפגין ביטן. זה בעצם מבחן כמעט היסטורי לכוחה של כנסת מאוחדת מול ממשלה ואיזו רשות תגבר". 
 
הגורמים הוסיפו כי "ראש הממשלה נתניהו עצמו הוא החסם המרכזי בפני עצם קיומו של מתווה הכנסת אבל גם לאנשי כולנו שבחזית המשותפת צפויה מלחמה קשה בדרג המקצועי של משרד האוצר"

במטה מאבק הנכים לומדים את המתווה שהציגו חברי הכנסת וטרם החליטו אם להמשיך את המאבק. יושב ראש ארגון "נכה לא חצי בן אדם", אלכס פרידמן, כבר אמר: "אני מברך על המתווה, אבל זה לא סוף המאבק מבחינתנו. נעמוד על הכפלת הסיוע בשכר דירה לזכאית ועל הגדלת קצבת השירותים המיוחדים לנכים הסיעודיים הקשים ביותר. וכן, בהמשך גם על העלאת קצבת הנכות הכללית לגובה שכר המינימום".